تاپ خبر۲۴ : مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران از تدوین و نهایی شدن برنامه استراتژیک این بورس همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های ابلاغی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد. به گزارش تاپ خبر۲۴ از “روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران” دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای […]

تاپ خبر۲۴ : مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران از تدوین و نهایی شدن برنامه استراتژیک این بورس همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های ابلاغی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد.

به گزارش تاپ خبر۲۴ از “روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران” دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص نقشه استراتژیک بورس کالا برای سال ۹۵ گفت: برنامه های بورس کالا در راستای فعالیت های کلیدی و اهداف استراتژیک سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین شده است به طوریکه ایجاد برنامه و زبان مشترک ارکان بازار سرمایه، مسیر ما را برای تحقق بندهای اقتصاد مقاومتی هموارتر می کند.
دکتر سلطانی نژاد به سند استراتژیک بورس کالا و چشم انداز این بورس برای ۵ سال آینده – تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی- اشاره کرد و گفت: براساس افق چشم انداز، بورس کالای ایران به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ای در منطقه و یکی از گزینه های اولویت دار تولیدکنندگان برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری تبدیل خواهد شد.
مدیرعامل بورس کالای ایران به بیانیه ماموریت این بورس به منظور تحقق چشم انداز تدوین شده اشاره کرد و گفت: براساس این بیانیه، بورس کالای ایران قرار است با ایجاد بازار شفاف جهت تسهیل معاملات و کشف نرخ قیمت کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ای براساس مکانیزم عرضه و تقاضا، ضمن تضمین تعهدات طرفین معامله، ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک را در اختیار فعالان بازار قرار دهد.
راهبردهای ۸ گانه بورس کالا
وی افزود: سند استراتژیک بورس کالای ایران برپایه ۸ راهبرد اصلی تدوین شده است که این راهبردها براساس امتیاز حاصل شده دارای ترتیب و رتبه بندی هستند.
دکتر سلطانی نژاد اظهار داشت: “اوراق بهادارسازی و توسعه ابزارهای مشتقه”، “ایجاد و بکارگیری ابزارهای تامین مالی و معاملاتی متنوع، متناسب با نیاز مشتریان”، “گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب جهت مرجعیت کشف قیمت بازار”، “استفاده از ظرفیت نهادهای مالی جهت توسعه کسب و کار بورس کالای ایران”، “مشتری مداری و کیفیت گرایی در ارائه خدمات به ذی نفعان”، “بهینه سازی مستمر و به روزرسانی قابلیت های حوزه فناوری اطلاعات متناسب با توسعه ابزارها و بازارها”، “ترویج کارکردها و ارتقاء جایگاه بورس کالای ایران در محیط کسب و کار و رسانه” و “توسعه فعالیت جهت ارتقاء تجارت کشور با بازارهای بین المللی” راهبردهای ۸گانه بورس کالای ایران در سند استراتژیک این بورس هستند.
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه با بیان اینکه نقشه استراتژی طراحی شده براساس الگوی ارزیابی متوازن بر پایه چهار محور بنا شده است، گفت: جنبه های “مالی و اقتصادی”، “بازار و مشتری”، “فرآیندهای داخلی” و “ظرفیت و رشد” محورهای چهارگانه نقشه استراتژیک بورس کالا به شمار می روند.
سلطانی نژاد در ادامه به برنامه های عملیاتی این بورس در سال جاری اشاره کرد و گفت: برای هر یک از ۸ راهبرد مذکور، پروژه های مختلفی تعریف شده است که پروژه هایی همچون راه اندازی بازار آتی ارز، ۲۴ساعته شدن معاملات آتی سکه، راه اندازی معاملات گواهی سرمایه گذاری خودرو، توسعه معاملات گواهی سپرده، راه اندازی سازوکار خرید دین، اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، ایجاد سامانه محاسبه شاخص قیمت، راه اندازی صندوق های کالایی، توسعه تعاملات الکترونیک بورس و گمرک در خصوص معاملات صادراتی و گسترش شبکه انبارها در بازارهای بین‌المللی و داخلی بخشی از این پروژه ها به شمار می روند.
مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان با تاکید بر وجود زبان مشترک میان ارکان و فعالان بازار سرمایه گفت: با وجود نقشه راه روشن برای فعالیت های آتی بازار سرمایه، می توان در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی و برنامه های اولویت دار دولت در راستای تامین مالی بنگاه ها، رونق کسب و کار، پوشش ریسک و سوق به سمت اقتصاد آزاد و رقابتی گام های بزرگی برداشت.