تاپ خبر۲۴:نشست خبری جشنواره فناوری و صنعتی در حالی برگزار شد که در آن علاوه بر تاکید بر برگزاری کم‌هزینه و اقتصادی جشنواره، از نمایش فیلم‌های برگزیده جشنواره از رسانه ملی خبر داده شد. به گزارش تاپ خبر۲۴، نشست خبری این جشنواره صبح روز دوشنبه در سالن آمفی تئاتر دبیرخانه جشنواره و با حضور بهزاد […]

تاپ خبر۲۴:نشست خبری جشنواره فناوری و صنعتی در حالی برگزار شد که در آن علاوه بر تاکید بر برگزاری کم‌هزینه و اقتصادی جشنواره، از نمایش فیلم‌های برگزیده جشنواره از رسانه ملی خبر داده شد.

به گزارش تاپ خبر۲۴، نشست خبری این جشنواره صبح روز دوشنبه در سالن آمفی تئاتر دبیرخانه جشنواره و با حضور بهزاد رشیدی رییس جهاد دانشگاهی هنر، مسعود نجفی دبیر جشنواره و سیدمحمدصادق لواسانی مدیر روابط عمومی آن برگزار شد.

در این نشست، مسعود نجفی در ابتدای سخنانش با ارائه گزارشی از وضعیت دبیرخانه جشنواره بیان کرد: فراخوان جشنواره روز ۲۰ اردیبهشت منتشر شد و تا پایان خردادماه مهلت ارسال آثار بود که تا ۱۰ تیرماه آن را تمدید کردیم. در این مدت ۴۰۹ فیلم و ۲۲۷۲ عکس به دست‌مان رسید. ضمن آنکه بخش عکس برای اولین بار به این جشنواره اضافه شده بود و شامل تک عکس و مجموعه عکس می‌شد که با استقبال زیاد عکاسان صنعتی روبرو شد. به همین دلیل برنامه‌ریزی شده است که در روزهای برگزاری جشنواره، منتخبان این عکس‌ها در نمایشگاهی به نمایش در آیند. همچنین در بخش ویژه اساتید عکس‌هایی از برخی استادان عکس صنعتی نمایش داده می‌شود.
وی ادامه داد: در بخش فیلم‌های مستند ۷۱ اثر به بخش نهایی رسیدند که دو مستند به دلیل حضور در دوره قبلی و دیگری به دلیل رعایت نکردن برخی قوانین جشنواره حذف شدند. در این بخش فیلم‌هایی از جوانان و همچنین افراد چهره مانند محمدعلی باشه‌آهنگر و مصطفی رزاق‌کریمی حضور دارند. همچنین در بخش پویانمایی ۱۲ اثر، در آیتم‌های تبلیغاتی ۳۸ اثر، در بخش داستانی که یکی از آسیب‌های این حوزه محسوب می‌شود تنها ۴ اثر و در بخش دانشجویی هم ۳۰ اثر به بخش نهایی راه یافتند.
وی پس از نام بردن از داوران شاخص جشنواره، درباره دو برنامه جنبی اختتامیه گفت: در این دوره بزرگداشت استاد کامران شیردل را برگزار می‌کنیم و بعضی از آثار شناخته شده این هنرمند در حوزه فیلم‌های مستند به نمایش در می‌آید که «پیکان» یکی از آن‌هاست. همچنین نکوداشت زنده‌یاد محمدرضا مقدسیان از دیگر برنامه‌های جسنواره خواهد بود که بعضی از آثار این هنرمند نیز نمایش داده می‌شود.
دبیر جشنواره فناوری و صنعتی همچنین علاوه بر معرفی دو کارگاه با محوریت فیلم‌های صنعتی و فناوری، به یک برنامه جنبی دیگر در اختتامیه اشاره و عنوان کرد:‌ از دیگر برنامه‌هایی که می‌خواهیم در جشنواره داشته باشیم تقدیر از فیلمسازان و بازیگرانی است که در فیلم‌های صنعتی بازی کرده‌اند که البته این مهم نیاز به حمایت سازمان سینمایی داشت که خوشبختانه قبل این جلسه، طی تماس تلفنی با آقای آرش امینی، ایشان از حمایت آقای دکتر ایوبی خبر دادند.

نجفی سپس درباره اینکه چرا جشنواره فناوری و صنعتی به شهر دیگری جز تهران منتقل نشد، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما این بود که جشنواره را در شهری به جز تهران برگزار کنیم تا از آفت‌های معمول رها شود. متاسفانه با اینکه با بعضی از شهرها مذاکراتی را داشتیم و تبریز به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور اعلام موافقت اولیه کرده بود، اما در نهایت راضی به همکاری نشد و ما هم جشنواره را در تهران برگزار خواهیم کرد.

همچنین بهزاد رشیدی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فناوری و صنعتی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهاد دانشگاهی گفت: خوشحالیم که توفیق داشتیم تا دوره سوم این جشنواره را در سال ۹۴ برگزار کنیم. همه دوستان می‌دانند که شروع و راه‌اندازی یک کار فرهنگی با سختی‌های زیادی همراه است.
وی ادامه داد: شروع و تداوم کارهای فرهنگی آن هم با دست خالی کار سختی است اما جهاد دانشگاهی همیشه در برنامه‌های خود روحیه جهادی را مدنظر قرار می‌دهد و وقتی طرح و برنامه داشته باشد با جمعی از متخصصان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.
رییس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه سخنانش، با تاکید بر اینکه مستندسازی تصویری در کشور و به خصوص در بخش فناوری و صنعتی مهجور واقع شده است، بیان کرد: مستندهای صنعتی و فناوری با به تصویر کشیدن کارهایی که در این زمینه‌ها در کشور انجام می‌شود، بسیار موثر هستند و با برگزاری جشنواره‌ای که دبیرخانه دایمی داشته باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که ارتباط میان هنرمند و صنعتگر بهتر و بیشتر برقرار شود تا در دوره‌های بعدی به بلوغ برسد.
وی با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم‌های فناوری و صنعتی، کاملا اقتصادی است عنوان کرد: سومین دوره جشنواره فیلم‌های فناوری و صنعتی با حداقل بودجه کار می‌کند و با تعداد کم نیرو از بازدهی بالایی برخوردار است. البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت از سیاست‌گذاران این جشنواره هستند که در شکل‌گیری کارها و برنامه‌ریزی‌ها در کنار ما بودند.

رشیدی با بیان اینکه یکی از اهداف برگزاری جشنواره فیلم‌های فناوری و صنعتی ارتباط‌گیری میان هنرمند و صنعتگر است، خاطرنشان کرد: ایجاد ارتباط میان هنر و صنعت و هنر و فناوری از اهدافی است که در جشنواره دنبال می‌کنیم و با آسیب شناسی دوره‌های قبل به دنبال بهترین عملکرد هستیم.
رییس جهاد دانشگاهی هنر همچنین با تاکید بر تاسیس دبیرخانه دائمی جشنواره گفت: این دبیرخانه در طول سال به کار خودش ادامه می‌دهد. در بخش دانشجویی تورهای عکاسی برگزار می‌شود و با برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مختلف در زمینه‌های صنعتی و فناوری کار خودش را با جدیت ادامه می‌دهد و برای رسیدن به کیفیت بیشتر تلاش می‌کند.
رشیدی همچنین گفت:‌ با رسانه ملی صحبت کرده‌ایم و قرار است آثار برگزیده جشنواره و همچنین فیلم‌های مستند که صرفا تبلیغاتی نباشند از رسانه ملی پخش شوند.
همچنین در این نشست، لواسانی با تشکر از همکاری صمیمانه رسانه‌ها در انتشار اخبار جشنواره عنوان کرد: سومین دوره جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی بعد از سه سال وقفه کار خودش را با برنامه‌ریزی دقیق آغاز و سعی کردیم برنامه‎‌ریزی‌ها به شکلی باشد که زمینه‌ساری خوبی برای برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره انجام شود.
وی ادامه داد: کتاب سینمای مستند ایران در این دوره به چاپ دوم رسید و برای اولین بار شماره اول بولتن جشنواره (که علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های قبلی برای برون‌سپاری، به دلیل مسائل مالی توسط ستاد جشنواره آماده شد) همزمان با نشست خبری توزیع شده است.
بر اساس این گزارش، سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی هفتم تا نهم مردادماه در پردیس چارسو برگزار خواهد شد.