تاپ خبر۲۴: طی بهمن ماه، افزون بر یک میلیون و ۷۹۲ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳۲ هزار میلیارد ریال در بازارهای فیزیکی و فرعی بورس کالای ایران داد و ستد شد . به گزارش تاپ خبر۲۴ از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران طی دوره بهمن ماه، تالار […]

تاپ خبر۲۴: طی بهمن ماه، افزون بر یک میلیون و ۷۹۲ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳۲ هزار میلیارد ریال در بازارهای فیزیکی و فرعی بورس کالای ایران داد و ستد شد .

به گزارش تاپ خبر۲۴ از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران طی دوره بهمن ماه، تالار محصولات صنعتی و معدنی در دو بخش داخلی و صادراتی شاهد معامله بیش از ۶۱۶ هزار تن انواع کالا با ارزشی افزون بر ۱۳ هزار میلیارد ریال بود .
در گروه محصولات فولادی بیش از ۴۷۵ هزار تن انواع فولاد مورد معامله قرار گرفت . در این تالار همچنین حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن انواع آلومینیوم، ۶۰ تن شمش روی، ۲۱ هزار و ۱۶۰ تن انواع محصولات مسی، ۶ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۴۸۰ تن سولفور مولیبدن، ۱۲۰۰ تن کک متالورژی، ۱۰۵ هزار تن سنگ آهن و ۱۳ کیلوگرم شمش طلا داد و ستد شد.
داد و ستد یک میلیون تن انواع کالا در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی
طی بهمن ماه سالجاری حدود یک میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی و در دو بخش داخلی و صادراتی مورد معامله قرار گرفت .
بیشترین حجم معاملات در تالار محصولات پتروشیمی به گروه قیر اختصاص یافت به طوری که در این ماه بالغ بر ۳۷۴ هزار تن انواع قیر به ارزش بیش از ۳ هزار و ۵۷۴ میلیارد ریال معامله شد .
در گروه مواد پلیمری نیز طی دوره بهمن ماه، معامله ۲۲۳ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۸ هزار و ۹۹۸ میلیارد ریال ثبت شد. مواد شیمیایی نیز به میزان ۸۵ هزار تن و به ارزش بیش از یکهزار و ۹۰۰ میلیارد ریال از سوی مشتریان در این مدت خریداری شد. از دیگر کالاهای معامله شده در این تالار می توان به داد و ستد ۲۵ هزار و ۴۴۴ تن گوگرد، ۲۴۵ هزار و ۱۴۰ تن وکیوم باتوم، ۱۶۰ تن آرگون، ۷۳ هزار تن لوب کات ، ۴ هزار تن سلاپس واکس و یکهزار و ۶۶۱ تن عایق رطوبتی اشاره کرد.
معامله ۱۳۴ هزار تن محصول کشاورزی
در بهمن ماه سال ۹۵ بیش از ۱۳۴ هزار تن انواع کالاهای کشاورزی در بورس کالای ایران به ارزش بیش از یکهزار و ۸۲۲ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت .
در این تالار بیش از ۷۸ هزار تن انواع ذرت ، ۲۰ هزار و ۶۹۴ تن جو، ۲۱۰۰ تن مرغ منجمد، ۲۳ هزار تن گندم خوراکی و دورم، ۱۲۵۰ تن کنجاله، ۶ هزار و ۵۲۵ تن شکر سفید و شکر خام، ۲۱ هزار و ۴۰۰ تن روغن خام و یک هزار تن برنج داد و ستد شد.
ارزش معاملات ۷۰میلیون دلاری در تالار صادراتی
طی بهمن ماه سالجاری بالغ بر ۳۳۷ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۷۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در تالار صادراتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. در این تالار ۱۰۵ هزار تن سنگ آهن به ارزش بیش از ۴ میلیون و ۹۸۲ هزار دلار برای صادرات به بازارهای جهانی داد و ستد شد. قیر نیز به میزان ۲۱۹ هزار و ۷۹۰ تن و به ارزش حدود ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در این تالار مورد معامله قرار گرفت. انواع گوگرد پاستیلی، پودر و گرانوله نیز به میزان ۱۱ هزار و ۲۴ تن و به ارزش بیش از ۵۲۵ هزار دلار به فروش رفت. از دیگر کالاهای داد و ستدشده در این تالار می توان به معامله یکهزار و ۶۶۱ تن عایق رطوبتی به ارزش بیش از ۶۹۶ هزار دلار اشاره کرد.
معامله یکهزار و ۹۹۴ میلیارد ریالی در بازار مالی
ارزش بازار مالی بورس کالای ایران نیز طی بهمن ماه ۹۵ از مرز یکهزار و ۹۹۴ میلیارد ریال عبور کرد. در این بازار علاوه بر انواع اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی سکه طلا، زعفران و ذرت مورد معامله قرار گرفت. در بازار مالی بورس کالا طی بهمن ماه ، حدود ۷۰ هزار تن گواهی سپرده کالایی ذرت، ۳ کیلو و ۵۷۴ گرم گواهی سپرده زعفران و ۲۴۷ عدد گواهی سپرده سکه یکروزه داد و ستد شد. اوراق سلف استاندارد اوره پتروشیمی پردیس نیز به میزان ۱۹ هزار و ۹۰۰ تن، اوره پتروشیمی شیراز به میزان ۸ هزار و ۶۵۲ تن، تیرآهن سایز ۱۴ شرکت ذوب آهن اصفهان به میزان ۴۳ هزار و ۶۱ تن و گندم شرکت بازرگانی دولتی به میزان ۶۱۴ هزار و ۷۰۰ تن طی بهمن ماه در بازار ثانویه به فروش رفت.
بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی بهمن ماه شاهد معامله انواع کالاها بود. در این تالار ۵۰۰ تن اوره صنعتی، بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ تن انواع مواد پلیمری و شیمیایی، ۲۸۲ تن پودر نارگیل، ۲۶۲ هزار قطعه جوجه یکروزه، ۶۳ تن خوراک دام و طیور، ۵۰۰ تن رب گوجه، ۳۳۰ تن سولفات آمونیوم، ۴۸۵۷ تن ضایعات فلزی شرکت راه آهن، ۴۰ تن فوکروم پرکربن، ۵۰۰ تن کنسانتره فسفات، ۶۰ تن نخ پلی استر و ۱۵۰۰ تن ورق فولادی به فروش رفت.