تاپ خبر۲۴: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور پیامی فرارسیدن ۲۵ تیرماه، روز تأمین اجتماعی را به بیمه شدگان و ذی‌نفعان این سازمان تبریک گفت و این روز را فرصتی برای اعلام خدمات و اقدامات انجام شده برای بهبود خدمت رسانی به بیمه شدگان و بازنشستگان دانست. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط […]

تاپ خبر۲۴: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور پیامی فرارسیدن ۲۵ تیرماه، روز تأمین اجتماعی را به بیمه شدگان و ذی‌نفعان این سازمان تبریک گفت و این روز را فرصتی برای اعلام خدمات و اقدامات انجام شده برای بهبود خدمت رسانی به بیمه شدگان و بازنشستگان دانست.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، متن پیام صادر شده از سوی دکتر سیدتقی نوربخش بدین شرح است:

۲۵تیرماه، «روز تأمین‌اجتماعی» راکه امسال مقارن است با ایام پایانی ماه مبارک رمضان و عید بزرگ مسلمانان جهان، عید سعید فطر؛ به محضر ملت بزرگ ایران به‌ویژه بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی، بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان و نیز جامعه شریف کارآفرینان و کارفرمایان کشورمان، صمیمانه تبریک وتهنیت می‌گویم. فرارسیدن چنین روزی همه ساله فرصتی فراهم می‌سازد تا خادمان عرصه تأمین‌اجتماعی گزارشی از تلاش‌ها، دستاورد‌ها و نیز فراز و نشیب‌‌های پیش‌روی را به آگاهی میلیون‌‌ها تن از شریف‌‌ترین اقشار جامعه – یعنی کسانی که دانش، مهارت و نیروی کار و هستی خود را در مسیر توسعه همه‌جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشور صرف کرده و می‌کنند- عرضه بدارند.

امروزه سازمان بین‌المللی کار، تأمین‌اجتماعی را حمایتی می‌داند که جامعه در مقابل پریشانی‌‌های اقتصادی و اجتماعی پدید آمده به‌واسطه قطع یا کاهش درآمد بر اثر سالمندی، ازکارافتادگی، فوت، بیکاری، بیماری و همچنین جبران هزینه‌‌های درمانی و نگهداری فرزندان، به اعضای خود ارائه می‌دهد.

در چارچوب این تعریف، نظام تأمین‌اجتماعی به عنوان مهم‌‌ترین اهرم برقراری عدالت اجتماعی تلقی می‌شود. در شعار اصلی انجمن بین‌المللی تأمین‌اجتماعی که ایران نیز از دهه‌‌های گذشته به این سو، از اعضای فعال آن است، بر این معنا تصریح شده است‌ که تحقق عدالت اجتماعی بدون تأمین‌اجتماعی میسر نخواهد بود و در اعلامیه جهانی حقوق بشر، هر کس به‌عنوان یک عضو جامعه و فارغ از جنس، سن، نژاد و مذهب، واجد حق برخورداری از حمایت‌‌های تأمین‌اجتماعی شناخته شده است. علاوه بر این باید تصریح کرد که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مستند به روح تعالیم دین مقدس اسلام، در اصل بیست و نهم، برخورداری از تأمین‌اجتماعی به‌صورت بیمه و غیره را «حقی همگانی» شناخته و تحقق آن را تکلیفی برای دولت‌‌ها قلمداد کرده است.

در کشور ما، سازمان تأمین‌اجتماعی، با پیشینه بیش از ۶۰ سال خدمت، مهم‌‌ترین متولی بخش بیمه‌‌های اجتماعی و درمانی نظام کلان رفاه و تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شود که منابع و خدمات آن، امروزه نقطه اتکاء و امید بخش بزرگی از مولد‌ترین و زحمتکش‌‌ترین اقشار جامعه محسوب می‌شود و شرکای اجتماعی آن، به‌ویژه کارگران و نیز مستمری‌بگیران، آینده خویش را در گرو تدابیر و برنامه‌‌های این سازمان عظیم خدمات‌رسان می‌بینند که طیف وسیع و گستره دامنه‌داری از خدمات اجتماعی را علاوه بر دوران حیات بیمه‌شدگان، به بازماندگان‌شان نیز با حفظ کرامت و شأن انسانی آنان ارائه می‌کند.

بر این اساس خدمتگزاران نظام و مردم در این سازمان، افتخار دارند قبل از هرچیز تأکید کنند که به مدد الطاف الهی و حمایت همه‌جانبه دولت تدبیر و امید، طی مدتی کمتر از دو سال گذشته، توفیق یافتند با پرهیز جدی از حاشیه‌‌هایی که چند سال پیش از این، بزرگ‌‌ترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی کشور را از تمرکز جدی به خدمات و مأموریت‌هایش دور کرده بود، با تلاشی شبانه‌روزی به مسیر اصلی فعالیت و مأموریت‌‌های قانونی خود بازگردانند. در ایامی که گذشت تلاش برای تحقق راهبرد‌هایی چون پاسخ‌گویی، مشتری‌مداری، پاکدستی، امانت‌داری و برنامه‌محوری، در کنار توجه جدی به قانون‌گرایی، در کانون توجه قرار گرفت تا اعتماد لطمه‌دیده شرکای اجتماعی سازمان بار دیگر جلب شده و زمینه همراهی و پشتیبانی مؤثر بیمه‌شدگان، کارفرمایان و نهاد دولت در تحقق طرح‌‌های توسعه ای و ارتقای کیفیت و کمیت خدمات متنوع این سازمان، فراهم شود. سازمان تأمین‌اجتماعی در حال حاضر بالغ بر ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جامعه مولد کشور را به همراه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از شاغلان دیروز و مستمری‌بگیران امروز تحت پوشش قرار داده است که با احتساب تعداد افراد تحت تکفل آنان، تعداد کل افراد برخوردار از خدمات این سازمان بر اساس تازه‌‌ترین آمارها، از مرز ۴۰ میلیون نفر نیز فراتر رفته است. بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران این سازمان هم‌اکنون خدمات درمانی مورد نیاز را از طریق ۸۰ بیمارستان و ۳۵۰ مرکز درمانی فعال در بخش درمان مستقیم به‌صورت رایگان و در ۴۵ هزار مطب و مرکز درمانی و تشخیصی طرف قرارداد با پرداخت بخشی از هزینه‌‌ها دریافت می‌کنند. منابع مالی مورد نیاز تولید و ارائه این خدمات و نیز خدمات بیمه ای متنوع این سازمان، از محل مشارکت بیمه‌شدگان و کارفرمایان و بدون هیچ کمکی از منابع عمومی، تأمین می‌شود. این سازمان، تنها در سه ماهه اول سال جاری برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و پرداخت مستمری بازنشستگان ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدون تحمیل هیچ‌گونه فشاری به منابع عمومی کشور و بدون ایجاد دغدغه ای برای دولت، هزینه کرده است. در شرایط فعلی اقتصاد کشور که شاهد کاهش قیمت نفت و فشار ظالمانه برخی قدرت‌‌های جهانی در قالب تحریم‌‌های غیرانسانی هستیم، سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان یکی از سازمان‌‌های خدمت‌رسان متأثر از شرایط اقتصادی کلان کشور، در خط مقدم این نبرد تمام عیار اقتصادی، تاکنون توانسته است بدون هیچ تأخیر یا کاستی، خدمات بیمه ای و درمانی متنوع مورد تعهد را به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش ارائه دهد.

سازمان تأمین‌اجتماعی که مهم‌‌ترین و محوری‌‌ترین نهاد بیمه اجتماعی و دومین تولید‌کننده خدمات درمانی کشور به‌شمار می‌رود، یک سازمان عمومی غیردولتی است که برای ارائه خدمات به اقشار تحت پوشش، متکی به منابع داخلی خویش است و در چنین سازمان‌هایی، مدیریت صحیح منابع و ایجاد توازن و تعادل میان منابع ورودی و هزینه‌ها، اهمیت دوچندان دارد. بر اساس قانون تأمین‌اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴، محاسبات بیمه ای که نتایج و دستاورد‌های آن، اطلاعات لازم برای حفظ تعادل منابع و مصارف یک سازمان بیمه اجتماعی را در اختیار مدیران و برنامه‌ریزان قرار می‌دهد، می‌بایست مطابق اصول و موازین جهانی، هر سه سال یک بار تجدید می‌شد که به دلایل مختلف از زمان تصویب قانون یادشده، تاکنون تنها در یک مرحله این محاسبات کلیدی برای تداوم حیات آن تجدید شده است؛ درحالی‌که بسیاری از شاخص‌‌های مؤثر بر محاسبات بیمه ای مانند نرخ سود سپرده، نرخ امید به زندگی، هرم سنی جمعیت و… در کشور ما تغییراتی چشمگیر داشته است.

تجربیات جهانی نشان از آن دارد که برای حفظ پایداری سازمان‌‌های بیمه‌گر، باید حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از منابع جاری ورودی به این سازمان‌‌ها در قالب حق‌بیمه‌‌های پرداختی شاغلان، برای نسل آتی سرمایه‌گذاری شود. خدمتگزاران شما در سازمان تأمین‌اجتماعی با درس گرفتن از تجربیات گذشته و توجه به استاندارد‌ها و تجارب جهانی در این زمینه، با شعار محوری «پاک‌دستی» و «امانت‌داری» در حوزه فعالیت‌‌های اقتصادی، می‌کوشند با سرمایه‌گذاری‌‌های سنجیده و منطبق بر اهداف و رویکرد‌های اجتماعی، ارزش ذخایر شما عزیزان را حفظ و برای ایفای تعهدات آتی در قبال بیمه‌شدگان امروز و بازنشستگان و مستمری‌بگیران فردا، افزایش دهند.

در مدتی که از فعالیت تیم مدیریتی جدید سازمان می‌گذرد، توفیق یافتیم با بازنگری‌‌های صورت‌گرفته، سازمانی را که در سال ۱۳۹۲ برای اجرای تعهداتش در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان کسری داشت و ناچار از استقراض از بانک رفاه شده بود، به شرایطی برسانیم که در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ میزان افزایش مستمری پرداختی به بازنشستگان و سایر گروه‌‌های مستمری‌بگیران بیش از نرخ رسمی تورم اعلامی و با وجود تمامی محدودیت‌ها، آمار تعداد تجهیزات پیشرفته پزشکی جدید نصب شده در مراکز درمانی اختصاصی سازمان و تعداد آمبولانس‌‌های افزوده شده به ناوگان امدادی مراکز درمانی سازمان، به اندازه مجموع ۱۰ سال گذشته بوده است.

سازمان تأمین‌اجتماعی، استمرار جدی حرکت در مسیر راهبرد‌ها و سیاست‌‌های نظام رفاه و تأمین‌اجتماعی کشور تحت مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارتقای روزافزون سطح کمی و کیفی خدمات، جلب اعتماد و همراهی و همدلی شرکای اجتماعی را ازاصلی‌‌ترین مأموریت‌‌ها و وظایف خویش می‌داند. در این راه خطیر و به‌ویژه برای غلبه بر دشواری‌‌های ناشی از عدم توازن میان منابع و مصارف سازمان، با توکل به عنایات الهی، وتکیه بر توان و تخصص و شور و عشق به خدمت در میان هزاران نیروی خدمتگزار در سازمان، دست یاری به سوی همه مسئولان دلسوز در دولت و مجلس و سایر نهاد‌های قانون‌گذار و تصمیم‌ساز دراز کرده و پشتگرم به حمایت و مشارکت کلیه شرکای اجتماعی، چشم امید به آینده ای روشن دارد.