تاپ خبر۲۴:نشست خبری دکتر اسحق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران امروز یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۹۲ در سالن کنفرانس حوزه ریاست سازمان برگزار شد. دکتر صلاحی با اشاره به شعار هفته کتاب با عنوان ” کتاب، آیینه فرهنگ و فرزانگی”، کتاب را بیان کننده هویت گذشته هر ملت دانست و […]

تاپ خبر۲۴:نشست خبری دکتر اسحق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران امروز یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۹۲ در سالن کنفرانس حوزه ریاست سازمان برگزار شد.
دکتر صلاحی با اشاره به شعار هفته کتاب با عنوان ” کتاب، آیینه فرهنگ و فرزانگی”، کتاب را بیان کننده هویت گذشته هر ملت دانست و گفت: میزان نشر، سرانه مطالعه و نقش مطالعه در کشور از نشانه های هر ملت پیشرفته ایست. هم اکنون باید از دوره گذر عبور کنیم و به عرصه تمدن جدید وارد شویم.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به راه اندازی سایت آمازون ملی در هفته کتاب ادامه داد: برای اثبات حسن نیتمان به ناشران آثار نشر شده توسط انتشارات سازمان را برروی سایت قرار داده و برخی را به صورت رایگان و تعدادی دیگررا با ۲۰ تا ۴۰ درصد قیمت پشت جلد عرضه می کنیم. امیدوارم کلیه ناشران نیز با ما همکاری کرده و در این برهه وارد شوند.
وی ادامه داد: برای نام گذاری بومی آمازون ملی نیز مسابقه می گذاریم و به نام بومی انتخاب شده برای سایت آمازون ملی جایزه ای اهدا می شود.
سیزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی ۲۸ آبان ماه در تهران برگزار می شود
دکتر صلاحی مهمترین برنامه پیش روی سازمان برای هفته کتاب را همایش حامیان نسخ خطی در ۲۸ آبان ماه ذکر کرد و افزود: علی رغم این که ۲ گذشته آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در استان ها برگزار می شد، به علت تغییر استانداران استان ها و عدم امکان برقراری ارتباطات و هماهنگی های لازم، امسال این آیین در تهران برگزار می شود.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه به بخش های مختلف این همایش اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۱۹ جلد کتاب، ۲۴۸ عنوان مقاله و ۱۸ عنوان پایان نامه به دبیرخانه همایش واصل شده و هم اکنون در حال نهایی کردن داوری مرحله دوم هستیم. همچنین در این آیین از مرحوم آیت الله سید عبدالعزیز طباطبایی یزدی و دکتر محمد دبیر سیاقی به عنوان چهره های تاثیر گزار در حوزه نسخ خطی تجلیل به عمل می آید و از ارجنامه های این بزرگواران رونمایی می شود.
وی برگزاری ۴ کارگاه با عناوین “سازماندهی اطلاعات به سبک جدید “، “مرمت نسخ خطی و اسناد”، “آشنایی با شابک” و “آسیب شناسی کتاب و کتابخوانی” را از دیگر برنامه های هفته کتاب عنوان کرد و گفت: سه نمایشگاه نیز در ایام هفته کتاب برگزار می شود که شامل”نمایشگاه اسنادی کتاب و کتابخوانی”، ” کتاب های آموزشی کودک و نوجوان در نسخه های خطی و چاپی سازمان” و “اسناد ماه محرم” است.
مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین در هفته کتاب افتتاح می شود
دکتر صلاحی افتتاح تالار دیجیتال مرکز سیستان و بلوچستان را که به تالار دیجیتال کتابخانه ملی در تهران متصل می شود، از دیگر برنامه های هفته کتاب سازمان عنوان کرد و گفت: با انتقال ۷۰۰ کارتن سند و چند هزار جلد کتاب از تهران به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین، این مرکز به صورت رسمی افتتاح می شود. همچنین کارگاه مرمت نسخ خطی در ساختمان کتابخانه ملی نیز افتتاح می شود تا بحث مرمت نسخ خطی به طور ویژه دنبال شود.
وی افزود: رونمایی از شماره ۴۵ فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی و همچنین اثر نفیس دیوان حافظ که به صورت فاکسیمیله و در داخل کشور چاپ شده است از دیگر برنامه های این سازمان است. دکتر صلاحی ویژگی مهم دیوان حافظ ذکر شده را داشتن شماره مالکیت دانست و افزود: این اثر با همکاری سازمان اسناد ثبت شده و دارای سند مالکیت می شود.

اهدای ۱۳ هزار جلد کتاب به مناطق محروم از سوی کتابخانه ملی در هفته کتاب
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اهدای ۱۳ هزار جلد کتاب به مناطق محروم کشور توسط کتابخانه ملی در هفته کتاب، ادامه داد: ۲۴۰۰ جلد از این کتاب ها در سیستان و بلوچستان، ۳۰۰۰ جلد در کرمان، ۴۰۰۰ جلد در هرمزگان، ۲۰۰۰جلد در کهکیلویه و بویر احمد و ۱۶۰۰ جلد در حومه تهران توزیع خواهد شد.
در خبر بعدی بخش دیگری از اخبار نشست خبری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر می شود.