تاپ خبر۲۴:رئیس شورای رقابت از تغییر دستورالعمل تعیین قیمت خودرو و پیگیری تخلف برخی خودروسازان در نحوه هزینه کرد تسهیلات بانکی پرداختی به آنها خبرداد . آقای رضا شیوا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با تاکید بر اینکه خودروسازان باید تسهیلاتی که دریافت می کنند فقط برای تولید خودرو هزینه کنند گفت: […]

تاپ خبر۲۴:رئیس شورای رقابت از تغییر دستورالعمل تعیین قیمت خودرو و پیگیری تخلف برخی خودروسازان در نحوه هزینه کرد تسهیلات بانکی پرداختی به آنها خبرداد .

آقای رضا شیوا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با تاکید بر اینکه خودروسازان باید تسهیلاتی که دریافت می کنند فقط برای تولید خودرو هزینه کنند گفت: تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده ایم و هفته آینده جلسه ای با خودروسازان خواهیم داشت و کارگروه مشترکی نیز در این باره تشکیل می شود .

وی اشاره به اینکه این شورا قصد دارد در فرمول قیمت گذاری خودرو تجدید نظر کند اظهارداشت : برخی خودروسازان فرمول قبلی را قبول و آن را اعمال کردند اما وجود اعتراضها و اینکه آن فرمول در زمان کوتاهی تدوین شده بود تصمیم گرفتیم با تحقیقات کارشناسی بیشتر فرمول جدید تدوین کنیم .

وی افزود: در فرمول جدید ممکن است هزینه های مالی که خودروسازان به مرکز ملی رقابت اعلام می کنند مورد قبول ما نباشد.

رئیس مرکز ملی رقابت خطاب به خودروسازان گفت: وقتی تسهیلات گرفتید و آن را در جایی دیگر سرمایه گذاری کردید ممکن است آنجا سودآور نباشد در این صورت هزینه های مالی این کار نباید به مصرف کننده تحمیل شود.

وی گفت: ما سطح هزینه ها را با استانداردهای تعیین شده می سنجیم و اگر مدیریت مناسب باشد می تواند این هزینه ها را مدیریت کند.

شیوا افزود : این بحثها در گذشته نیز مطرح بوده اما برخی آقایان قبول نکردند بنا بر این هزینه های مالی بسیار بالا باید بررسی بیشتری شود و خودروسازان مدارک خود را ارائه کنند تا مشخص شود
تسهیلات کجا مصرف شده است.

رییس شورای رقابت با بیان اینکه در بخش خودرو رقابت وجود ندارد و تعرفه خودروهای وارداتی نیز بالاست گفت: تلاش می کنیم دستورالعمل جامعی برای قیمت خودرو تدوین کنیم.

وی درباره احتمال کاهش قیمت خودرو گفت: اگر دولت کمک کند و ارز ارزان به خودروسازان بدهد به
نفع مصرف کننده خواهد بود و اگر هم از ارز آزاد استفاده کنند بستگی به نرخ ارز دارد.

شیوا افزود : خودروسازان باید شرکتهایی را که در ان سرمایه گذاری کرده اند و سود آور نیست واگذار کنند و خودروساز باید فقط خودروساز باشد.

رئیس مرکز ملی رقابت با انتقاد از عملکرد برخی خودروسازان اظهارداشت : خودروسازان نباید سهام همدیگر را بخرند و عمودی عمل کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا متناسب با کاهش نرخ ارز قیمت خودرو کاهش نیافته است گفت: به بنده هم گفته شد و من نیز مدارک را دیده ام و شورا در حال بررسی انهاست.

به گفته شیوا فرمول قبلی شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو بر اساس نرخ ارز مبادله ای بوده است و هنوز نرخ ارز از این میزان پایین تر نیامده است و هم اکنون نیز خودروسازان با نرخ ارزی در همین حدود مواد و اقلام مورد نیاز خود را وارد می کنند بنا بر این نمی توان انتظار داشت بدون تغییر این شرایط قیمت پایین بیاید.

وی افزود : تورم بخشی خودرو نیز در فرمول کنونی بر اساس ارز مبادله ای محاسبه شده است که با ارز آزاد بیشتر خواهد بود.

شیوا گفت: با این حال برخی اوقات دولت به خودروسازان ارز ارزان هم داده است بنا بر این در فرمول جدید باید ببینیم دولت برای دادن ارز به خودروسازان چه برنامه ای دارد و اگر برنامه دولت دادن ارز مبادله ای باشد همین عدد را منظور می کنیم.

رئیس شورای رقابت چشم انداز اقتصادی کشور را مثبت خواند و تصریح کرد : مطمئنم با مهار تورم ، قیمت ها کاهش خواهد یافت و از رکود نیز خارج خواهیم شد و صنعت خودروسازی هم که بخشی از این اقتصاد است ، تحت تأثیر این شرایط قرار می گیرد .
منبع : فرارو