تاپ خبر۲۴:دکتر اسحق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نشست مطبوعاتی خود از تکمیل کتابخانه دیجیتال ملی با استانداردهای بالا خبر داد.  رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی دراین نشست ضمن اعلام این خبر  افزود: به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و نگهداری کتاب های الکترونیکی و دسترس پذیری اطلاعات در سطح استانداردهای جهانی، […]

تاپ خبر۲۴:دکتر اسحق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نشست مطبوعاتی خود از تکمیل کتابخانه دیجیتال ملی با استانداردهای بالا خبر داد.

 رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی دراین نشست ضمن اعلام این خبر  افزود: به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و نگهداری کتاب های الکترونیکی و دسترس پذیری اطلاعات در سطح استانداردهای جهانی، اقدامات بسیار خوبی در زمینه تکمیل کتابخانه دیجیتال صورت گرفته است. صلاحی اضافه کرد: راه اندازی کتابخانه دیجیتال ملی طی فرایندی صورت گرفته که سال ها به طول انجامیده و این فرایند در آینده هم ادامه دار خواهد بود. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در زمینه مشکلات پیش روی تکمیل پروژه کتابخانه دیجیتال ملی گفت: مسئله حق تألیف و اجازه ناشران به منظور قرار دادن متن کتاب ها به صورت تمام متن در پورتال کتابخانه ملی یکی از مهمترین موانع است که البته در حوزه کتاب های کودکان و نوجوانان این مسئله تا حدود زیادی مرتفع شده است. دکتر صلاحی در زمینه تعداد منابع موجود در مخازن کتابخانه ملی در زمینه کودکان و نوجوانان گفت: هم اکنون ۱۴۰ هزار منبع کودکان و نوجوانان در مخازن وجود دارد که فهرست نویسی شده و بر اساس برنامه استراتژیک سازمان ۳۰ هزار جلد کتاب نیز در سایت کتابخانه کودکان و نوجوانان قرار گرفته و این محتوا یکی از ارکان کتابخانه دیجیتال ملی را در کنار نسخه های خطی و چاپ سنگی و نشریات اسکن شده قدیمی تشکیل می دهد.

اختصاص ۲ میلیارد ریال برای ارتقاء ضریب امنیتی نسخ خطی سازمان

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پاسخ به سوأل خبرنگاران در زمینه وضعیت امنیتی و حفظ و نگهداری نسخه های نفیس خطی گفت: در خصوص صیانت از نسخ خطی و اسناد کشور، مبلغ ۲ میلیلرد ریال یا ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص پیدا کرده که این مبلغ باعث نگهداری بهتر و حفاظت از منابع نفیس خواهد شد. وی افزود: علیرغم کاهش بودجه مصوب سازمانی، سعی شده از بودجه تآمین امنیت سازمان و حفظ و مراقبت از منابع سازمانی کاسته نشود.

در ادامه نشست،  دکتر صلاحی در زمینه ثبت آثار ایران در حافظه جهانی توضیحاتی ارائه کرد. صلاحی در زمینه ثبت آثار جدید از ایران بیان داشت: همانطور که مطلع هستید هر کشور در هر دو سال می تواند دو اثر در حافظه جهانی ثبت کند و ایران جزء کشورهایی است که آثار بسیاری ثبت کرده و آثاری نیز برای ارزیابی آماده کرده است که بعد از ارزیابی در کارگروه های تخصصی ارسال می شوند. همچنین در زمینه ثبت آثار مشترک نیز برنامه هایی در دست اقدام داریم که امیدواریم با همکاری کشورهای مقابل اجرایی شود. صلاحی همچنین در زمینه ثبت آثار ملی دیداری و شنیداری در سال جاری بیان داشت: بعد از ثبت ملی آثار دیداری و شنیداری مختلف در زمینه های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی امسال نیز طی مراسمی تصاویر مجلس خبرگان در تصویب اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ثبت می شود و دو اثر شنیداری نیز با عنوان نهضت ملی شدن نفت و گنجینه اسناد و فرهنگ مردم ایران در دست اقدام برای ثبت ملی هستند.

خاطرنشان می شود در پایان این دیدار تفاهم نامه ای هم میان سازمان اسناد و کتابخاه ملی و مؤسسه خیزیه عصای سفید به امضاء رسید جزئیات آن طی خبرهای بعدی به اطلاع خواهد رسید.