تاپ خبر۲۴:معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر این‌ که ۵۰ درصد هزینه‌های حمل و نقل عمومی بر عهده مدیریت شهری و ۵۰ درصد هزینه‌های آن نیز بر عهده دولت است، گفت: طی ۸ سال گذشته مدیریت شهری به سبب این که دولت سهم خود را به صورت کامل پرداخت نکرد، […]

تاپ خبر۲۴:معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر این‌ که ۵۰ درصد هزینه‌های حمل و نقل عمومی بر عهده مدیریت شهری و ۵۰ درصد هزینه‌های آن نیز بر عهده دولت است، گفت: طی ۸ سال گذشته مدیریت شهری به سبب این که دولت سهم خود را به صورت کامل پرداخت نکرد، به جای ۵۰ درصد ۹۰ درصد هزینه‌های ساخت مترو را به تنهایی پرداخت کرد.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: این در حالی است که در سایر کلان شهرهای کشور بیشتر بار مترو بر دوش دولت است و در ۸ سال گذشته به جز شهر مشهد که از ۱۰ سال پیش تونل‌های متروی آن آماده شده بود، در هیچ شهر دیگری مترو راه‌اندازی نشد.

اگر دولت سهم خود را می پرداخت امروز متروی تهران تکمیل شده بود

وی با اشاره به این که اگر دولت سهم ۵۰ درصدی خود را به صورت کامل پرداخت می‌کرد و پا به پای مدیریت شهری پیش می‌آمد، امروز تهران دیگر نیاز به ساخت خطوط جدید مترو نداشت و شبکه متروی آن تکمیل شده بود، اظهار کرد: وقتی فضای سیاسی کاری بر کشور حاکم می‌شود و همه چیز از نگاه سیاسی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد، مردم باید سنگینی چنین فضا و تیرگی چنین نگاهی را بر دوش خود تحمل کنند و تاوان آن را بپردازند.

معاون شهردار تهران با بیان این که بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان باید صرف بهبود ترافیک شهرها و جاده‌های کشور شود، تصریح کرد: از این مبلغ باید ۴ هزار میلیارد تومان را به شهرها می‌دادند که با توجه به سهم تهران در جابه‌جایی‌ها، حداقل یک سوم از اعتبار مذکور ‌باید به این شهر اختصاص داده می‌شد.

مهندس تشکری هاشمی با تاکید بر این که به این ترتیب تهران باید هر سال حداقل یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این محل دریافت می‌کرد، اضافه کرد: این در حالی است که سهم این شهر در این سال ها از مبلغ فوق به طور میانگین هر سال ۲۰ تا ۵۰ میلیارد تومان بوده است.

هر جا می رفتیم حرف ما را تایید می کردند اما اتفاقی نمی افتاد

وی با اشاره به این که بر اساس مصوبه هر ساله مجلس شورای اسلامی باید مبلغ دو میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی   که البته بعدها به صندوق توسعه ملی تغییر نام داد در اختیار تهران و سایر کلان شهرهای کشور قرار می‌گرفت،‌ گفت: از این مبلغ یک میلیارد دلار سهم پایتخت بود که با آن می‌توانستیم حدود ۵۰ کیلومتر به طول خطوط موجود مترو اضافه کنیم.

معاون شهردار تهران با بیان این که در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها پیش‌بینی شده که از محل افزایش درآمدهای دولت به بهبود حمل و نقل شهری کمک شود، افزود: البته از این محل نیز هرگز اعتباری به تهران پرداخت نشد و حتی اعتباراتی که باید به صورت معمول از محل عوارض سوخت به این شهر داده می‌شد نیز پرداخت نشد.

مهندس تشکری هاشمی با تاکید بر این که در چند سال گذشته برای احقاق حق خود که در واقع حقوق شهروندان تهرانی بود جایی نماند که به آن مراجعه نکرده باشیم، اعلام کرد: جالب این جاست که هر جا می‌رفتیم حرف ما را تایید و اعلام می‌کردند اقدامات دولت درست نیست و به عنوان نمونه، سازمان بازرسی کل کشور در یکی از گزارش‌های خود تاکید کرد دولت باید به تعهدات خود در قبال تهران عمل کند تا مردم آن از این همه گرفتاری نجات پیدا کنند اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتاد.

۸ سال فریاد زدیم طلب مردم تهران را بدهید

وی با اشاره به این که اگر مدیریت شهری در همه این سال‌ها فریادش بلند بود که منابع در اختیارش قرار نمی‌گیرد، علت آن این نبود که به عنوان یک طلبکار حق مادی مردم تهران را از دولت بگیرد که البته این نیز خودش به حق بود  اظهار کرد:  نگرانی اصلی ما احقاق حقوق معنوی مردم تهران بود که بر اثر اتلاف وقت، افزایش هزینه‌های جانی و مالی و شیوع انواع بیماری‌ها به دلیل آلودگی هوا، سلامتی و جان آن ها را مورد تهدید قرار می داد.

معاون شهردار تهران با بیان این که بابت یارانه بلیت مترو و اتوبوسرانی سهم تهران بسیار ناچیز است، تصریح کرد: اتوبوسرانی منهای خرید اتوبوس های‌ جدید، هر سال ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد در صورتی که سالانه ۳ میلیارد تا ۱۰ میلیارد تومان از دولت دریافت می‌کند که البته طبق مصوبه خود دولت، مدیریت شهری فقط یک سوم هزینه‌های اتوبوسرانی را باید بپردازد.

مهندس تشکری هاشمی در پایان با تاکید بر این که ۶۰ درصد مبلغ جرایم رانندگی باید به مدیریت شهری پرداخت شود که این امر هرگز محقق نشد، خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر از محل این جرایم حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان به خزانه دولت وارد شده که باید ۶۰ درصد آن یعنی ۹۰ میلیارد تومان به مدیریت شهری پرداخت می‌شد که البته یک تومان نیز پرداخت نشده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری تهران