تاپ خبر24: سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سامانه شفافیت فروشگاهی را یک ابر پروژه معرفی کرد که سه جریان مالکیت، جریان مالی و جریان مکانی محصول را به یکدیگر متصل می‌کند و بناست همه اطلاعات خرید محصولات خُرد به یک سامانه جامع ارسال شود تا از این طریق بتوان علاوه بر کنترل موجودی و میزان مصرف کالاهای مختلف در سراسر کشور، بر قیمت آنها هم نظارت داشت.

به گزارش تاپ خبر۲۴ از روابط عمومی بانک ملی ایران، امین کلاهدوزان، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: با گذشت حدود ۳ ماه از بهره‌برداری این سامانه، بیش از ۶۰ میلیون فاکتور دریافت کردیم و برآورد ما این است که در سال به بیش از ۴۰ میلیارد فاکتور برسیم. مبلغ فاکتورها در این بازه زمانی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است و ۲۲۰ میلیون کالاهای مختلف در فاکتورها داریم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مبدا ارسال اطلاعات مورد نیاز این پروژه، درگاه‌های پرداخت و کارتخوان‌های فروشگاهی است، شرکت‌های پرداخت در حال سبقت گرفتن از همدیگر هستند تا بتوانند زیرساخت‌های لازم برای اجرای این پروژه را توسعه دهند.

در این جلسه که صاحبان کسب‌وکارهای فروشگاهی هم حضور داشتند، نمایندگان شرکت پرداخت الکترونیک سداد، یکی از زیرمجموعه‌های بانک ملی ایران هم حاضر بودند. این شرکت تنها ارائه‌کننده خدمات پرداخت الکترونیک است که توانسته طرح فاز تست در محیط واقعی را با موفقیت پشت سر بگذارد و از این رو مورد توجه و تقدیر وزیر صمت قرار گرفت.

سید رضا فاطمی امین در این جلسه اظهار کرد: با اجرای این پروژه برای مشخص شدن قیمت کالاها در بازار نیز نیازی به خوداظهاری نیست و به محض پرداخت به صورت سیستمی مشخص می شود بنابراین قیمت‌ها کاملا می‌تواند با استفاده از این سامانه کنترل شود.

وی افزود: همچنین این سامانه‌ کلان داده در اختیار وزارتخانه قرار می‌دهد که می‌توان با استفاده از آن‌ها تحلیل‌های مختلفی ارائه کرد. به عنوان مثال می‌توان تاثیر افزایش مصرف یک کالا بر بقیه کالاها را بررسی کرد و در مجموع امکان تبیین مدیریت بازار فراهم می‌شود.

به نظر می‌رسد سامانه شفافیت فروشگاهی که با سرعت به سمت عملیاتی شدن پیش می‌رود، با کنترل قیمت‌ها و هدفمند کردن تولید تاثیر قابل توجهی بر مهار تورم خواهد داشت.