تاپ خبر۲۴: راهکارهای مبتکرانه جوانان برای حل مشکلات اجتماعی همه ما عموماً مشکلات اصلی جامعه‌مان را که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم، می‌شناسیم و احتمالاً راهکارهایی هم برای حل آنها داریم. راهکارهایی که ممکن است سطحی یا عمیق، برخی کلیشه‌ای و تکراری و برخی نوآورانه و راهگشا باشند. چیزی که کمتر کسی به […]

تاپ خبر۲۴: راهکارهای مبتکرانه جوانان برای حل مشکلات اجتماعی
همه ما عموماً مشکلات اصلی جامعه‌مان را که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم، می‌شناسیم و احتمالاً راهکارهایی هم برای حل آنها داریم. راهکارهایی که ممکن است سطحی یا عمیق، برخی کلیشه‌ای و تکراری و برخی نوآورانه و راهگشا باشند. چیزی که کمتر کسی به آن فکر می‌کند اما، عملی کردن این راهکارهاست. راهکارهایی که هفته پیش، رویدادی برای اجرایی کردن آن‌ها برگزار شد؛ استارتاپ ویکند (Start-up Weekend) نوآوری‌های اجتماعی.
استارتاپ ویکند، رویدادی سه روزه است که در آن افراد صاحب‌ فکر و ایده که برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود به منابع مالی چندانی دسترسی ندارند، گرد هم می‌آیند و با طرح ایده‌هایشان و انتخاب برترین ایده‌ها، سعی می‌کنند که آن‌ها را به کمک مربیان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران عملی کنند. استارتاپ ویکند که پیش از این، حدود ۵۰ بار در ایران با موضوعات مختلف از جمله کسب‌و‌کارهای اینترنتی، گردشگری، آموزش، سلامتی و … برگزار شده بود. در روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت و ۱ خرداد با همکاری شرکت سامسونگ، برای اولین بار با موضوع «نوآوری‌های اجتماعی» برگزار شد.
علیرضا امیدوار، مدیر بخش توسعه مشارکت اجتماعی شرکت سامسونگ، درباره این رویداد گفت: «ما کشوری هستیم که با مشکلات اجتماعی، زیست‌محیطی و سلامت زیادی مواجه است. تکنولوژی باید به کمک حل این مشکلات بیاید و باعث شود کارآفرینان بتوانند در عین اینکه درآمدزایی انجام می‌دهند، مشکلات را نیز حل کنند.» امیدوار با اشاره به سه میلیون و ۴۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل، پنج میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار و همچنین جامعه‌ای که رو به سالمندی می‌رود، عنوان کرد: «این آمار و اعداد یعنی اینکه زمینه برای کار در بخش نوآوری‌های اجتماعی در ایران بسیار زیاد است. باید کسب‌وکارهایی داشته باشیم که بتوانند مشکلات اجتماعی زیست‌محیطی و سلامتی جامعه را حل کنند، نه اینکه تنها یک کپی از استارتاپ‌های کشورهای دیگر باشند.»

استارتاپ ویکند نوآوری‌های اجتماعی تهران به میزبانی دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی و با هدف رفع مشکلات اجتماعی و زیستی از طریق نوآوری‌های اجتماعی برگزار شد. در این رویداد ۱۰۰ نفر از صاحبان فکر، به ارائه ایده‌های خود پرداختند که در نهایت از میان طرح‌های مختلف، ۱۰ ایده برتر برگزیده شده و شرکت‌کنندگان در قالب ۱۰ تیم مشغول کار برای اجرایی کردن آن‌ها شدند. کریستین اسپرنبایر از ایمپکت هاب (Impact Hub) که یکی از بزرگ‌ترین مراکز شکل‌گیری و نوآوری اجتماعی در دنیا است و در بیش از ۷۱ شهر دنیا حضور دارد و علیرضا امیدوار، از جمله سخنرانان این رویداد بودند.
استارتاپ ویکند نوآوری‌های اجتماعی تهران، پس از ۵۴ ساعت بحث و بررسی برای اجرایی کردن ایده‌ها، در نهایت با انتخاب سه ایده برتر به کار خود پایان داد. در این دوره سه طرح «بازار من» برای فروش محصولات خانگی از داخل خانه، «صفحه» برای فروش آنلاین کتاب‌های فروش نرفته انتشاراتی‌ها و «فریاد» برای آگاه کردن مسئولین از مشکلات جامعه توسط مردم، موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم شدند.
لازم به ذکر است که نخستین دوره استارتاپ ویکند نوآوری‌های اجتماعی ایران، با حمایت و همکاری شرکت سامسونگ برگزار شد. این استارتاپ ویکند به عنوان اولین رویداد در راستای فعال کردن جامعه کارآفرینان و نوآوری اجتماعی برگزار شد و مقدمات راه‌اندازی مرکز نوآوری اجتماعی تهران را نیز فراهم کرد.