تاپ خبر۲۴:وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و عراق از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار افزایش می یابد. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از ایرنا، علی طیب نیا که برای شرکت در کمیسیون عالی مشترک ایران و عراق به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در صدر هیاتی […]

تاپ خبر۲۴:وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و عراق از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار افزایش می یابد.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از ایرنا، علی طیب نیا که برای شرکت در کمیسیون عالی مشترک ایران و عراق به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی به بغداد سفر کرده است زمینه های همکاری های تجاری ایران در عراق را بویژه در صدور خدمات فنی و مهندسی بسیار مناسب ارزیابی کرد.
وی افزود: کشور عراق با وسعت زیاد و جمعیت بالا دارای مرزهای طولانی با ایران است، همچنین درآمد نفتی قابل توجهی دارد و به همین دلیل در این کشور ظرفیت مناسبی برای افزایش روابط تجاری با ایران وجود دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی به سطح تجاری ۱۲ میلیارد دلاری ایران و عراق اشاره و تصریح کرد: باتوجه به این که عراق در حال حاضر در حال سازندگی است، جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری و ارایه خدمات فنی و منهدسی بویژه در عرصه راه سازی، احداث نیروگاه و سدسازی به این کشور است.
طیب نیا تاکید کرد: ایران کشوری با توانمندی تخصصی بالا است و به نظر می رسد کشور عراق نیز بازار خوبی برای پیمانکاران ایرانی و شرکت های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ایرانی است.
وی همچنین به آمار توریسم مذهبی دو کشور ایران و عراق اشاره کرد و اظهار داشت: سالانه میلیون ها نفر از ایرانیان برای زیارت به عراق و بسیاری از اتباع عراقی به ایران سفر می کنند بنابراین همکاری دو کشور در این عرصه نیز می تواند افزایش یابد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: با احتساب مبادلات کالا، ارایه خدمات فنی و مهندسی و توجه به توریسم، حجم مبادلات دو کشور از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار افزایش می یابد.
طیب نیا یادآور شد: ایران در این عرصه همکاری هیچ رقیبی ندارد و باید سعی کرد محدودیت های موجود را برای ارتقای مناسبات اقتصادی برطرف کرد.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به امضای ۱۰ یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و عراق در جریان سفر معاون اول رییس جمهوری چرا هیچ تفاهم نامه اقتصادی به امضای مقامات دو کشور نرسید، گفت: تفاهم نامه های اقتصادی پیش از این به امضای دو کشور رسیده بود بنابراین زمینه دیگری برای امضای تفاهم نامه وجود نداشت ، در حال حاضر بحث تنظیم روابط بانکی و بیمه ای بین دو کشور مطرح است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین دیدار خود با هوشیار زیباری وزیر اقتصاد عراق را بسیار موثر دانست و اظهار داشت: در این دیدار زیباری قول داد که در اسرع وقت موارد مطرح شده را عملیاتی کند و برخی محدودیت های موحود نیز برطرف شود.
طیب نیا تاکید کرد: در این دیدار برخی موارد روشن با پیشنهادهای مشخص برای افزایش سطح مبادلات اقتصادی مطرح شد که وی قول مساعدت و پیگیری داد.