تاپ خبر۲۴: رییس کل بانک مرکزی در دومین روز حضور در بوشهر در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال و شورای هماهنگی بانک های استان، از بانک ها خواست به منظور رونق اقتصادی و فروش محصولات انباشت شده در انبار، به بخش خدمات برای‌کمک به فروش این محصولات تسهیلات ارایه کنند. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از […]

تاپ خبر۲۴: رییس کل بانک مرکزی در دومین روز حضور در بوشهر در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال و شورای هماهنگی بانک های استان، از بانک ها خواست به منظور رونق اقتصادی و فروش محصولات انباشت شده در انبار، به بخش خدمات برای‌کمک به فروش این محصولات تسهیلات ارایه کنند.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی اله سیف که در جمع سرپرستان بانک های دولتی و خصوصی و فعالین اقتصادی سخن می گفت با اشاره به اینکه برخی بخش ها به دلیل عدم دقت تصور می کنند بخش خدمات جدا و مضر برای اقتصاد کشور است، در حالی که توزیع محصولات کارخانه‌ها و تولید بر دوش بخش خدمات است، افزود: برخی گزارش‌ها حاکی از انباشت کالاهای تولیده شده در انبارها به دلیل عدم تقاضا در بازار است بر این اساس نظام بانکی به منظور حمایت از تولید و تسهیل گردش اقتصادی در نظر دارد تسهیلاتی را به بخش خدمات تخصیص دهد تا با ایجاد تقاضا و فروش محصولات، چرخه تولید از فعالیت بازنایستد.

وی افزود: بر این اساس در نشست آینده شورای پول و اعتبار برای مشخص شدن و اتخاذ تصمیم مناسب در این رابطه مراتب در دستور کار قرار خواهد گرفت تا از این طریق بتواند نسبت به فروش محصولات و برگشت منابع به چرخه تولید اقدام شود.
دکتر سیف با انتقاد از ارایه آمارهای ناصحیح در خصوص میزان تسهیلات ارایه شده به بخش تولید در هر استان خاطرنشان کرد: آمارهایی در تحلیل ها اشاره می شود که مستخرج از صورت های مالی استانهاست بدون اینکه تامین اعتبار پروژه ای که در استان عملیاتی شده لیکن بدلیل گستردگی و حجم کار به شعب بانک های تهران معرفی می شود در این صورت ها ذکر شود لذا لازم است در انتشار آمارها این موضوع لحاظ شود.
وی به ارایه آمار میزان تسهیلات به بخش تولید اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۳۴۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا شد که از این میزان  ۳۱٫۵ درصد به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است ضمن انکه بانکها ملزم به استفاده بهینه از منابع محدود هستند. در دو سال گذشته به دلیل پیچیدگی های ناشی از خروج از رکود تورمی باید سیاست های خاصی اتخاذ می شد بر این اساس در این شرایط باید شناسایی کامل صورت گیرد که کدام بخش یا فعالیت با اعطای تسهیلات به صورت موثرتر موجب  رشد و رونق اقتصادی می شود.
سیف همچنین در پایان سفر استانی خود به مناسبت هفته دولت در بوشهر در جلسه شورای گفت وگوی بخش دولتی و خصوصی حضور یافت و با ابراز خشنودی از گفت و شنود با بخش خصوصی خاطرنشان کرد: بانک یک بنگاه اقتصادی است و حلقه‌ای از حلقه‌های اقتصاد به شمار می‌رود و مانند واحدهای تولیدی که به دنبال سود تولید هستند، عمل می‌کند البته بانک مرکزی مانع اجحاف بانک خواهد بود.
رییس کل بانک مرکزی  صنعت بانکداری کشور را در بخش ارایه برخی خدمات پایین تر از سطح استاندارد جهانی خواند و تصریح کرد: نرخ کفایت سرمایه حداقل در جهان ۱۲ درصد و در ایران ۴٫۵ درصد است ضمن آنکه حجم مطالبات غیرجاری در کشور واقعا نگران کننده است و یکی از دلایل آن تسهیلات تکلیفی است.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه دستاوردهای بانک مرکزی در دوساله اخیر ناشی از انضباط پولی بوده است افزود: از ابتدای دولت یازدهم تاکید کردیم که تسهیلات نظام بانکی برای بخش خصوصی بماند و نه برای تامین تنگنای مالی دولت چرا که تجربه تصمیم های غلط گذشته در بحث تامین مالی مسکن مهر با چشم دوختن به منابع بانک مرکزی کاملاً نشان داد که استقلال بانک مرکزی از دولت امری ضروری است .
سیف به حمایت و تاکید مقام معظم رهبری از عملکرد اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: رهبرمعظم انقلاب تاکید دارند دولت نباید به تورم ۱۵٫۴درصدی قانع شود بلکه تا دستیابی به تورم تک رقمی تلاش ها باید استمرار یابد، ایشان مهمترین مسئله را موضوع خروج از رکود غیر تورمی اعلام فرموده اند.
وی با اشاره به امکان طرح مسائل واحدهای تولیدی و بخش خصوصی در ستاد رفع موانع تولید در استانها، افزود: این ستاد باید محلی برای اتخاذ راه‌کارهای مناسب و ایجاد مفاهمه و درک متقابل بین بخش خصوصی و نظام بانکی و اقتصادی کشور باشد.