تاپ خبر۲۴: امروزه بانک های تراز اول دنیا برای وصول مطالبات خود از ظرفیت شرکت های تخصصی بهره می گیرند. این در حالی است که این شرکت ها یا متعلق به خود بانک ها هستند و یا شرکت هایی هستند که ثبت شده اند تا به بانک ها در وصول مطالبات کمک کنند که این […]

تاپ خبر۲۴: امروزه بانک های تراز اول دنیا برای وصول مطالبات خود از ظرفیت شرکت های تخصصی بهره می گیرند. این در حالی است که این شرکت ها یا متعلق به خود بانک ها هستند و یا شرکت هایی هستند که ثبت شده اند تا به بانک ها در وصول مطالبات کمک کنند که این عمل در دنیا به اصطلاح تخصصی credit factoring مشهور است.
مدیر عامل بانک پارسیان که در جمع کارکنان یکی از شرکت های تابعه بانک سخن می گفت، هدف از وصول مطالبات معوق در نظام بانکی را به گردش درآوردن چرخ های اقتصادی کشور برشمرده و اظهار داشت: در دنیا کار وصول مطالبات یک حرفه و تخصص ارزشمند است و در زمره رشته های تحصیلی دانشگاه ها تدریس می گردد. این حرفه یکی از سخت ترین کارها و در شرح شغل بانکداران به شمار می آید و یک علم و تخصص در کنار حرفه بانکداری است. اصولا در بانک ها دانش اعتباری یک دانش برجسته و بخش تخصصی اعتباری به عنوان ستون فقرات بانک ها به شمار می آید و هنگامی که به هر دلیل اعتبارات تخصیص داده شده به مشتریان معوق شود، کار وصول مطالبات به دو روش در دستور کار قرار می گیرد. ۱- احیای منابع مالی ۲- فروش دارایی وام های پرداختی.
دکتر دیواندری با اشاره به این که بالا رفتن حجم مطالبات معوق گردش کار هر بانکی را مختل می کند، خاطر نشان کرد: در این صورت بانک به راحتی نمی تواند کار تسهیلات دهی و امور اقتصادی خود را مدیریت کند و می بایست با فراهم آوردن شرایطی کار به شرکت های تخصصی سپرده شود.
مدیر عامل بانک پارسیان همچنین اظهار داشت: در بانک پارسیان برای نخستین بار در نظام بانکداری به مساله credit factoring توجه گردیده است و چند سال پیش شرکتی با هدف وصول مطالبات معوق تاسیس شده که با حرکت هوشمندانه خود تلاش نموده است تا حجم مطالبات معوق بانک را کاهش دهد.
ایشان خاطرنشان کرد: کار وصول مطالبات معوق در سال ۹۳ در دستور کار بانک پارسیان قرار گرفته و در سال ۹۴ با یک برنامه آموزشی و پژوهشی مدون و به صورت تخصصی به آن پرداخته خواهد شد.