تاپ خبر۲۴: مدیرعامل بانک صنعت و معدن درنشست خبری امروز اعلام کرد: در روز اول اجرای برجام ۱۴ ال سی به ارزش صد میلیون یورو برای بانک های آلمان، اسپانیا، هلند و ایتالیا باز کردیم. به گزارش خبرنگار تاپ خبر۲۴، علی اشرف افخمی گفت: ما قبل از اجرای برجام مذاکرات فشرده خود را با بانک […]

تاپ خبر۲۴: مدیرعامل بانک صنعت و معدن درنشست خبری امروز اعلام کرد: در روز اول اجرای برجام ۱۴ ال سی به ارزش صد میلیون یورو برای بانک های آلمان، اسپانیا، هلند و ایتالیا باز کردیم.

به گزارش خبرنگار تاپ خبر۲۴، علی اشرف افخمی گفت: ما قبل از اجرای برجام مذاکرات فشرده خود را با بانک های اروپایی آغاز و کارهای مقدماتی را برای صدور ال سی ها آماده کرده بودیم.

وی افزود: ۱۶ مورد ال سی دیگر با مبلغ حدود ۳۰ میلیون یورو در بانک صنعت و معدن آماده است که در دو هفته آینده عملیاتی خواهد شد.

افخمی با بیان اینکه رتبه نظام بانکی ایران به لحاظ ریسک پذیری پیش از برجام ؛ ۷ و بدترین نوع بود ، گفت: بانکهای دنیا با توجه به رتبه نظام بانکی هر کشوری در ریسک پذیری نرخ سود خود را تعیین می کنند بنابراین هرچه قدر که رتبه ریسک پذیری نظام بانکی کشور را کاهش دهیم نرخ سود دریافتی از بانک های خارجی را کاهش داده ایم که باعث افزایش رونق اقتصادی کشور خواهد شد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: امیدواریم با اجرای برجام رتبه ریسک پذیری نظام بانکی کشور هرچه سریعتر کاهش یابد.

افخمی با بیان اینکه در دو سال گذشته بالغ بر ده میلیارد دلار گشایش اعتبار داشتیم ، گفت: شش میلیارد دلار از این مبلغ از خط اعتباری کشور چین برای طرح های بزرگی مثل قطار سریع السیر تهران- اصفهان، طرح های هفتگانه فولادی و پتروشیمی مسجد سلیمان هزینه شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری حدود سه هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط به بانک صنعت و معدن مراجعه کردند که در ده ماهه امسال حدود ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به آنها اختصاص دادیم ، گفت : این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد افزایش نشان می دهد.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه این بانک هیچ بدهی به بانک های خارجی ندارد ، گفت : در دو سال گذشته موفق شدیم ۴۰۰ میلیون دلار بدهی های گذشته بانک به بانک های خارجی را به روش های مختلف پرداخت کنیم.

وی افزود: بانک صنعت و معدن ۲۵ ماه متوالی است که هیچ اضافه برداشتی از بانک مرکزی ندارد و این جزو امتیازات بانک ما برای توسعه ارتباط با بانکهای خارجی محسوب می شود.

افخمی گفت: فرآیند اعطای تسهیلات به طرح های بزرگ در مقایسه با طرح های متوسط و کوچک بسیار متفاوت است و پیشنهاد کرده ایم در آینده بانکی تخصصی برای اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط تشکیل شود و بانک ما فقط به طرح های بزرگ ارائه تسهیلات کند.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور چین به ایران که تفاهم نامه برقی کردن و سریع السیر کردن خط آهن تهران- مشهد به امضا رسید ، قرار شد بانک ما و یک بانک چینی تامین مالی آن را بر عهده بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تامین مالی خرید ۱۱۴ هواپیمای ایرباس هم گفت: خرید این تعداد هواپیما در کوتاه مدت بعید به نظر می رسد و اگر بتوانیم در یک سال آینده تنها ۲۰ هواپیمای نو را خریداری کنیم کار بسیار بزرگی کرده ایم و برای تامین مالی همین تعداد بیش از سه میلیارد دلار لازم است.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن افزود: هنوز قرارداد رسمی و قطعی در این باره صورت نگرفته است اما اگر قراردادی به امضا برسد بانک ما علاقه مند است تا ۲۵ درصد مشارکت داشته باشد.

افخمی در پایان گفت: اینکه مطالبات معوق بانک صنعت و معدن خیلی کم است ، گفت: موفق شدیم در دو سال و نیم گذشته مطالبات معوق بانک را از ۱۲ و نیم درصد به حدود ۹ درصد برسانیم.