تاپ خبر۲۴: مراسم روز جهانی جهانگردی در مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد با حضور مقامات دولتی و همچنین مسوولان و فعالان دولتی و خصوصی حوزه گردشگری برگزار شد. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل گروه مالی گردشگری در این مراسم مهدی جهانگیری رییس گروه مالی گردشگری و […]

تاپ خبر۲۴: مراسم روز جهانی جهانگردی در مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد با حضور مقامات دولتی و همچنین مسوولان و فعالان دولتی و خصوصی حوزه گردشگری برگزار شد.
به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل گروه مالی گردشگری در این مراسم مهدی جهانگیری رییس گروه مالی گردشگری و نایب رییس اتاق بازرگانی تهران طی سخنانی اظهار داشت: برای عبور از فضای کنونی اقتصاد راهی جز اتخاذ یک الگوی مناسب به همراه استراتژی مدون در صنعت گردشگری نداریم.
وی در ادامه افزود: امروز بعد از تغییر گفتمان دولتمردان در فضای سیاسی جهان تعاملات ایران و جهان تغییر اساسی یافته که شاهد این تغییر صنعت گردشگری است. با تلاشی که دولت در فضای سیاسی بین الملل انجام داد ، صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت لطیف و متاثر از نوسانات سیاسی ، در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است.
جهانگیری خاطر نشان کرد: باید اعتقاد داشته باشیم صنعت گردشگری فقط به دست بخش خصوصی می تواند به تکامل و پویایی برسد باید منویات مقام معظم رهبری در مورد خروج از اقتصاد دولتی فصل الخطاب قرار گیرد. اکنون و بعد از گذشت ۳۷ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هنوز ۸۵ درصد از اقتصاد ما دست دولت است و این وضعیت باعث شده تا با فراز و نشیب و هایی که در قیمت نفت در بازار های جهانی وجود دارد همواره اقتصاد ما دچار لطمه و زیان شود.
رییس گروه مالی گردشگری تاکید کرد: طبیعی است که اگر به سمت رشد بخش خصوصی حرکت کرده بودیم اکنون شاهد این اتفاقات نبودیم در حال حاضر راهی جز این نداریم که بپذیریم که لیدر اقتصاد کشور بخش خصوصی است .حمایت از بخش خصوصی بیشتر از آنکه در عمل به منصه ظهور برسد بیشتر در قالب کلام و وعده بوده است. کاش امروز مسوولین حوزه گردشگری صدای بخش خصوصی را می شنیدند صدای مطالبه گر بخش خصوصی که این روزها باید پرچمدار توسعه اقتصادی کشور باشد.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به مشکلات بخش خصوصی تصریح کرد: ما انتظار داریم در دولت تدبیر و امید که عصاره مدیریت ۴۰ ساله جمهوری اسلامی است شرایط به گونه ای فراهم شود که با موضوعی به نام خصولتی ها برخورد جدی شود. دولتمردان ما باید اقتصاد دولتی را تهدیدی برای خود بدانند و بخش خصوصی ما به عنوان مطالبه گر جدی برای دولت در حوزه توسعه اقتصادی کشور باشد.
به گفته جهانگیری امروز صنعت گردشگری ما تنهاصنعتی است که می تواند هم مشکلات اشتغال را حل کند و هم باعث ایجاد صلح و ثبات و آرامش در جامعه شود. انتظار ما فعالان بخش خصوصی از دولت ایجاد نهضت ملی گردشگری در کشور است.
وی افزود: ما انتظار داریم که تمام ارکان نظام در حوزه توسعه صنعت گردشگری یکپارچه شده تا در این رهگذار بتوانیم تهدید ها را به حد اقل برسانیم .قطعا این انتظار از این دولت نا به جا نیست و دولت یازدهم می تواند این اقدام را عملیاتی کرده و بخش خصوصی را به جایگاه اصلی خود برساند.
نایب رییس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به نقش اتاق بازرگانی در صنعت گردشگری اشاره کرد و یاد آور شد: اکنون ما در اتاق های بازرگانی تهران و ایران با فعال کردن کمیسیون گردشگری با حضور فعالان بخش خصوصی و نماینده دولتی به یک همگرایی و خرد جمعی رسیدیم تا در این زمینه بتوانیم مطالبات خود از دولت را پیگیری کنیم. در حوزه زیر ساختها اگر بنا است به رشد بیش از ۵ درصدی در اقتصاد برسیم با این وضعیت مسلما فاصله زیادی تا رسیدن به این رشد داریم.
جهانگیری با تاکید بر اینکه باید در این حوزه یک استراتژی داشته باشیم اظهار داشت: اکنون فعالان حوزه گردشگری در سطح بین الملل به دنبال بخش خصوصی برای مذاکره و همکاری هستند و دیگر نگاه به بخش دولتی ندارند. اگر امروز برای فعالان بخش خصوصی انگیزه ای برای رشد صنعت توریسم ایجاد نشود همین حالت روز مرگی اتفاق می افتد. ما از دولت انتظار داریم موضوع جایزه صادراتی برای فعالان حوزه گردشگری پیگیری و به نتیجه برسد.صنعت گردشگری با همین وضعیت و بدون حمایت سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز آوری داشته است در حالیکه امروزه کل درآمد ما در حوزه نفت ۲۰ میلیارد دلار است .
وی ادامه داد: با این رویکرد قطعا نهضت ملی گردشگری می تواند جای خود را پیدا کند با تمام اقدامات مثبتی که انجام شده انتظار ما این است که با ضریب امنیتی خوبی که در کشور وجود دارد امکان لغو روادید فراهم شود. بخشی از وعده جناب آقای دکتر روحانی در خصوص برگشت اعتبار به پاسپورت ایرانی محقق شده اما انتظار می رود که این موضوع در خصوص لغو روادید بین بازارهای هدف گردشگری نیز مهیا شود
رییس گروه مالی گردشگری با اشاره به تبلیغات منفی علیه کشورمان گفت: دنیا برای بد معرفی کردن ایران هزینه کرده است اما باید ببینیم که ما برای معرفی واقعی خودمان چه اعتباری اختصاص دادیم. دولت در بخشی که مربوط به تغییر ادبیات جهانی نسبت به ما بود تلاش کرده اما اکنون باید برای معرفی خود در فضای بین الملل از بخش خصوصی حمایت کند. البته خود بخش خصوصی نیز باید با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی تکنولوژی روز دنیا را بومی سازی کند. امروزه راهی جز ورود تکنولوژی روز دنیا به صنعت گردشگری نداریم باید حتما مدیریت و تکنولوژی روز دنیا را داشته باشیم وگرنه تحقق چیزی که به دنبال آن هستیم را دیر بدست می آوریم.
گفتنی است در این مراسم محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ، عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی و حجت الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور نیزحضور داشتند .