تاپ خبر۲۴: وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان که به دهلی نو پایتخت هند در راس هیاتی بلند پایه سفر کرده است، رایزنی های گسترده ای را با نخست وزیر، وزیر خارجه و سرمایه گذاران هندی داشت . به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ( شادا )، درخواست هندی […]

تاپ خبر۲۴: وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان که به دهلی نو پایتخت هند در راس هیاتی بلند پایه سفر کرده است، رایزنی های گسترده ای را با نخست وزیر، وزیر خارجه و سرمایه گذاران هندی داشت .

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ( شادا )، درخواست هندی ها برای تحول در روابط اقتصادی با تهران رهاورد سفر به قلب شبه قاره هند توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان بود.

امضای سند جامع همکاری های اقتصادی ایران و هند

بر اساس این گزارش در پایان هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و هند سند جامع همکاری اقتصادی بین دو کشور توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و وزیر امور خارجه هند امضا شد.
این سند در بخش های مختلف اقتصادی از جمله انرژی ،زیرساخت ، اتصالات ،بهداشت ،گردشگری و همکاری های تجاری تنظیم شده است .
اختصاص خط اعتباری به ایران و مشارکت هندی ها در پروژه ها ،توافق برای سرمایه گذاری هندی ها در پتروشیمی ،و صنایع پایین دستی و نفت ، از جمله توافقات بود.
همچنین عملیاتی شدن سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی ها در بندر چابهار و مشارکت در احداث شبکه راه آهن چابهار به زاهدان و از سرگیری روابط بانک ها و شرکت های بیمه ای دوکشور ، در این نوافق نامه تفاهم شده است .

دیدار دکتر طیب نیا با نخست وزیر هند

(ناریندرا مودی) نخست وزیر هند در دیدار با « علی طیب نیا»وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان اظهار داشت : زمینه مناسبی برای همکاری دو کشور ایران و هند فراهم شده است.
وی با اشاره به دیدارش با «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس همکاری شانگهای افزود :این دیدار بسیار سازنده و مثبت بود و از گفت وگوهای صورت گرفته بسیار راضی هستم.
نخست وزیر هند بابیان اینکه ایران کشوری بسیار مهم و تاثیرگذار در همکاری های منطقه ای و بین المللی است تصریح کرد: ایران و هند به عنوان دو کشور بزرگ و مهم منطقه باید برای توقف خشونت ، افراط گرایی و ثبات درمنطقه با یکدیگر همکاری کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز با مثبت ارزیابی کردن گفت وگوهایش با نخست وزیر هند گفت:ایران و هند عزم جدی برای توسعه همکاری های دوجانبه دارند.

دیدار وزیر اقتصاد کشورمان با وزیر خارجه هند

طیب نیا در ادامه دیدارهای خود با «سوشما سواراج» وزیر امور خارجه هند در خصوص ارتقای روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور ،همکاری های منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کرد.
سوشما سوراج وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار بر آمادگی کشورش برای ارتقای روابط اقتصادی و سیاسی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

دیدار با بخش خصوصی و سرمایه گذاران هندی

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در بخش دیگری از دیدارهای خود با سرمایه گذاران خارجی هند دیدار و ملاقات کرد .
طیب نیا با اشاره با پتانسیلهای اقتصادی ایران و تشویق سرمایه گذاران خارجی و هندی به سرمایه گذاری در ایران، تاکید کرد: در حال حاضر از قوانین مناسبی که پیشرفته ترین حمایت ها را از سرمایه گذاران خارجی به عمل می آورد، برخورداریم و ثبات اقتصادی کلان و روز افزون، ثبات در بازار و مجموع سیاست های اقتصادی، آینده را برای فعالان اقتصادی پیش بینی پذیر کرده و زمینه را برای توسعه سرمایه گذاری های خارجی در ایران فراهم ساخته است.
«طیب نیا» به رشد همکاری های اقتصادی ایران و هند اشاره کرد وگفت: مطمئن هستم همکاری دو کشور بزرگ ایران و هند به صورت شتابان رو به گسترش است که می تواند به بهبود وضع زندگی و پیشرفت اقتصادی دو کشور کمک شایانی کند.
گفتنی است کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و هند در بخش های انرژی ،زیرساخت و تجارت در مدت سه روز راه های افزایش مبادلات تجاری دو کشور را بررسی کردند .