تاپ خبر۲۴:دبیر علمی نخستین کنفرانس وب پژوهی گفت: کشور ایران در آینده ای نزدیک به قطب علمی وب پژوهی در آسیا و منطقه تبدیل می‌شود. محمد جواد کارگر، عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر علمی برگزاری نخستین کنفرانس وب پژوهی در نشست خبری صبح امروز گفت: هم اکنون کنفرانس های مختلفی در […]

تاپ خبر۲۴:دبیر علمی نخستین کنفرانس وب پژوهی گفت: کشور ایران در آینده ای نزدیک به قطب علمی وب پژوهی در آسیا و منطقه تبدیل می‌شود.
محمد جواد کارگر، عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر علمی برگزاری نخستین کنفرانس وب پژوهی در نشست خبری صبح امروز گفت: هم اکنون کنفرانس های مختلفی در بخش آی تی و کامپیوتر توسط نهادهای مختلف در حال برگزاری است اما تاکنون کنفرانسی کلی با عنوان وب در کشور برگزار نشده بود. حتی سابقه زیادی در پایگاه های جست و جوی دنیا در رابطه با مساله وب وجود ندارد بنابراین نیاز به برگزاری چنین کنفرانسی به شدت احساس می شد.

وی افزود: پیش بینی می شود با برگزاری سالیانه این کنفرانس، کشور ایران در خصوص بحث وب جایگاه نخست در منطقه و قاره آسیا را از آن خودکند.

وی به اهمیت موضوع وب پرداخت و گفت: وب به عنوان یکی از مهمترین موضوع های بین رشته ای در دنیا محسوب می شود که ابعاد مختلفی را در بر می گیرد. ما سعی کرده ایم در این کنفرانس تمام این ابعاد را از روان شناسی تا جامعه شناسی، اخلاق، اقتصاد اینترنتی و…در نظر بگیریم.
وی تحلیل رفتاری و شخصی سازی، رسانه و ارتباط شناسی وب، اقتصاد اینترنتی و مدل های کسب و کار، رایانش وب در کاربردهای همراه، امنیت و حریم خصوصی در وب، وب معنایی، تحلیل محیط های مجازی و شبکه های اجتماعی، وب کاوی، سکوهای رایانش توزیعی، انبوه، ابری، بازیابی وب و تحلیل محتوا، سکوها و ابزارهای نرم افزاری وب، تعامل انسان و رایانه را از جمله محورهای برگزاری این کنفرانس عنوان کرد و گفت: هم اکنون برخی از مراکز علمی تنها به بخشی از این محورها پرداخته اند به عنوان مثال هم اکنون کارهای خوبی در خصوص موتور جست و جوی ملی توسط دانشگاه امام حسین(ع) و مرکز تحقیقات مخابرات انجام شده است. طرح رایانش ابری نیز از دیگر برنامه هایی است که توسط مرکز تحقیقات مخابرات پیگیری می شود اما در برخی از حوزه‌ها مانند سرقت ادبی، ما همچنان ضعیف عمل کرده ایم به عنوان مثال هم اکنون دانشگاههای تراز اول دنیا با طراحی نرم افزاری مدام پایان نامه ها و مقالات دانشجویان را رصد می کنند اما متاسفانه هم اکنون نرم افزاری با این عنوان برای زبان فارسی طراحی نشده است.
کارگر تصریح کرد:همچنین ما سعی کرده ایم برای برگزاری این کنفرانس از نیروهای متخصص تمام سازمان های تاثیر گذار و دانشگاههای تراز اول مانند تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، علم وصنعت، شهید بهشتی، علامه و حتی دانشگاههای شهرستان هایی که در زمینه وب به تحقیق پرداخته اند استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: همچنین ما در این کنفرانس از سردبیران معروف آی اس آی( الزویر) دعوت به عمل آوردیم تا ضمن برپایی پنل تخصصی در خصوص موضوع های تخصصی وب به سخنرانی بپردازند.
دبیر علمی برگزاری این کنفرانس عنوان کرد: هم اکنون ۱۳۰ مقاله( ۳۰ مقاله به زبان انگلیسی و ۱۰۰ مقاله به زبان فارسی) به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده است. از این میزان ۴۰ مقاله به صورت شفاهی(۳۱ درصد) و ۲۹ مقاله به صورت پوستر ارایه خواهند شد.
به گفته وی، تمامی مقاله های پذیرش شده فارسی و انگلیسی توسط ISC نمایه و در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و سیویلیکا منتشر می شود. همچنین مقالات منتخب در انتشارات Global lGI و نشریات علمی پژوهشی جهاد دانشگاهی منتشر می شود.
وی اظهار کرد: همچنین قرار است نخستین مجله بین المللی وب پژوهی را تاسیس کنیم. هم اکنون اقدامات اولیه راه اندازی این مجله انجام شده و در مرحله اخذ مجوز از وزارت ارشاد است. به امید خدا این مجله همزمان با آیین افتتاحیه این کنفرانس کارش را آغاز خواهد کرد.