تاپ خبر۲۴: تبصره مهم توسعه‌ای بودن بانک مسکن و همچنین افزایش سرمایه بانک مسکن در لایحه بودجه ۹۵ وجود دارد. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک مسکن ، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب افزود : لایحه بودجه ۹۵ به مجلس ارائه شده و تبصره مهم […]

تاپ خبر۲۴: تبصره مهم توسعه‌ای بودن بانک مسکن و همچنین افزایش سرمایه بانک مسکن در لایحه بودجه ۹۵ وجود دارد.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک مسکن ، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب افزود : لایحه بودجه ۹۵ به مجلس ارائه شده و تبصره مهم توسعه‌ای بودن بانک مسکن به همراه افزایش سرمایه این بانک در این لایحه بررسی می شود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد : همواره از حضور در میان کارکنان بانک مسکن خوشحالم و امیدوارم در هفتاد و هفتمین سال فعالیت این بانک دوره جدیدی را برای خدمت به مردم رقم بزنیم.
آخوندی با بیان اینکه ، نکته مهم در مأموریت بانک مسکن توسعه‌ای شدن این بانک است تا بتواند سیکل‌های تجاری را مدیریت کند افزود: این بانک با توسعه ای شدن در مرحله اول اقتصاد کشور و در مرحله دوم بخش مسکن را از رکود عمیقی که در آن فرو رفته است خارج می کند.
وی افزود: نکته دیگر ایجاد ارزش افزوده با استفاده از توسعه ای شدن است که می تواند نظرات دولت در مسائل مختلف را اجرا کند. تصمیم یک دهه پیش مبنی بر تنزل بانک مسکن از یک بانک توسعه ای به بانک تخصصی باعث شد تا بانک مسکن نتواند مأموریت اصلی خود در بخش مسکن را به انجام برساند.
آخوندی اظهار کرد: در اقتصاد کلان گفته می شود که عملکرد بانک توسعه ای یکی از مهمترین ابزارها برای خروج از رکود است .
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای توسعه ای شدن بانک مسکن گفت : این تلاش ها ادامه یافت و در نهایت در لایحه بودجه ۹۵ تبصره مهمی مبنی بر توسعه ای شدن بانک مسکن ذکر شود.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این لایحه چند بحث مهم دیگر درباره بانک مسکن وجود دارد از جمله افزایش سرمایه این بانک که نقش مهمی در خروج مسکن از رکود و تقویت قدرت تسهیلات دهی بانک مسکن دارد.
وی افزود: موضوعات بنیادین دیگر نیز در لایحه بودجه ۹۵ درباره بانک مسکن لحاظ شده است یکی اینکه از بانک مسکن انتظار داریم تا برای مسائل حاد و جاری مسکن اندیشه کند و بانک هم آمادگی این کار را دارد. به طور مثال اگر سیاست بنیادین دولت بازسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری است انتظار داریم بانک مسکن برای این مسئله راهکار و دستورالعمل ارائه دهد. دومین بحث بنیادین ساماندهی بافت های حاشیه ای با همکاری بانک مسکن است که برای کشور بسیار اهمیت دارد. همچنین در این مبحث سامان دهی شهرهای جدید نیز به همراه توسعه سواحل مکران با همکاری بانک مسکن پیش بینی شده است.
آخوندی بیان کرد: یک نوع ساده انگاری است که بگوییم بانک مسکن هم مثل بانک های دیگر است و فرقی نمی کند که با چه عنوانی برنامه های دولت را اجرا کند ولی از نظر من اگرچه با ورود سایر بانک های تجاری به بخش مسکن مخالف نیستم ولی باید یک بانک توسعه ای نقش تنظیم کنندگی را در این حوزه ایفا کند.
آخوندی با تأکید بر لزوم فعال کردن بانک مسکن در سایر بازارها از جمله بازار سرمایه گفت بیش از ۱۰ سال است که استفاده از ابزار بازار سرمایه برای بخش مسکن را یادآور می شویم . نکته کلیدی در بازار سرمایه ،‌ نیاز به مدل های مختلف مدیریت دارایی و تأسیس نهادهای مدیریت دارایی است. تبصره ای که در لایحه بودجه ۹۵ آمده به بانک مسکن اجازه ورود مستقیم به حوزه مدیریت دارایی را می دهد. با استفاده از مدیریت دارایی می توانیم بهره وری سرمایه های ملی بازار ناپذیر را افزایش دهیم. دستگاه های دولتی سرمایه های زیادی دارند که عملا بهره وری آنها پایین است مانند شرکت فرودگاهها، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت شهرهای جدید.
وی گفت : این دستگاه ها از نظر محاسباتی هزاران میلیارد تومان اراضی بازارناپذیر دارند که یا به دلیل نبود کارایی یا نداشتن زیرساخت قابل بهره برداری نیستند ولی سیستم مدیریت دارایی می تواند این اراضی را به کالاهای بازارپذیر تبدیل کند همچنین می تواند خدمات حمل و نقل، زیربنایی و روبنایی را برای این اراضی تأمین مالی کرده و ارزش افزوده مضاعفی هم برای مردم و هم برای صاحب آن زمین ایجاد کند.
وزیر و راه شهرسازی در ادامه افزود: ورود بانک مسکن به بحث تأسیس شرکت های مدیریت دارایی و تأمین منابع مالی این شرکت ها از بازار سرمایه می تواند به عنوان حلقه وصل بانک مسکن و دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی با بازار سرمایه باشد.
آخوندی با اشاره به امکان تأسیس انواع شرکت پروژه و صندوق پروژه برای تأمین مالی پروژه های راه و شهرسازی با استفاده از منابع مالی بازار سرمایه گفت: این اقدام برای اولین بار در بودجه ۹۵ لحاظ شده و بانک مسکن می تواند علاوه بر ورود به بخش مسکن در حوزه ساخت و ساز به معنای عام و همچنین حمل و نقل نیز ورود کند.
وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار امیدواری کرد: با لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران و ورود کشور به دوره ی پسا تحریم بتوانیم نظام مالی کشور را نوسازی کرده و توانمندی سازمان های داخلی مان را برای افزایش خدمت به مردم تقویت کنیم. ضمن آنکه باید بدانیم لغو تحریم ها صرفا به معنای رفع موانع است و ما باید بعد از رفع موانع در تقویت نیروهای داخلی خودمان بکوشیم.

مدیرعامل بانک :
در مسیر جدید پیش روی بانک بیشتر در توسعه اقتصادی کشور و بخش مسکن ایفای نقش می کنیم
دکتر محمدهاشم بت شکن مدیر عامل بانک نیز در مراسم جشن هفتاد و هفتمین سالگرد تاسیس بانک با تبریک این سالروز اعلام کرد: امروز باید از کسانی که در تاسیس، مدیریت و تلاش برای به ثمر رسیدن مجموعه فعالیت های بانک از ابتدا تا کنون، موثر بوده اند سپاسگزاری کرد و در مسیر جدید پیش روی بانک باید بتوانیم به صورت ویژه و متفاوت از قبل در توسعه اقتصادی کشور به خصوص بخش مسکن ایفای نقش کنیم.
مدیرعامل بانک در تشریح آمار عملکرد بانک از ابتدای تأسیس تاکنون عنوان کرد : مجموع کل تسهیلات پرداختی شامل تسهیلات ساخت، خرید و تعمیرات طی ۷۷ سال گذشته به ۱۱ میلیون نفر متقاضی پرداخت شده است.
وی ادامه داد : بانک مسکن در حال حاضر یکی از بزرگترین بانک های کشور به لحاظ مشتری مداری محسوب می شود. همچنین با وجود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار فقره پرونده زنده تسهیلاتی به نوبه خود یک رکورد در شبکه بانکی به حساب می آید.
مدیرعامل بانک در ادامه تصریح کرد : مانده تسهیلات پرداختی ، بانک را به بزرگترین بانک به لحاظ پرتفوی تسهیلاتی تبدیل کرده است.
وی یکی از مهمترین کارکردهای بانک را اعطای تسهیلات صحیح و نظارت بر مصرف آن عنوان کرد و افزود : میزان معوقات بانک حتی از نرخ استاندارد دنیا نیز کمتر است.
دکتر بت شکن درباره ماموریت های مهم بانک گفت: با سیاست های جدید بر آن شده ایم بانک مسکن را به بانک تخصصی ـ توسعه ای تبدیل کنیم تا هم ابزارهای لازم برای اجرای سیاست های دولت در بخش مسکن فراهم شود و هم اینکه تصمیم سازی های مناسبی از طریق این بانک برای بخش مسکن به دولت ارایه شود.
وی به اهداف بیست گانه تدوینی ابتدای سالجاری برای تحرک در بخش مسکن اشاره و عنوان کرد : خوشبختانه تاکنون ۷۰ درصد اهداف یادشده محقق گردیده است که این موفقیت جز لطف خدا و حمایت و پشتیبانی مدیران وزارت راه و شهرسازی نبوده است.
دکتر بت شکن با اشاره به بودجه دولت که در آن نقش توسعه ای بانک مطرح شده است، گفت : دو شرط اصلی برای ایفای نقش کلیدی برای این موضوع متصور می باشد. اولین پیش نیاز مهم براساس پرداخت تسهیلات استوار بوده است که براین اساس انتظار است این تسهیلات پرداختی در بخش مسکن به عنوان افزایش سرمایه برای بانک مدنظر قرار گرفته تا در ادامه بانک مسکن با دارا بودن مستحکم ترین پرتفوی تسهیلاتی دارای قوی ترین ساختار مالی نیز شود.
مدیر عامل بانک در ادامه تصریح کرد: پیش نیاز دوم، دستیابی به ساختار منعطف برای فعالیت نیروی انسانی و نظام جبران خدمتشان در بانک است.
وی با اشاره به موضوع اجرای برجام یادآور شد : خوشبختانه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و اعمال رسمی توافق هسته ای، ابر سیاه تحریم ها را از فضای اقتصاد کشور کنار می زند و شرایط برای توسعه همه جانبه بخش های مختلف اقتصادی بویژه مسکن به عنوان خصوصی ترین بخش اقتصاد کشور فراهم خواهد شد.
دکتر بت شکن با اشاره به آمار سپرده گذاری در صندوق پس انداز یکم، از مشاهده پیش آگهی خروج از رکود مسکن خبر داد و افزود : این تسهیلات از خرداد سال آینده به سپرده گذاران پرداخت خواهد شد.
در حاشیه این مراسم از کتاب مروری بر قوانین و مقررات مرتبط با بانک رهنی و بانک مسکن از سال ۱۳۹۴- ۱۳۱۷ توسط وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن رونمایی شد.
همچنین تندیسی از نمای بیرونی شعبه مستقل مرکزی تهران به رسم یادبود به دکتر آخوندی توسط مدیرعامل بانک مسکن اهدا شد.