تاپ خبر۲۴: وزیر نفت مهمترین دستاورد دولت را پس از اجرای برجام افزایش صادرات نفت عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی را با لغو تحریمها جدی تر پی می گیریم. به گزارش تاپ خبر ۲۴ از وزارت نفت ، بیژن زنگنه ظهر امروز (شنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) در سومین روز از برگزاری بیست و یکمین […]

تاپ خبر۲۴: وزیر نفت مهمترین دستاورد دولت را پس از اجرای برجام افزایش صادرات نفت عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی را با لغو تحریمها جدی تر پی می گیریم.

به گزارش تاپ خبر ۲۴ از وزارت نفت ، بیژن زنگنه ظهر امروز (شنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) در سومین روز از برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در محل سالن میلاد با اشاره به این که صادرات نفت خام و میعانات گازی پیش از لغو تحریمها و اجرای برجام یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز بود، تصریح کرد: مهمترین دستاورد دولت، پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی بوده است.

وی با بیان این که مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی به بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز می رسد، افزود: هیچ مانعی برای احیای سهم ایران در بازارهای جهانی نفت خام وجود ندارد.

زنگنه با بیان این که تحقق برجام بهترین زمینه را برای توسعه صنعتی نفت ایران فراهم کرده است، تصریح کرد: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بر پایه لغو تحریمها به صورت جدی تری دنبال می شود.

وزیر نفت با بیان این که هم اکنون در شرائطی هستیم که می توانیم بخش درونزایی اقتصاد مقاومتی که در دوران تحریم شکل گرفته بود را تقویت کنیم، اظهار کرد: با فضای ایجاد شده پس از تحریمها و ارتباط با شرکتهای خارجی، بخش برون گرای اقتصاد مقاومتی نیز تقویت خواهد شد.

ایران سکویی برای صادرات کالا در منطقه می شود

زنگنه افزود: سازندگان داخلی در این فضا با مشارکت شرکتهای خارجی اقدام به تولید محصولاتی می کنند که نه تنها در داخل کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت بلکه به کشورهای منطقه نیز صادر می شود و ایران سکویی برای صادرات کالا در منطقه خواهد شد.

وزیر نفت با بیان این که همانگونه که در برنامه ششم عنوان شده است برای سرمایه گذاری در صنعت نفت علاوه بر منابع داخلی، به سرمایه گذاری شرکتهای خارجی نیاز است، تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی در دانش فنی روز از نیازمندیهای صنعت نفت در پساتحریم است که اجرای برجام سبب تحقق این موضوع و ارتباط بهتر با شرکتهای خارجی شده است.

زنگنه اولویتهای وزارت نفت را در قراردادهای جدید نفتی توسعه میدانهای مشترک و افزایش ضریب بازیافت اعلام کرد و گفت: خوشبختانه هم اکنون قراردادهای ما در غرب کارون و میدان گازی پارس جنوبی و افزایش برداشت از میدانهای اصلی کشور در حال نهایی شدن است.

وزیر نفت با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی به منظور افزایش ظرفیت تولید، تنوع تولیدات، ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش ادامه داد: امسال بیش از چهار میلیارد دلار به ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی اضافه می شود ضمن این که هشت میلیون تن نیز ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به مدار می آید.

افزایش کیفیت فرآورده های نفتی

زنگنه افزود: طی سالهای اخیر شاهد افزایش کیفیت تولید فرآورده های نفتی بودیم به نحوی که امسال نخستین واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار می شود که پس از آن دیگر واردکننده بنزین نخواهیم بود و از سال آینده صادر کننده این فرورده خواهیم بود.

وزیر نفت با اشاره به عملیات گازرسانی در سال ۹۴، ادامه داد: حرکت بزرگی در بخش گازرسانی صورت گرفته است به به نحوی که از سال ۹۱ تا ۹۴ شاهد افزایش ۵۰ درصدی از میدان گازی پارس جنوبی بودیم؛ براین اساس برداشت از میدان گازی پارس جنوبی از ۲۴۰ میلیون مترمکعب در روز در سال ۹۱ به ۳۶۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۴ افزایش یافته است که رقم بزرگی است.

به گفته وی، این مسئله سبب شده تا کشور در توسعه شبکه گازرسانی در نقاط مختلف کشور توانمند شود، ضمن این که امسال نیز شاهد صادرات ۲۰ میلیون لیتر نفت گاز در خواهیم بود.

زنگنه ادامه داد: پارسال هشت هزار میلیارد تومان برای توسعه گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاها هزینه شده است که امسال نیز چنین رقمی براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به این موضوع اختصاص خواهد یافت ضمن این که گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان نیز از جمله برنامه های امسال وزارت نفت است.

ضرورت تقویت بخش خصوصی

وزیر نفت با بیان این که حرکتی که در صنعت نفت شکل گرفته حرکت امیدبخشی می دانم، اظهارکرد: تلاش می شود تا زمینه های فعالیت جدید در صنعت نفت چه در بخش بالادستی و چه در بخش پایین دستی، پالایش و بهبود فرآورده ها مهیا شود، منتهی در فعالیت در بخش پایین زدستی ما نمی توانیم مباشر باشیم و باید بخش خصوصی را برای اجرای این امور تقویت کنیم منتهی زیرساختهای اجرای آنها را ما انجام می دهیم.

زنگنه گفت: این مجموعه آینده پر امیدی را برای کشور در همه شاخه های صنعتی و تولیدی کشور ایجاد می کند و ما می توانیم نه تنها صنعت نفت را در این زمینه توسعه دهیم بلکه کل اقتصاد کشور را به پیش ببریم.

وزیر نفت ابراز امیدواری کرد نمایشگاه بین المللی نفت زمینه های ارتباط سازمان یافته شرکتهای تولید کننده ایرانی با شریکان خارجی را فراهم کند. منتها هدف از شراکت با شرکتهای خارجی تنها انتقال فناوری نیست، بلکه کسب بازار و حضور در بازارهای مختلف با اعتماد کافی برای ایران از مهمترین اهداف است.