تاپ خبر۲۴: با انتشار اوراق سلف موازی تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان در بورس کالای ایران، مسیری جدید برای تامین مالی صنعت فولاد کشور معرفی شده است. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم عرضه اولیه […]

تاپ خبر۲۴: با انتشار اوراق سلف موازی تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان در بورس کالای ایران، مسیری جدید برای تامین مالی صنعت فولاد کشور معرفی شده است.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم عرضه اولیه اوراق سلف موازی تیرآهن ذوب آهن اصفهان که صبح روز دوشنبه ۱۷ اسفند ماه با حضور مدیران عامل شرکت های ذوب آهن اصفهان، تامین سرمایه امین و کارگزاری امین آوید در محل این بورس برگزار شد، با بیان مطلب فوق گفت: ذوب آهن اصفهان از اصلی ترین عرضه کنندگان در بورس کالای ایران است و امروز برای نخستین بار تامین مالی یکساله این شرکت با انتشار اوراق سلف موازی تیرآهن انجام می شود تا مسیری جدید برای تامین مالی صنعت فولاد کشور از طریق بازار سرمایه باز شود.
دکتر حامد سلطانی نژاد افزود: کالایی که امروز پشتوانه اوراق سلف قرار گرفته، یکی از بهترین و با کیفیت ترین محصولات فولادی در ایران و منطقه است؛ این کالا نقد شوندگی بالایی دارد و کسانی که این اوراق را خریداری می کنند و قصد تحویل محصول در زمان سررسید را دارند، می توانند از دریافت کالاهای خود از سوی ذوب آهن مطمئن باشند.
دکتر سلطانی نژاد افزود: اوراق سلف ذوب آهن اصفهان در هیات پذیرش به مبلغ ۲۵۰ میلیار تومان به منظور تامین سرمایه در گردش این شرکت تصویب شده است و امروز در مرحله اول شاهد انتشار ۱۵۰ میلیارد تومان از اوراق هستیم.
وی اظهار داشت: ارزش هر قرارداد سلف، یک تن تیرآهن۱۴ و کل حجم عرضه اوراق حدود ۱۱۱ هزار تن است؛ همچنین نرخ سودی که برای این اوراق در سررسید درنظر گرفته شده حداقل ۲۴درصد و حداکثر ۲۷ درصد خواهد بود. ضمن این که شرکت تامین سرمایه با توجه به تعهدی که در پذیره نویسی دارد، نرخ ۲۳ درصد روز شمار را برای این اوراق تعهد کرده است.
کارایی گواهی سپرده کالایی در صنعت فولاد
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: امروز فعالان صنعت فولاد شاهد عرضه محصولات فولادی یک یا دوبار طی هر هفته در بورس کالا هستند که برای تشکیل بازاری مستمر و روزانه برای کشف هر چه بهتر قیمت ها، نیاز به اوراق بهادار سازی معاملات کالاها از جمله فولاد داریم تا این اوراق مبتنی بر کالا هر روز مانند سهام شرکت ها در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گیرد. دکتر سلطانی نژاد ادامه داد: گواهی سپرده کالایی همان ابزاری است که سال ها در بورس فلزات لندن بر روی فلزات غیر آهنی انجام شده و ما نیز امروز در راستای توسعه این بازار در حرکت هستیم.
به گفته وی، برای مثال شرکت ذوب آهن اصفهان می تواند براساس موجودی انبار خود – که این انبار باید مورد پذیرش بورس کالا قرار گیرد- گواهی سپرده کالایی منتشر کند و به نوعی موجودی راکد انبارهایش را نقد کند. همچنین مزیت دیگر گواهی سپرده کالایی، کمک به تامین مالی شرکت هاست به طوریکه در آینده می توان از گواهی سپرده کالایی به جای تضامین در انتشار اوراق سلف موازی استفاده کرد.
مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان گفت: امیدوار هستم با گسترش تامین مالی از طریق ابزارهای مالی، به سمت اقصاد بازار محور حرکت کنیم؛ موضوعی که مورد تاکید مسئولان نظام هم قرار دارد چرا که سیستم بانکی کشور به تنهایی پاسخگوی تامین مالی صنایع نیست و اگر می خواهیم اقتصاد شکوفایی داشته باشیم، باید به سمت اقتصاد مبتنی بر بازار حرکت کنیم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در مراسم انتشار اوراق سلف در بورس کالا؛
امروز در خانه خودم هستم/تامین مالی از بورس کالا، گره گشای صنعت فولاد
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: تامین مالی از بورس کالا، گره گشای صنعت فولاد است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران مهندس احمد صادقی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان و موسس و دبیرکل بورس فلزات تهران در سال ۸۲، روز دوشنبه ۱۷ اسفند در مراسم انتشار اوراق سلف تیرآهن در شرکت بورس کالای ایران حضور یافت با بیان مطلب فوق و در ابتدای سخنان خود گفت: امروز در خانه خودم هستم.
بر اساس این گزارش، مهندس صادقی، به سال ها قبل و زمانی که ایده راه اندازی بورس فلزات در ایران شکل گرفت اشاره کرد و گفت: در اوایل دهه ۱۳۷۰، ایده تشکیل بازاری به منظور ساماندهی بازار کالاهای دولتی به خصوص فولاد کشور که در آن زمان معاملات محصولات فولادی با رانت های زیادی مواجه بود، به وجود آمد اما در آن زمان فضای کشور برای افتتاح این بازار مساعد نبود.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان سپس گفت: از سال ۷۶ تلاش ها برای راه اندازی بورس فلزات به منظور اصلاح بخش فولاد کشور که دارای حجم بالای گردش مالی بود دوباره انجام شد تا اینکه در سال ۸۰ این ماموریت به بنده واگذار شد در سال ۸۲ شاهد راه اندازی بورس فلزات در کشور بودیم.
صادقی با بیان اینکه شفافیت و کشف عادلانه قیمت ها براساس عرضه و تقاضا، از مزایای اولیه بورس کالا به شمار می رود گفت: در همان زمان راه اندازی بورس فلزات، اهدافی همچون حل مشکلات نقدینگی و تامین مالی برای بورس کالا متصور بودیم که امروز شاهد تامین مالی صنایع از این بازار هستیم.
وی اظهار داشت: رقم ۱۵۰ میلیارد تومان تامین مالی انجام شده از طریق ابزار اوراق سلف بورس کالای ایران، امروز برای شرکت ذوب آهن اصفهان رقم بزرگی محسوب نمی شود اما برای حضور در این مراسم بسیار خرسندم، چراکه بورس کالا در مسیر گره گشایی از مشکلات صنایع که یکی از اصلی ترین این مشکلات، تامین مالی است قرار گرفته و امیدوارم که انتشار اوراق سلف موازی تیرآهن شرکت ذوب آهن، شروع کننده تامین مالی صنعت فولاد کشور از بورس کالا باشد.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در پایان تاکید کرد: ابزارهای تامین مالی برای صنایع در کل دنیا وجود داشته و باید در اقتصاد ما نیز تقویت شود که معتقدم رویه ای که بورس کالا در پیش گرفته است به موفقیت اقتصادی و صنعتی کشور کمک شایانی خواهد کرد.