تاپ خبر۲۴: اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی ، با علی اشرف افخمی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن دیدار و گفتگو کردند. به گزارش تاپ خبر۲۴ از بانک صنعت و معدن در این دیدار افخمی به تشریح فعالیت های بانک در اعطای تسهیلات به طرح های صنعتی کشور […]

تاپ خبر۲۴: اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی ، با علی اشرف افخمی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش تاپ خبر۲۴ از بانک صنعت و معدن در این دیدار افخمی به تشریح فعالیت های بانک در اعطای تسهیلات به طرح های صنعتی کشور پرداخت و گفت: علیرغم این که نسبت سپرده های این بانک به کل نظام بانکی کشورتنها ٢/٧ درصد است بیش از ١٠ درصد از سهم کل بانک ها به صنایع تسهیلات پرداخت می کند.
وی در خصوص وضعیت سرمایه این بانک بیان داشت: ازسال ٨۶ سرمایه بانک از ٢هزار میلیارد تومان تجاوز نکرده است و این میزان سرمایه نمی تواند برای انجام ماموریت توسعه ای در جهت ارتقاء وضعیت صنایع کشور کافی باشد.
افخمی در ادامه تصریح کرد: در سال ٩۴ تعداد ١٢٠ طرح با استفاده از تسهیلات بانک صنعت و معدن به بهره برداری رسید که با راه اندازی آن برای ۵ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.
وی در خصوص میزان تعامل این بانک با صندوق توسعه ملی گفت: بانک صنعت و معدن از طریق عاملیت این صندوق در دوسال گذشته ۴ میلیارد دلار تامین اعتبار کرده و حدود ٢ میلیار دلار تسهیلات پرداخت کرده است.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن ضمن اشاره به این که این بانک از دی ماه سال ٩٢ حتی یک روز نیز از بانک مرکزی اضافه برداشت نداشته است افزود: ریسک اعتباری این بانک از ١٠/٨ درصد درسال ٩٠ به ٧/٩ درصددر سال جاری کاهش یافته است.
به گفته افخمی اولین قرارداد اعتباری پس از برجام بین بانک صنعت و معدن و اگزیم بانک هند به مبلغ ۴٠٠میلیون دلار منعقد شد که از این مبلغ ١۵٠ میلیون دلار عملیاتی شده است.
وی در ادامه گفت: روابط کارگزاری بانک صنعت و معدن با ٩۴بانک خارجی از ٢۶ کشور برقرار شده و هم اکنون ۵١ بانک خارجی به طور مستقیم با این بانک در حال همکاری هستند.
تامین مالی ٩٠ میلیون یورو تسهیلات ارزی و یکهزار و ٨٠٠ میلیارد ریال تسهیلات ریالی به صورت سندیکایی برای احداث مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب ایران از دیگر خدمات بانک صنعت و معدن بود که علی اشرف افخمی در دیدار با مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی به آن اشاره کرد.
این مدیر عالی رتبه بانکی در ادامه ضمن تاکید بر حمایت بانک صنعت و معدن از کسب و کارهای نوپا و حمایت مالی از این فعالیت اقتصادی ارتقاء رتبه اعتباری بانک صنعت و معدن در عرصه جهانی را زمینه مناسبی توصیف کرد که این بانک با تکیه برآن می تواند در فضای بین المللی پس از برجام به فعالیت بپردازد.
افخمی تجهیز منابع بانک را حائز اهمیت دانسته و ایجاد خطوط اعتباری بلند مدت بانک مرکزی و سپرده گذاری ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی را به عنوان روش هایی در این مسیر مورد اشاره قرار داد.
استقرار سیستم بانکداری متمرکز، گسترش روابط کارگزاری با موسسات پولی و مالی بین المللی ، توسعه فعالیت بانک تجارتی ایران و اروپا ، جذب منابع ارزی بانک ها و موسسات بین المللی و اجرایی کردن برنامه تامین مالی صنایع کوچک و متوسط از اهدافی بود که افخمی در دیدار با نمایندگان گیلان برای بانک صنعت و معدن ترسیم کرد.
در ادامه این دیدار لاهوتی رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان و نماینده شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: بانک صنعت و معدن از بانک های فعال و موثر کشور است که همواره نسبت به حل مشکلات صنایع دیدگاهی مثبت داشته است.
وی افزود : نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل سرمایه بانک ها دو روش فروش اموال مازاد و مکلف کردن دولت برای تسویه حساب با بانک ها را در پیش گرفته که منجر به اتخاذ تصمیم توسط دولت برای تسویه ۴۵ هزار میلیارد تومان از این بدهی شده است.
لاهوتی ضمن اشاره به این که ١ هزار و ١٩٣ طرح نیمه تمام در استان گیلان وجود دارد و در گذشته انگیزه هایی نظیر حفظ محیط زیست و کشاورزی موجب پایین آمدن سطح سرمایه گذاری صنعتی در گیلان شده خواستار توجه ویژه بانک صنعت و معدن به این استان شد.
به گفته نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی در صورت تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام استان گیلان ۴٢ هزار شغل ایجاد خواهد شد که چهره استان را دگرگون خواهد کرد.
نیک فر نماینده حوزه لاهیجان و سیاهکل نیز ضمن تاکید بر وجود مشکلات در بخش صنعت استان ، نبود اشتغال را موجب پیر شدن جمعیت استان گیلان دانست و از بانک صنعت و معدن خواست تا در رفع معضل یاد شده همکاری کند.
خسته بند ، نماینده انزلی نیز کمبود سرمایه در گردش را به عنوان مشکل اصلی صنایع استان معرفی کرد و گفت: امروز برای حل مشکلات صنعتی کشور همه نگاه ها به سوی بانک هاست.
به گفته وی در صورت تکمیل و راه اندازی صنایعی که بیش از ٧٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند تغییر مثبتی در وضعیت اقتصادی استان ایجاد خواهد شد و این امر نیازمند همکاری بانک صنعت و معدن است که از نیروهای کارشناسی توانمندی برخوردار است.
افتخاری ، نماینده فومن و شفت نیز ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص دستیابی کشور به اهداف چشم انداز ٢٠ ساله گفت: اگر میخواهیم به این چشم انداز برسیم باید خود اتکایی و خود باوری داشته باشیم و مجموعه شما از چنین خود باوری ای برخورداراست.
افتخاری تصریح کرد: بانک صنعت و معدن زمانی قطب صنعتی کشور بوده و برای این که دوباره به رونق گذشته بازگردد نیازمند حمایت و همکاری بانک صنعت و معدن است.
منوچهر جوانی نماینده رودبار در این دیداربا اشاره به معدن زغالسنگ این شهرستان که با وجود ٣ هزار شاغل از فعالیت باز ایستاده و شهرک صنعتی که اکثر واحدهای آن با مشکلات عدیده روبرو بوده و با کمتر از نیمی از ظرفیت خود فعالیت می کنند گفت: از شما دلسوزان بانک صنعت و معدن می خواهیم تا برای حل این معضلات کاری بکنید.
وی تصریح کرد بانک صنعت و معدن یک پایگاه تخصصی توانمند است که با بهره گیری از کارشناسانش می تواند برای بهبود شرایط نامطلوب صنعت استان گام های مناسبی بردارد.
گفتنی است در این نشست مقرر شد تعدادی از مدیران بانک صنعت و معدن برای بررسی مشکلات واحد های صنعتی و گفتگو با صنعتگران و مسئولان استانی در جهت یافتن راه حل های مناسب به استان گیلان سفر کنند.