تاپ خبر۲۴:بهزاد غیاثوند مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی از آغاز توزیع اسکناس نو در شعب منتخب بانک ها از اول هفته آینده خبر داد و گفت: برای امسال تعداد شعب منتخب بانک‌ها از ۵۰ به ۶۰ شعبه برای توزیع اسکناس نو افزایش یافته تا بتوان پوشش بهتری را در این زمینه اعمال کرد. […]

تاپ خبر۲۴:بهزاد غیاثوند مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی از آغاز توزیع اسکناس نو در شعب منتخب بانک ها از اول هفته آینده خبر داد و گفت: برای امسال تعداد شعب منتخب بانک‌ها از ۵۰ به ۶۰ شعبه برای توزیع اسکناس نو افزایش یافته تا بتوان پوشش بهتری را در این زمینه اعمال کرد.

وی با اشاره به بانک هایی که اسکناس نو را توزیع خواهند کرد یادآور شد: بانک ملی، صادرات، ملت، اقتصاد نوین، کارآفرین، پاسارگاد و پست بانک در این رابطه اقدام می‌کنند و با مذاکراتی که با آنها انجام شده ترکیبی از اسکناس ۵۰۰، ۱۰۰۰، ۲۰۰، ۵۰۰۰ و ۱۰ هزار تومانی در اختیار آن ها قرار گرفت.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با توضیح داد: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اسکناس نو در تهران و ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان در شهرستان‌ها توزیع می شود.

غیاثوند در رابطه با میزان پرداختی اسکناس نو به هر متقاضی نیز افزود: محدودیت چندانی وجود ندارد اما به طور متوسط بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ برگ پرداخت خواهد شد که البته ما از بانک‌ها خواسته‌ایم تا به گونه ای مدیریت کنند در انتها با محدودیت مواجه نشوند.

وی همچنین اشاره‌ای به آخرین وضعیت اسکناس و ایران چک در کشور داشت و گفت: درحال حاضر مجموع هشت میلیارد برگ اسکناس و ایران چک در جریان است که اگر تعداد اسکناس‌هایی که سکه آن موجود است را از آن کسر کنیم به حدود شش میلیارد برگ خواهد رسید.

به گفته مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی، سرانه اسکناس در کشور حدود ۷۰ برگ است.

غیاثوند توضیح داد:‌اسکناس ۲۰۰۰ تومانی بیشترین ترکیب را از نظر تعداد و ایران چک ۵۰ هزار تومانی و اسکناس ۱۰ هزار تومانی بالاترین ترکیب را از نظر مبلغ در اسکناس‌ و ایران چک در جریان دارند.

وی خاطرنشان کرد: در بین مسکوک نیز بالاترین میزان با حدود ۳۴ درصد به سکه ۲۰۰ تومانی اختصاص دارد که در سال جاری سرعت انتشار آن نیز بیشتر شده و ما به بخش هایی مثل اتوبوسرانی ها و یا تاکسیرانی‌ها که نیاز بیشتری به پول های خرد دارند با سرعت بالاتری از قبل به طور مستقیم سکه توزیع می کنیم.

در بخش دیگری از این نشست ناصر حکیمی مدیر کل فناوری بانک مرکزی به ارائه توضیحاتی در رابطه با شرایط شبکه شتاب و شاپرک در روزهای پایانی سال و همچنین چکاوک پرداخت.

وی در مورد تصمیم اخیر بانک مرکزی در رابطه با محدود کردن سقف دریافت چک سه بانک و ارتباط آن با چکاوک تاکید کرد: این موضوع هیچ ارتباطی به چکاوک ندارد و در حال حاضر چهار اتاق پایاپای هم فعالند که در مورد آن ها اعمال شدند، بنابراین اگر چکاوک هم وجود نداشت این بخشنامه بانک مرکزی باز هم اجرایی می شد.

مدیر کل فناوری بانک مرکزی همچنین در مورد گسترش کارت‌خوان‌های سیار نیز تاکید کرد: در این رابطه هیچ دغدغه‌ای وجود نداشته و از لحاظ امنیتی مشکلی ندارند چرا که ممکن است در مکان‌هایی امکانات مخابراتی کامل نبوده و محدودیت اینترنتی وجود داشته باشد که در این شرایط از سرویس های سیار استفاده می شود و از نظر اجرایی مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

حکیمی اشاره ای هم به آخرین وضعیت بررسی کارمزدگیری از صاحبان کارت خوان‌ها داشت و گفت:‌این موضوع همچنان در نوبت بررسی شورای پول واعتبار است و ما جزییات کاملی را به طور محرمانه به این شورا گزارش کرده ایم اما با توجه به حجم برنامه‌های شورا باید منتظر بمانیم تا نوبت به بررسی موضوع کارت‌خوان‌ها برسد.

مدیر کل فناوری بانک مرکزی در ادامه به توضیحاتی در مورد وضعیت شبکه پرداخت الکترونیک در روزهای پایانی سال پرداخت و گفت: تاکنون وضعیت پایدار و مطلوبی داشته ایم به گونه ای که حدود ۹۹٫۹ درصد تراکنش‌ها در شبکه شتاب و ۹۹٫۳ درصد در شاپرک موفق بوده بنابراین کمتر از یک درصد تراکنش ناموفق وجود داشته که بیانگر وضعیت مطلوبی است.

حکیمی افزود: در ایام اخیر تراکنش‌های روزانه در شتاب بین ۵۳ تا ۵۶ میلیون و در شاپرک بین ۵۸ تا ۵۹ میلیون بوده است.

به گفته وی ، از ابتدای سال تا نیمه اسفند تعداد تراکنش های شتاب به ۱۳ میلیارد و در شاپرک به۱۴٫۵ میلیارد رسیده است.

مدیر کل فناوری بانک مرکزی با اشاره به افزایش سطح کیفی خدمات برای عملکرد بانک‌ها در پرداخت الکترونیک گفت:‌از تیر ماه امسال سطح کیفی که باید بانک‌ها خود را با آن منطبق کنند به۹۷٫۵ درصد افزایش داده ایم بنابراین اگر عملکرد آن ها از این مقدار کمتر باشد باید هزینه آن را بپردازند.

در بخش دیگری از نشست خبری مقامات بانک مرکزی مجید صنیعی رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک با بیان این‌که در سال جاری تولیدات سکه رایج ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است گفت: برای امسال نیز تولید سکه‌های ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ تومانی ادامه داشت به گونه ای که نسبت به سال قبل از رشد برخوردار بود این درحالی است که در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۱، ۸۰ درصد افزایش تولید سکه داشتیم که برای امسال ۱۰ درصد از این نرخ نیز بیشتر شده است.

وی در رابطه با تولید اسکناس نیز یادآور شد: برای امسال اسکناس‌های ۵۰۰، ۲۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۱۰ هزار تومانی تولید شد و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشت.

صنیعی اشاره‌ای هم به متوسط هزینه تولید و امحای اسکناس داشت و گفت: متوسط هزینه برای تولید هر برگ اسکناس حدود ۸۸ تومان و هزینه امحای آن نزدیک به ۳۰ تومان است که البته امحای اسکناس‌ها مربوط به اسکناس های پنج سال قبل است.

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک با اشاره به تغییر و تحولاتی که در طرح اسکناس های در سال جاری انجام شد یادآور شد: برای امسال طرح اسکناس ۲۰۰۰ تومانی تغییر کرد که با توجه به بازنگری که درنوع چاپ آن انجام دادیم لزوما طرح آن را تغییر داده و از بادگیرهای یزد استفاده کردیم.

وی ادامه داد: در ایران چک ۵۰ هزار تومانی هم تغییر اساسی داشتیم. سایز و اندازه همچنین طرح رو و پشت آن تغییر کرد.همچنین با افزایشی که در تعداد فیشرهای آن ایجاد شد زمینه کپی برداری و جعل این اسکناس کاملا از بین رفت.

صنیعی با اشاره به تغییر طرح اسکناس ۵۰۰۰ هزار تومانی که در هفته های اخیز نیز رونمایی شد گفت:این اسکناس احتمالا در بهار سال ۱۳۹۴ منتشر می شود.