تاپ خبر۲۴: محمدرضا ساروخانی، مدیرعامل: بانک ملت جهت گیری خود را متناسب با حفظ محیط زیست انتخاب کرده است  مدیرعامل بانک ملت گفت: این بانک متناسب با باورها و اعتقادات خود در قبال جامعه، از سال های گذشته، جهت گیری خود را متناسب با حفظ محیط زیست انتخاب کرده است.   به گزارش تاپ خبر۲۴ […]

تاپ خبر۲۴: محمدرضا ساروخانی، مدیرعامل: بانک ملت جهت گیری خود را متناسب با حفظ محیط زیست انتخاب کرده است

 مدیرعامل بانک ملت گفت: این بانک متناسب با باورها و اعتقادات خود در قبال جامعه، از سال های گذشته، جهت گیری خود را متناسب با حفظ محیط زیست انتخاب کرده است.
 

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک ملت، محمدرضا ساروخانی در نشست مسوولیت های اجتماعی بانک ها و حفاظت از محیط زیست در غرفه بنیاد ملت در نمایشگاه محیط زیست با بیان این نکته که این بانک در اعطای تسهیلات نیز به موضوع حفظ محیط زیست توجه ویژه ای دارد، افزود: بانک ملت سهم قابل توجهی از نقدینگی جامعه را در اختیار دارد و بنابراین اثربخشی آن هم زیاد است به همین دلیل سعی کرده است تا در اشتغالزایی، سرمایه گذاری ها و ارزآوری برای کشور، موضوع توجه به محیط زیست را مدنظر داشته باشد.
وی به انعقاد تفاهمنامه با شرکت ملی گاز ایران اشاره کرد و گفت: بانک ملت با این تفاهمنامه قرار است سوخت منطقه ای از کشور را که سوخت مصرفی آن نفت و گازوییل است به گاز تبدیل کند.
مدیرعامل بانک ملت همچنین به حمایت از شرکت های دانش بنیان دارای طرح و ایده در زمینه صرفه جویی در مصرف انرژی هستند اشاره کرد و یادآور شد: شرکت هایی که در جایگزینی مصرف سوخت در صنعت، خلاقیت و نوآوری دارند مورد حمایت بانک ملت قرار می گیرند.
وی تاسیس بنیاد ملت را از اقدامات بانک ملت در راستای انجام مسوولیت های اجتماعی خواند و ادامه داد: این بنیاد از چهار سال قبل ایجاد شده و با تفاهم با سازمان محیط زیست موفق شده است آموزش حفظ محیط زیست را در تعدادی از مدارس کشور عملیاتی کند تا بدین ترتیب فرهنگ جامعه در حفاظت از محیط زیست تغییر کند.
ساروخانی با اشاره به این نکته که جامعه برای حفاظت از محیط زیست به آموزش نیاز دارد، اضافه کرد: بنگاه های اقتصادی باید بخشی از منابع خود را به آموزش به ویژه به کودکان و نوجوانان اختصاص دهند.
وی تاکید کرد: در همین راستا بانک ملت نیز بخشی از هزینه تبلیغات خود را از طریق بنیاد ملت و با همکاری سازمان محیط زیست به حفظ محیط زیست اختصاص داده است.
ساروخانی با اشاره به سرمایه گذاری بانک ملت روی توسعه ابزارهای بانکداری الکترونیک خاطرنشان کرد: این بانک با توسعه بانکداری الکترونیک، سهم موثری در کاهش رفت و آمدها، ترافیک و به تبع آن آلودگی محیط زیست داشته است.
محیط زیست مظلوم واقع شده است
خانم دکتر مظاهری معاون سازمان محیط زیست هم در سخنانی با قدردانی از بانک ملت به خاطر توجه به مقوله محیط زیست و با بیان این نکته که محیط زیست مظلوم واقع شده است، گفت: هم اکنون دولت ده ها هزار میلیارد تومان برای واردات داروهای ضدسرطان هزینه می کند در حالی که اگر حال محیط زیست خوب بود نیازی به این همه دارو نبود.
وی با بیان این نکته که همه ما وظیفه داریم محیط زیست را برای نسل های بعد حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: اشکال اصلی در بحث فرهنگ ما است و تا زمانی که فرهنگ استفاده صحیح از محیط زیست ترویج پیدا نکند در این زمینه پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
دکتر مظاهری خاطرنشان کرد: اگر دست به دست هم ندهیم و کاری اساسی نکنیم، آینده ای برای فرزندانمان نخواهد ماند و سرزمین خود را از دست خواهیم داد.
وی با تاکید بر ضرورت آموزش، فرهنگ سازی و ورود پژوهش به صنعت، تصریح کرد: باید مشاغل و صنعت سبز ایجاد کنیم که در این زمینه بانک ها می توانند پشتوانه آنها باشند و اقتصاد سبز را به معنای واقعی ایجاد کنند.
باید تکیه ما بر پروژه های سبز و پایدار باشد
دکتر محمدعلی فرزین، مدیر گروه رشد و توسعه فراگیر برنامه توسعه ملل متحدUNDPهم در سخنانی اظهار داشت: باید به لطافت های طبیعی و انسانی و محیطی که حق بشر است برگردیم.
وی با تاکید بر این نکته باید اجتماعی فکر کنیم و تفکر بخشی، محدود و صرفا اقتصادی را کنار بگذاریم، تصریح کرد: سازمان ملل متحد قصد دارد کاری کند که هزینه ها بیشتر از فواید کار نشود و ما اگر با رویکردهای همکاری در سطح کلان یعنی دولت وبنگاه های بزرگ و حتی سطح خرد یعنی مردم، فکر و برنامه ریزی کنیم می توانیم قدم های مثبتی را در حفاظت از محیط زیست برداریم.
دکتر فرزین بر لزوم مشارکت وسیع تر بانک ها و بنگاه های اقتصادی در این زمینه تاکید کرد و گفت: اگر روند کنونی تخریب محیط زیست ادامه داشته باشد تا چند سال دیگر و با افزایش خشکی ها و بیابان ها، امنیت غذایی کشور به خطر خواهد افتاد.
وی افزود: نباید فقط بر تکنولوژی های سخت و آهنی که پایداری ندارد تکیه کنیم بلکه باید تکیه ما بر پروژه های سبز و پایدار باشد.
باید در افکار و اندیشه خود تغییر ایجاد کنیم
دکتر کیخا، معاون سازمان محیط زیست هم با اشاره به این نکته که حفظ تالاب ها ۴۴ سال پیش در کنوانسیونی در رامسر به امضای ۱۶۴ کشور جهان رسیده است افزود: ما در آن کنوانسیون به دنیا درباره خشک شدن تالاب ها هشدار دادیم و اکنون خود به آن مشکل دچار شده ایم.
معاون سازمان محیط زیست با بیان این نکته که تا در مردم تغییر ایجاد نشود و احساس نیاز به بهترشدن نکنند، تحولی اساس در محیط زیست رخ نخواهد داد، اظهار داشت: حفظ محیط زیست باید جزو ترجیحات زندگی مردم شود. باید بخواهیم که ایران و محیط زیست خود را حفظ کنیم.
دکتر کیخا اقدام بانک ملت را در تاسیس بنیاد ملت و گام برداشتن در راستای حفاظت از محیط زیست اقدامی قابل ستایش خواند و گفت: طوفان ریزگردها در خوزستان یک هشدار بود و ما باید بدانیم که در صورت ادامه روند کنونی، با اتفاقات ناگوارتری در بحث محیط زیست رو به رو خواهیم شد. باید برای آن اتفاقات آماده باشیم و برای غلبه بر آنها، در افکار و اندیشه خود تغییر ایجاد کنیم.
ایجاد صندوق برای حمایت از تکنولوژی های زیست محیطی
دکتر لیاقتی، مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست نیز با قدردانی از اقدامات محیط زیستی بانک ملت، گفت: این صندوق مسوولیت دارد تا در راه کاهش آلودگی و حفظ محیط طبیعی، راهکارهای اجرایی را بیندیشد و حمایت های مالی را انجام دهد.
وی افزود: ما با صندوق توسعه ملی و بانک ها برای فعالیت در زمینه کارآفرینی، اشتغال و تکنولوژی های جدید، ارتباط مستقیم داریم.
دکتر لیاقتی موفقیت این صندوق را مستلزم حمایت مردم، صنایع و نهادهای مختلف دانست و اظهار داشت: باید با بانک ها ارتباط مستقیمی داشته باشیم تا راهکارهای مالی جدید ایجاد کنیم و بنیاد ملت می تواند در این زمینه نقش موثری را ایفا کند.