تاپ خبر۲۴ : مدیرعامل بانک سپه با ارسال نامه به وزیر امور خارجه ضمن تبریک دومین سال خروج این بانک از تحریم ها و قدردانی از تلاشهای صورت گرفته توسط مسئولین عالی رتبه کشور در این خصوص, مهمترین دستاوردهای این بانک را در دوره دو ساله پسابرجام تشریح کرد. به گزارش تاپ خبر۲۴ از بانک […]

تاپ خبر۲۴ : مدیرعامل بانک سپه با ارسال نامه به وزیر امور خارجه ضمن تبریک دومین سال خروج این بانک از تحریم ها و قدردانی از تلاشهای صورت گرفته توسط مسئولین عالی رتبه کشور در این خصوص, مهمترین دستاوردهای این بانک را در دوره دو ساله پسابرجام تشریح کرد.

به گزارش تاپ خبر۲۴ از بانک سپه، محمدکاظم چقازردی در نامه خود خطاب به دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه آورده است: بدینوسیله مراتب سپاس و قدرانی اینجانب, هیأت مدیره و خانواده بزرگ این بانک بابت دستاورد بزرگ خروج نام بانک سپه از فهرست تحریم های ناعادلانه بین المللی به حضور جنابعالی و کلیه همکاران ارجمندتان تقدیم می نمایم.

چقازردی در ادامه نامه خود آورده است: بانک سپه به عنوان طلیعه دار تاریخ بانکداری ایران به واسطه نقش آفرینی مؤثر در اقتصاد کشورمان پیش از آغاز تحریم ها در ابتدای سال ۱۳۸۶ مورد تحریم سازمان ملل قرار گرفت و مجبور به توقف فعالیت های بین المللی خود به مدت ۹ سال شد که اثرات و تبعات این توقف بر کلیه بخش های بانک محسوس بود و مسایل و مشکلاتی را در پی داشت .

* به مدد تلاش مقامات عالی رتبه و درایت جنابعالی خجسته ترین اتفاق در تاریخ بانک سپه روی داد
مدیرعامل بانک سپه در بخش دیگری از نامه خود به وزیرامور خارجه ضمن سپاس به درگاه خداوند به دلیل این موفقیت آورده است: به فضل الهی و به مدد همت و تلاش مقامات عالی رتبه کشور و درایت و مدیریت جنابعالی وتلاش های بی شائبه اعضای تیم مذاکره کننده , حماسه ای عظیم رقم خورد و خجسته ترین اتفاق در تاریخ بانک سپه روی داد.

* با لغو تحریم ها دریچه بانکداری بین المللی به روی بانک سپه باز شد
رییس هیأت مدیره بانک سپه در ادامه نامه خود تصریح کرده است: با لغو تحریم های بانک سپه , دریچه گسترده بانکداری بین المللی به روی این بانک گشوده و زمینه شکوفایی و بالندگی هر چه بیشتر بانک فراهم شد.

* کسب رتبه اول در عملیات ارزی در سیستم بانکی کشور
در این نامه آمده است: بانک سپه به استناد آمارهای بانک مرکزی در انجام عملیات ارزی شامل: اعتبارات اسنادی، بروات اسنادی و حواله های ارزی از لحاظ مبلغ و تعداد در سیستم بانکی کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

* رشد ۸۱ درصدی منابع
رئیس هیأت مدیره بانک سپه در نامه خود خطاب به وزیر امور خارجه به رشد ۸۱ درصدی منابع این بانک در دوره پسابرجام اشاره کرده و می افزاید: سپرده های بانک سپه از مبلغ ۴۴۵ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال در آذر ماه سال ۱۳۹۴ به ۸۰۷ هزار و ۳۸ میلیارد ریال در پایان آذر ماه سالجاری رسید که این امر موجب افزایش سهم بازار نخستین بانک ایرانی در بازار پولی کشور شد.

* افزایش ۷٫۴ برابری سرمایه پایه بانک
دربخش دیگری از این نامه آمده است: سرمایه پایه بانک سپه با رشد ۷٫۴ برابری در دوره پسابرجام از ۱۱ هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال به ۸۲ هزار و ۴۳۸ میلیارد ریال رسیده و ما شاهد افزایش نسبت کفایت سرمایه بانک از ۲٫۱۲ درصد به ۱۰٫۴۷ درصد هستیم.

* تغییر وضعیت از مانده حساب منفی به وام دهی در بازار بین بانکی
مدیرعامل بانک سپه در نامه خود به دکتر ظریف آورده است: وضعیت مانده حساب جاری بانک سپه نزد بانک مرکزی از منفی ۳۸ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال (اضافه برداشت) به مثبت ۹ هزار و ۹۷۸ میلیارد ریال در دوره پسابرجام تغییر کرد و این بانک در موقعیت متداوم وام دهی در بازار بین بانکی قرار گرفت و بانک سپه برای کمک به اهداف دولت و بانک مرکزی مبنی برکاهش نرخ سود ، منابع مازاد خود را در بازار بین بانکی با حداقل نرخ در اختیار دیگر بانک ها قرار داد.

* ایجاد روابط کارگزاری با ۱۱۶ بانک خارجی
این نامه به ایجاد روابط کارگزاری بانک سپه با ۱۱۶ بانک خارجی اشاره کرده و می افزاید: بانک سپه برای کمک به تسریع و تسهیل مراودات مالی فعالان اقتصادی و آحاد مردم با سایر کشورها اقدام به افتتاح یا فعال سازی ۶۰ حساب نزد ۳۲ بانک خارجی کرده است.

* توسعه شعب خارجی بانک سپه
در نامه چقازردی به وزیر امور خارجه ضمن اشاره به نصب و راه اندازی سیستم جامع( Core ارزی) در کلیه شعب و واحدهای ارزی بانک سپه، تأکید شده است: این بانک طبق مقررات کشورهای میزبان سرمایه شعب خارجی از کشور خود را افزایش داده و همه آنها به سیستم تارگت ۲ متصل شدند و قادر به انجام عملیات متنوع ارزی و ارائه انواع خدمات بانکی به مشتریان هستند.

* مشارکت در قرارداد تامین مالی میان مدت پروژه های ملی
رئیس هیأت مدیره بانک در این نامه به گشایش اعتبار اسنادی یک میلیارد دلاری طرح پالایش گاز بیدبلند توسط بانک سپه اشاره کرده و می افزاید: طرح پالایش گاز بیدبلند به عنوان یکی از پروژه های ملی با ۳ میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری با عاملیت بانک سپه در حال اجراست.
در این نامه آمده است: بانک سپه در سه قرارداد تامین مالی میان مدت (فاینانس) با اگزیم بانک کره جنوبی به مبلغ ۸ میلیارد یورو، اوبر بانک به مبلغ یک میلیارد یورو و دانسکه بانک دانمارک به مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو مشارکت کرده است.

* تامین مالی ۳۶ هزار پروژه اقتصادی کوچک و متوسط
چقازردی در نامه خود خطاب به وزیر امور خارجه یادآور شده است: این بانک با تأمین مالی ۳۶ هزار پروژه اقتصادی کوچک و متوسط و واحدهای صنفی به مبلغ ۸۰ هزار میلیارد ریال به افزایش و یا تثبیت تولید بنگاه های اقتصادی در دوره پسابرجام کمک کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک سپه این بانک سال ۸۶ بطور هم زمان و در اقدامی بی سابقه از سوی سازمان ملل و شورای امنیت مورد تحریم ناعادلانه قرار گرفت و پس از ۹ سال ؛ هم زمان با تصویب و اجرایی شدن برجام به همت و درایت مسؤلین عالی رتبه کشور در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۳۹۴ از تحریم خارج شد.