تاپ خبر۲۴: معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی از صدور بخشنامه‌ای برای استفاده کارفرمایان و تولید کنندگان خوش حساب از مزایای بخشودگی جرائم بیمه‌ای خبر داد. به گزارش تاپ خبر۲۴ از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، محمدحسن زدا گفت: بر اساس بخشنامه صادر شده، کارگاه‌هایی که به دلایل غیر ارادی از جمله […]

تاپ خبر۲۴: معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی از صدور بخشنامه‌ای برای استفاده کارفرمایان و تولید کنندگان خوش حساب از مزایای بخشودگی جرائم بیمه‌ای خبر داد.

به گزارش تاپ خبر۲۴ از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، محمدحسن زدا گفت: بر اساس بخشنامه صادر شده، کارگاه‌هایی که به دلایل غیر ارادی از جمله حوادث غیرمترقبه و همچنین تحریم‌های ظالمانه و نوسانات نرخ ارز امکان پرداخت حق بیمه را نداشته‌اند، می‌توانند با پرداخت اصل حق بیمه معوق از بخشودگی جرائم بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه خوش حسابی و پرداخت به موقع حق بیمه قبل از بروز مشکل از جمله شرایط استفاده از مزایای مقرر در این بخشنامه است، افزود: سازمان تأمین اجتماعی همچنین مزایای قابل توجهی نیز برای تقسیط اصل بدهی کارفرمایان و تولید کنندگان درنظر گرفته است و کارفرمایان می‌توانند بدهی بیمه‌ای خود را به صورت اقساط پرداخت کنند.

زدا گفت: کارگاه‌های مشمول این آئین نامه بر اساس اینکه بدهی بیمه‌ای خود را به چه صورت پرداخت می‌کنند، از بخشودگی جرائی به میزان ۵٠ تا ١٠٠ درصد برخوردار خواهند شد؛ به این ترتیب که با پرداخت بدهی بیمه‌ای طی ١٢ ماه از ١٠٠ درصد، ١٨ ماه ٨۵ درصد، ٢۴ ماه ٧۵ درصد، ٣٠ ماه ۶٠ درصد و ٣۶ ماه ۵٠ درصد بخشودگی برخوردار می‌شوند.

وی افزود: در این بخشنامه حوادثی از قبیل سیل، برف، تگرگ، سرمازدگی، آتش‌سوزی غیر‌عمدی، زلزله و نظایر آن و همچنین آثار مالی تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و نوسانات ارزی مورد اشاره قرار گرفته و کارگاه‌هایی که تحت تأثیر این موضوعت قرار داشته‌اند، می‌توانند از مزایای مقرر بهره‌مند شوند.

زدا ادامه داد: پذیرش دلایل غیر ارادی از سوی سازمان تأمین اجتماعی درخصوص حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی موکول به ارائه مدارک از سوی سازمان مدیریت بحران کشور و استانداری‌ها و سایر مراجع قانونی ذیصلاح خواهد بود.

وی افزود: تشخیص آثار تحریم‌های اقتصادی واحدهای مشمول این بخشنامه براساس نظر کمیته‌های ذیربط سازمان و ارائه مستندات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر مراجع ذیربط خواهد بود.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: احراز خوش‌حسابی نیز به این صورت خواهد بود که کارفرما ظرف١٨ماه قبل از وقوع موضوع دلایل ابرازی، صورت مزد یا حقوق بیمه‌شدگان را برای حداقل ١۶ماه ارسال و پرداخت کرده باشد. تعیین کارفرمای خوش حساب بر اساس لیستهای ارسالی واقعی (منطبق بر بازرسی کارگاهی) و تعهد ارائه دفاتر قانونی در ‌خصوص کارگاه‌های واجد دفاتر به سازمان می باشد.

زدا در رابطه با دوره زمانی استفاده از مزایای مقرر در این بخشنامه نیز گفت: کارفرمایان کارگاه‌های مشمول در صورتیکه دوره وقوع دلایل ابرازی آنها مربوط به قبل از تصویب این آئین‌نامه باشد برای برخورداری از تسهیلات این آئین نامه مکلفند ظرف سه ماه از تاریخ صدور این بخشنامه درخصوص پرداخت و یا ترتیب پرداخت اصل حق بیمه و بیمه بیکاری قطعی شده با سازمان تأمین اجتماعی توافق نمایند.

وی افزود: کارگاه‌هایی که پس از صدور این بخشنامه دچار مصادیق مقرر در این آئین نامه شوند، مکلفند ظرف مهلت سه ماه از وقوع دلایل مزبور نسبت به ارائه مدارک و مستندات به شعبه اقدام نمایند. بدیهی است بخشودگی جرایم در این حالت صرفاً به بازه زمانی وقوع دلایل ابرازی تخصیص می‌یابد.