تاپ خبر۲۴: دومین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت با تمرکز بر« مشکلات اجرای سند ملی دیابت» امروز پنجشنبه ۴ آذرماه ۹۵ در محل هتل پارسیان اوین برگزار شد. به گزارش تاپ خبر۲۴ ، در ابتدای این نشست، فرزاد پیرویان، دبیرگنگره ومعاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو بابیان اینکه هسته مرکزی کنگره آکادمی اقتصاد […]

تاپ خبر۲۴: دومین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت با تمرکز بر« مشکلات اجرای سند ملی دیابت» امروز پنجشنبه ۴ آذرماه ۹۵ در محل هتل پارسیان اوین برگزار شد.

به گزارش تاپ خبر۲۴ ، در ابتدای این نشست، فرزاد پیرویان، دبیرگنگره ومعاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو بابیان اینکه هسته مرکزی کنگره آکادمی اقتصاد سلامت حدودا ۲ سال گذشته تشکیل شد، در رابطه با هدف تشکیل آن گفت: ما باید شواهد لازم برای تصمیم گیری در بخش های مختلف نظام سلامت را به صورت علمی و بومی ایجاد کنیم.
پیرویان ادامه داد: شاید یک خلأ در سطح کلان کشور در رابطه با منابع و مستندات لازم برای تصمیم گیری وجود دارد. در این راستا ما این هدف را دنبال کردیم که یک هسته فراسازمانی و فرا اداری ایجاد کنیم تا بتواند این محدودیت ها را مدیریت کند.
وی تصریح کرد: در ایران ۴٫۶میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و ۸٫۵درصد جمعیت دیابتی ها را بزرگسالان تشکیل می دهند و ۴۰ درصد آن ها از بیماری خود آگاهی ندارند.
دبیر دومین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت گفت: درمان دیالیزی بیماران دیابتی بالغ بر ۲۰۰میلیارد تومان هزینه به بخش سلامت وارد می کند.
پیرویان عنوان کرد: حدود ۷۰درصد عوامل موثر در سلامت شامل عوامل اجتماعی، سواد سلامتی و دارویی است.
در ادامه نشست، موسوی، معاون اجرایی مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی اظهار داشت: ۳۰درصد هزینه های درمان کشور در حوزه سلامت مربوط به دارو است.
موسوی گفت: ۹۵ درصد داروها تولید داخل است، البته مواد اولیه برخی داروها از خارج وارد می شود که باید بررسی شود این موضوع تا چه اندازه بر اقتصاد کشور، اشتغالزایی و جلوگیری از خروج ارز موثر است.
به گفته وی؛ اگر بخواهیم اقتصاد سلامت را دگرگون کنیم باید تمام مسائل از جمله جاده و صنعت را هم مورد بررسی قرار دهیم.
موسوی اعلام داشت: میانگین اقلام دارویی در کشور نسبت به دنیا ۴٫۵ درصد و در برخی استان ها ۳ تا ۳٫۵ درصد است، این درحالی است که این رقم در دنیا یک تا ۲درصد است.
در ادامه رئیس موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی ضمن تاکید بر ضرورت استقرار سند ملی دیابت در کشور افزود: بیماری های مزمن را شوخی گرفته ایم اما این بیماری ها با ما شوخی ندارند.
شهرام غفاری افزود:‌ بسیاری از وقت و هزینه ما صرف درمان می شود درحالیکه درمورد بیماری های مزمن پروتکل داریم و می توانیم آن را اجرا کنیم، همانگونه که اکنون سند ملی دیابت در وزارت بهداشت ترسیم شده و ضروریست این سند مستقر شود.
وی ادامه داد: سندهای ملی بسیاری در کشور وجود دارد که در عرصه عمل و اجرا کنار گذاشته شده و در نهایت کار خود را انجام می دهیم. در تمام دنیا در ارتباط با این بیماری ها پروتکل وجود دارد و اجرا هم می شود اما ما پروتکل داریم و اجرا نمی شود.
غفاری گفت: اهداف این سند را ثابت نگاه داشتن دیابت، پوشش درمان و بهبود کیفت درمان عنوان کرد و گفت: باید بیماران دیابتی شناسایی و تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا بتوانیم با این بلای خانمان سوز که بار مالی بسیاری در حوزه سلامت به کشور تحمیل می کند را کنترل کنیم.
رئیس موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی گفت: متوسط هزینه درمان یک بیمار دیابتی یا بیمار بستری شده در ایران در خوشبینانه حالت بین دو میلیون و ۲۰۰ تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که در مجموع چیزی معادل یکهزار و ۴۷۲ میلیارد تومان هزینه بستری این بیماران می شود که این مبلغ در بدبینانه ترین حالت می تواند به ۱۱ میلیارد تومان نیز برسد.
غفاری افزود: از مجموع یکصد بیمار دیابتی در ایران ۳۰ نفر آنان بستری می شوند و این درحالیست که هزینه بخش درمان سرپایی بیشتر است، بنابراین می توانیم بگوییم در بدبینانه ترین حالت، ۱۷ هزار میلیارد تومان در این بخش هزینه می شود.
مدیر گروه اقتصاد و مدیریت داروی دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه در بحث اقتصاد سلامت باید بر موضوع اقتصاد پیشگیری تمرکز شود، گفت: بهبود اقتصاد سلامت در مرحله نخست نیازمند توانمندسازی است.
حمیدرضا راسخ در دومین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت اظهار داشت: در مبحث سلامت کشور شاخص‌هایی وجود دارد که شفاف و دارای استاندارد است به طور مثال تعداد زاد و ولد فرزندانی که سالانه زنده به دنیا می‌آیند یا افزایش امید به زندگی از جمله این شاخص‌ها است.
وی با بیان اینکه این شاخصه‌ها در دهه اخیر رشد قابل توجهی در کشور داشته است، افزود: این مسئله نشان می‌دهد که ما در کشورمان با وضعیت سلامت رو به رشدی روبه‌رو هستیم. مدیریت نظام سلامت هم در کشور ما در راستای کلان نظام سلامت است ولی میزان انطباقش به آن میزان نیست یعنی فعالیت‌هایی که انجام می‌گیرد، با برنامه‌هایی که بر اساس جنبه‌های مختلف تدوین شده یکسان نیست.
وی خاطر نشان کرد: منابع سلامت باید به گونه‌ای اداره شوند که آینده هم مدنظر قرار گیرد، متأسفانه اقتصاد ایران بر پایه نفت بوده و لازم است که در مصرف منابع خردمندانه عمل کنیم، بنابر این یکی از مهمترین حوزه‌ها نیاز به تغییر نگرش و اصلاح دارند، حوزه سیاست‌گذاری و مدیریت نظام سلامت است.
گفتنی است: براساس تخمین های جمعیت ملی، در طی یک بازه هفت ساله شیوع دیابت میان افراد بزرگسال کمی بیشتر از یک سوم ۳۵درصد یا به میزان یک میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. با این وجود سایر مطالعات نشان می دهند که در طی چند سال اخیر شیوع دیابت به میزان ۲ برابر رشد کرده است. برآورد می شود حدود ۴٫۶ میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت باشند که معادل ۸٫۵ درصد جمعیت کل ایران است. زندگی در نواحی شهری، سابقه خانوادگی دیابت، فشار خون و سن بالا از عوامل موثر برای ابتلا به بیماری دیابت هستند.
– تعداد افراد مبتلا به دیابت هر ساله افزایش می یابد. تا سال ۱۴۱۹ جمعیت بیماران دیابتی در ایران ۲ برابر شده و به ۹٫۲ میلیون نفر می رسد.