تاپ خبر۲۴: یک هنرمند پیش کسوت نقاشی معتقد است به دلیل وجه مذهبی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی داشت و مجتهد و فقیه بود، تایید ایشان باعث شد که منع شرعی کارهای هنری به ویژه نقاشی برداشته شود و امروز جامعه نسبت به هنر نقاشی احساس گناه ندارد.  علی فرامرزی هنرمند نقاش کشورمان در نشست […]

تاپ خبر۲۴: یک هنرمند پیش کسوت نقاشی معتقد است به دلیل وجه مذهبی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی داشت و مجتهد و فقیه بود، تایید ایشان باعث شد که منع شرعی کارهای هنری به ویژه نقاشی برداشته شود و امروز جامعه نسبت به هنر نقاشی احساس گناه ندارد.

 علی فرامرزی هنرمند نقاش کشورمان در نشست «مروری بر هنر انقلاب» که یک شنبه ۱۹ بهمن در حوزه هنری برگزار شد، درباره شکل گیری هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی گفت: از سال ۵۶ به بعد که فعالیت های مبارزاتی و اجتماعی مردم به طور وسیع در برابر رژیم شاهنشاهی آغاز شد، من نیز که از طبقه متوسط و مذهبی جامعه بودم مانند همه مردم با این جریان همراه بودم و جلو می رفتم تا این که انقلاب ۵۷ شکل گرفت. تا امروز نیز من تنها از راه آموزش نقاشی و فروش آثارم زندگی کرده ام. نه حقوقی از جایی دارم و نه بیمه هستم و هنوز هم در سن ۶۴ سالگی آموزش می دهم و نقاشی می کنم.
الگویی برای هنرمندان جوان وجود ندارد
وی ادامه داد: نسل جدید نسبت به نسل دهه ۴۰ و ۵۰ بسیار ایدئالیست فکر می کند و این موضوع تقویت می شود. ما فکر می کنیم مقطع های زمانی گذشته بسیار خوب و مثبت بوده است و یاس و ناامیدی وجود نداشته است، در حالی که این گونه نیست. همه مشکلات امروز در گذشته هم بوده است. اما ما قهرمان داشتیم و بخشی از هنرمندان قدیم سعی می کردند خود را به قهرمانانشان نزدیک کنند و این چیزی است که امروز نمی بینم. قهرمان ها و ایدئال ها صدمه خورده اند و الگویی برای هنرمندان جوان وجود ندارد. نسل امروز سقف هنری ندارد. سقف هنری یعنی ناظرینی که هرکس در ذهنش تصور می کند و می خواهد اثرش مورد قبول آن ها باشد.
فرامرزی همچنین گفت: به دلیل وجه مذهبی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی داشت و مجتهد و فقیه بود، تایید ایشان باعث شد که منع شرعی کارهای هنری به ویژه نقاشی برداشته شود. امروز بچه های روستاییان نقاشی کار می کنند و دانشگاه هنر می روند؛ در حالی که سال های پیش از انقلاب این لایه های هنرمندان و علاقه مندان به نقاشی وجود نداشته است. امروز جامعه نسبت به هنر نقاشی احساس گناه ندارد و این خیلی اتفاق بزرگ و جهش اجتماعی خوبی است و اگر انقلاب پیروز نشده بود، صد سال طول می کشید تا این دگرگونی در جامعه رخ دهد.
می گفتند پولی که از راه هنر کسب می کنی حرام است
این هنرمند نقاش خاطرنشان کرد: این یک واقعیت است که انقلاب ۵۷ داعیه عدالت خواهی، فرهنگی و معنوی داشت. زمانی که تعدادی از هنرمندان جوان حوزه هنری را برپا کردند هنوز تکلیف دین با هنر مشخص نبود و به طور مشخص نقشه راهی نداشتند و تا آمدند خود را پیدا کنند جنگ تحمیلی آغاز شد. در آن زمان به من می گفتند پولی که از راه هنر کسب می کنی حرام است و به نظر من تاثیر انقلاب در ادبیات و سینما خیلی بیشتر از تجسمی بوده است.
هنر انقلاب می تواند نیاز منطقه و جهان را پاسخ دهد
فرامرزی با بیان این که موقعیت منطقه ای و جهانی برای کشورمان به وجود آمده است، عنوان کرد: اگر از این موقعیت خوب استفاده شود، بخش هنر انقلاب می تواند جواب نیاز اساسی که در منطقه و سطح جهانی به وجود آمده است را بدهد و آن نیاز به محبت و مهر است. متاسفانه امروز چهره ای که منطقه خاورمیانه از مذهب تجربه می کند و دنیا نگاه می کند چهره مهرآمیزی نیست و فکر می کنم ایران این امکان را دارد که به جنبه محبت آمیز مذهب بیشتر اهمیت بدهد. امیدوارم این مجموعه و مجموعه های دیگر فعال در هنر انقلاب اسلامی به این نیاز جواب مثبت بدهند و امکاناتشان را بیشتر در این جهت به کار ببندند و خروجی های بهتر و بیشتری داشته باشند.