تاپ خبر۲۴:در دیدار محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و کنتارو سونوئورا معاون پارلمانی وزیر خارجه ژاپن ضمن تاکید بر افزایش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور، امضاء موافقتنامه های تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، همکاری های گمرکی و مالیاتی مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شادا ، […]

تاپ خبر۲۴:در دیدار محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و کنتارو سونوئورا معاون پارلمانی وزیر خارجه ژاپن ضمن تاکید بر افزایش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور، امضاء موافقتنامه های تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، همکاری های گمرکی و مالیاتی مورد تاکید قرار گرفت.
به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شادا ، خزاعی در این دیدار با اشاره به زمینه های تاریخی روابط بین دو کشور ایران و ژاپن گفت: سابقه روابط دیرینه بین دو کشور بسیار طولانی است و با توجه به نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای زمینه توسعه روابط بیش از پیش فراهم شده است .
رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران در ادامه گفت: دو سال پیش و در پی دیدار رییس جمهور کشورمان دکتر روحانی و نخست وزیر ژاپن در مقر سازمان ملل فصل جدیدی از روابط بین ایران وژاپن آغاز شد و با سفر فرستاده ویژه رئیس جمهور ایران به ژاپن در سال گذشته این همکاری ها توسعه یافته است .
خزاعی سفر چند هیات بلند پایه ژاپنی طی یکسال گذشته به ایران را زمینه ساز توسعه روابط اقتصادی و مالی بین شرکتهای ایرانی و ژاپنی برشمرد و گفت: از گذشته روابط بسیار خوبی بین شرکتهای ژاپنی و بخش خصوصی و دولتی ایران وجود داشته و از سال گذشته نیز ایران و آژانس همکاری های بین المللی ژاپن ( جایکا ) دور جدیدی از همکاری های دوجانبه را آغاز کرده اند .
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: هیاتی نیز از بنیاد اقتصادی ژاپن (JEF) به ایران آمدند و مذاکرات خوبی در زمینه های مختلف بین ایران و هیات ژاپنی انجام شد و همکاری های خوبی به ویژه در حوزه مراقبت و نگهداری از محیط زیست و بازیافت پسماندهای شهری آغاز شده است .
وی گفت وگوهای اخیر بین ایران و ژاپن در زمینه امضاء موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی را مثبت ارزیابی کرد و در این خصوص گفت: چند مورد جزئی در این زمینه باقی مانده که قرار شد طی هفته های آینده تکمیل شود . خزاعی ابراز امیدواری کرد این موافقت نامه تا سفر وزیر امور خارجه ژاپن آماده و به امضاء وزرا برسد .
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اهمیت امضاء موافقت نامه های همکاری های سرمایه گذاری، گمرکی و مالیاتی بین دو کشور گفت: امضاء این موافقت نامه ها علامت خوبی است که می تواند بخش خصوصی دو کشور را در توسعه همکاری ها تشویق و ترغیب کند .
خزاعی از آمادگی بخش مالی و بانکی ایران برای توسعه روابط اقتصادی فیمابین خبر داد و تصریح کرد: با بخشی از منابع بانکی ایران که در زمان تحریم نزد بانکهای ژاپنی بود و با توافق هسته ای و لغو این تحریم ها، زمینه های بیشتری برای استفاده از این منابع فراهم شده است .
کنتارو سونوئورا معاون پارلمانی وزیر خارجه ژاپن نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی و افتخار از حضور در کشور ایران، اظهار داشت: از تلاشهای کشور ایران در زمینه مذاکرات هسته ای و توافق اخیر قدردانی می کنم .
وی از علاقمندی شرکتهای ژاپنی برای همکاری با شرکتهای ایرانی و حضور در اقتصاد ایران خبر داد و گفت: شرکتهای ژاپنی علاقمند به حضور در اقتصاد ایران هستند و با سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران و امضاء موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی زمینه توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور فراهم خواهد شد .
سونوئورا با اشاره به ظرفیت های بالای صنعتی ژاپن از آمادگی صنعت هواپیمایی این کشور در تامین هواپیماهای متوسط برای نوسازی ناوگان هوایی ایران خبر داد .