تاپ خبر۲۴: ضرورت توسعه خطوط لوله نفت و فرآورده های نفتی کشور برگزاری ششمین کنفرانس لوله و خطوط انتقال نفت و گاز در تهران صنعت نفت علاوه بر کارآفرینی می تواند موجب تقویت همکاریهای منطقه ای و تامین منافع برای کشورهای ذینفع در دراز مدت باشد. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شانا، مدیرعامل […]

تاپ خبر۲۴: ضرورت توسعه خطوط لوله نفت و فرآورده های نفتی کشور
برگزاری ششمین کنفرانس لوله و خطوط انتقال نفت و گاز در تهران
صنعت نفت علاوه بر کارآفرینی می تواند موجب تقویت همکاریهای منطقه ای و تامین منافع برای کشورهای ذینفع در دراز مدت باشد.
به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شانا، مدیرعامل شرکت شرکت لوله و مخابرات نفت ایران در ششمین کنفرانس لوله و خطوط انتقال نفت و گاز با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران به دلیل وجود منابع عظیم نفت و گاز، موقعیت جغرافیایی، و فاصله مراکز تولید و مصرف نفت و گاز،اظهار کرد:صنعت نفت و گاز کشور در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است و این رشد چه در حوزه داخلی و چه برای صادرات به عنوان ضرورتی مهم در سالهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.
عباس جعفری نسب تصریح کرد: موقعیت کشور ما به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز در منطقه و واقع شدن در مسیر انتقال انرژی کشورهای تولید کننده حوزه دریای خزر، می تواند تضمین کننده رشد و توسعه خطوط انتقال نفت و گاز در آینده باشد، از اینرو، این صنعت راهبردی و زیربنایی در کشور می تواند علاوه بر کارآفرینی در بخشهای مختلف ساخت، تولید،مهندسی، اجرا، نگهداشت و تعمیرات، به تقویت همکاریهای منطقه ای و تامین منافع دراز مدت برای همه کشورهای ذینفع، منجر شود.
جعفری نسب با اشاره به رشد و توانمندی سازندگان داخلی در بخشهای تجهیزات و ماشین آلات مرتبط با صنایع نفت و گاز تصریح کرد:این رشد قابل تحسین است و در بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز شاهد نمونه های بارز آن بودیم که ساخت توربینهای گازی،پمپها، شیرآلات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت در داخل کشور از جمله آن بود.
وی گفت: تعیین ١٠ قلم از کالاهای اساسی در صنعت نفت و برنامه ریزی برای ساخت داخلی آنها و حمایت از ساخت داخل همچنین نمونه ای روشن از حمایت مجموعه کارفرمایان از سازندگان داخلی و توجه به خودکفایی و تقویت این صنعت در کشور است.
مدیرعامل شرکت لوله و مخابرات نفت ایران با انتقاد از فعالیت بخش تولید لوله در کشور، عنوان کرد: در این بخش، با وجود چندین برابر شدن امکانات زیر ساختی موجود، تولید خطوط لوله نسبت به ٣٠ سال پیش کمتر شده و عملکرد مجریان طرحها و بخش کارفرمایی به ویژه در مورد تامین به موقع کالاهای اساسی به دلیل مشکلاتی کاهش یافته است، به همین دلیل و پروژه های نفت و گاز در سالهای گذشته با مشکل تامین به موقع لوله روبرو بود.
وی با اشاره به اینکه در ٣٠ سال پیش، تنها یک شرکت لوله سازی تامین لوله های نفت و گاز را به عهده داشت و امکانات از شرایط کنونی بسیار کمتر بود، یادآور شد: با این وجود در آن سالها تامین لوله با سرعت و قابلیت اطمینان بیشتری انجام می شد و یکی از اهداف برگزاری این همایش کمک به واکاوی و حل این مشکل است.
جعفری نسب افزود:این مشکل می تواند با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان بخشهای مختلف تولیدی و شرکتهای بزرگ متولی خطوط لوله نفت و گاز کشور به صورت جدی و مستمر بررسی و راهکارهای مناسب برای ارتقا بهره وری و استفاده بهتر از امکانات موجود ارائه شود.
به گفته وی،در دیگر بخشهای این صنعت عظیم نیز مسایل مرتبط با اجرای پروژه ها، فناوریهای جدید، روشها و ابزارهای جدید، نگهداری، تعمیرات، بهره وری از خطوط لوله نفت و گاز و مسایل حقوقی و قانونی، همچنین منابع انسانی و آموزش نیروی انسانی متخصص، مسایل مالی از موارد هستند که در این همایش مورد توجه قرار می گیرد.
به گزارش شانا، ششمین کنفرانس لوله و خطوط انتقال نفت و گاز با هدف آشنایی با همه دستاورها، تکنولوژیها، توانمندیها و نیز چالشهای موجود ، همچنین توسعه همه جانبه و یکپارچه صنعت خطوط لوله نفت و گاز با حضور مدیران ارشد وزارت نفت و کارشناسان برجسته داخلی و خارجی در روزهای ٢۶ و ٢٧ خرداد ماه امسال برگزار شد.