تاپ خبر۲۴: رئیس همایش بین‌المللی اقتصاد شهری از اعلام آمادگی بانک شهر برای هوشمندسازی شهرها خبرداد. به گزارش تاپ خبر۲۴ از مرکز ارتباطات و روابط‌عمومی بانک شهر، دکتر حسین محمدپورزرندی در نخستین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری که با حضور رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، معاون توسعه مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، […]

تاپ خبر۲۴: رئیس همایش بین‌المللی اقتصاد شهری از اعلام آمادگی بانک شهر برای هوشمندسازی شهرها خبرداد.

به گزارش تاپ خبر۲۴ از مرکز ارتباطات و روابط‌عمومی بانک شهر، دکتر حسین محمدپورزرندی در نخستین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری که با حضور رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، معاون توسعه مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران، رئیس سازمان شهروندان جهانی و جمعی از صاحبنظران داخلی و خارجی این حوزه برگزار شد، با بیان این‌که بیش از دو سوم GDP کشوردرکلانشهرها ایجاد می‌شود،گفت: نزدیک به ۳۰درصدGDP در تهران ایجاد می‌شود. مدیرعامل بانک شهر با اشاره به اهمیت اقتصاد شهری، گفت: با تدابیر و سیاست‌های اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری، موضوع اقتصاد شهری با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در دستور کار است. وی با بیان اینکه ۲درصد از مساحت کره زمین در انحصار شهرهاست، گفت: ۵۰درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود جمعیت شهری تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۸۴درصد جمعیت جهان، یعنی ۵٫۲ میلیارد نفر برسد. رییس همایش بین‌المللی اقتصاد شهری با بیان اینکه در سال ۱۹۵۰ جمعیت شهری جهان ۳۰۰میلیون نفر بود، گفت: ۴۰درصد اقتصاد جهانی در انحصار ۵۰ کلانشهر توسعه‌یافته است که اقتصاد جهان را مدیریت می‌کنند. پورزرندی با اشاره به اینکه امروزه ۸درصد به آلودگی شهرها اضافه شده است، بنزین موجود در هوای تهران را ۲٫۵برابر استاندارد جهانی عنوان کرد، گفت: این در حالیست که جمعیت جهان در سال ۲۰۱۴ حدود ۷٫۲میلیارد نفر بود که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ به ۹٫۱میلیارد نفر برسد. مدیرعامل بانک شهر، خاطرنشان کرد: ۷۰درصد جمعیت ایران یعنی ۵۰میلیون نفر در شهرها زندگی می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده جمعیت شهری ایران به ۸۰درصد جمعیت کل کشور برسد.

مهم‌ترین معیار شهرهای پایدار درآمد پایدار است

وی با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین کلانشهرها در اقتصاد جهانی ۲شهر نیویورک و توکیو هستند که از درآمد پایدار و مدیریت پایدار شهری برخوردارند، گفت: مهم‌ترین معیار شهرهای پایدار، درآمد پایدار است و در این حوزه حفظ تکنولوژی، ساخت و سازهای مقاوم و کاهش وقت و انرژی نقش مهمی ایفا می‌کند. رییس همایش بین‌المللی اقتصاد شهری با بیان اینکه از ۱۰شهر اول به لحاظ جمعیتی ۹شهر در کشورهای در حال توسعه قرار دارد، گفت: چالش امروز کشورهای در حال توسعه جمعیت بالای آنهاست و ۱۳درصد از شهرهای در حال توسعه درآمدشان در روز کمتر از یک دلار است که فقر شهری از همین موضوع نشأت می‌گیرد. پورزرندی در ادامه اظهار کرد: در سال ۱۳۳۵ جمعیت کشور ۱۸میلیون نفر بود که ۶میلیون نفرازآنهادرشهرهازندگی می‌کردند واین رقم درسال ۹۰ بهحدود ۵۳ میلیوننفریعنی ۷۱درصدجمعیت کشور واکنون به ۷۳درصدرسیده است. مدیرعامل بانک شهربا بیان اینکه امروز اقتصاد شهری موتور محرک برای گذر از این وضعیت است و توجه به اقتصاد شهری و اقدام و عمل از مهمترین موضوعات به شمار می‌رود، گفت: ایران جزو ۵ کشور اول دنیا به لحاظ گردشگری است و متاسفانه درآمد حاصل از این حوزه کمتر از یک درصد است و باید روی این موضوع بیشتر کار کرد. وی در ادامه با اشاره به ضرورت همراهی نهادهای مالی برای هوشمندسازی شهری، گفت: بانک شهر که سهام‌دار اصلی آن شهرداری‌ها هستند آمادگی دارد نقش خود را به نحو احسن در هوشمندسازی شهری ایفا کند.

طلایی: بانک شهر پیشگام در پویایی اقتصاد شهری

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران، به عنوان یکی از سخنرانان همایش بین‌المللی اقتصاد شهری، گفت: بانک شهر در پویایی اقتصاد شهری نقش مهمی داشته است. مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهرتهران، در همایش اقتصاد شهری، با اشاره به موفقیت‌های چشمگیر بانک شهر در ارایه خدمات نوین بانکی به شهروندان، خاطرنشان کرد: در شرایطی که بانک‌ها در کشور ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، بانک شهر توانسته نقش قابل توجهی در حوزه شهری و بهبود اقتصادی کلانشهرها ایفا کند. طلایی با تاکید بر نقش شوراهای محلی در توسعه شهری، افزود: اولین فرمان امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی،خطاب به شوراها و تشکیل شوراهای محلی بوده است. وی افزود: فرمان امام خمینی(ره) در خصوص تشکیل شوراهای محلی، نشان از نگاه ویژه ایشان به نقش مردم در اداره جامعه دارد. طلایی با بیان اینکه بیش از ۳دهه از فرمان امام خمینی(ره) در خصوص تشکیل شوراهای محلی می‌گذرد، تصریح کرد: با همت داوطلبان، نخبگان و قشر فرهیخته جامعه، نهادهای محلی با هدف رشد شهر و در نهایت تمامی کشور تشکیل شده است. وی با تاکید بر اینکه بیش از ۸۵درصد افراد حاضر در شوراهای محلی دارای تحصیلات عالیه هستند، افزود: حضور قشر تحصیل‌کرده در این شوراها نشان از ظرفیت علمی بالای شوراهای محلی در تحقق عدالت اجتماعی و همچنین نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی دارد. نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به چالش‌های پیش روی شهرها در مسیر توسعه، گفت: ‌ای متعددی در مسیر توسعه شهرها وجود دارد که مهم‌ترین آن، اقتصاد غیررسمی است که عمدتاً با گستردگی شهرها با آن مواجه هستیم. وی ادامه داد: اقتصاد غیررسمی، آن بخش از فعالیت‌های اقتصادی یا بازرگانی و خدماتی را شامل می‌شود که به صورت غیررسمی و غیرقانونی در شهرها رواج دارد که این مهم در کلانشهرهای ما همچون تهران نیز وجود دارد. طلایی راهکار مقابله با اقتصاد غیررسمی را گسترش اندیشه منطقه‌گرایی و ایجاد سازمان‌های مشارکتی محلی دانست و تصریح کرد: ما بر این باور هستیم که با فعال کردن اقتصاد محلی و تشکل‌های محلی می‌توان با اقتصاد غیررسمی مبارزه کرد. وی با بیان اینکه محله‌گرایی در حل مشکلات شهری تاثیر بسزایی دارد، افزود: انجمن‌های محلی و تشکل‌هایی مانند شورایاری‌ها می‌توانند به عنوان حلقه ارتباط میان مدیریت سیاسی و شهروندان، بسیاری از مشکلات را حل کند. نایب رییس شورای شهر تهران، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم از سرمایه بانک شهر در راستای فعال کردن اقتصاد شهری استفاده کنیم،البته بانک شهر در این زمینه تاکنون قابل اعتماد بوده و اقدامات خوبی انجام داده است.

غفوری‌فرد: ایجاد شهر آرمانی باید سرلوحه کارها باشد

حسن غفوری‌فرد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در همایش بین‌المللی اقتصاد شهری با اشاره به شاخص‌های توسعه پایدار کلانشهرها، گفت: بسیاری از اهداف عملیاتی کمی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی برای توسعه پایدار کلانشهرها در نظر گرفته شده که باید تا سال ۲۰۵۰ تحقق یابد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهداف مرتبط با شهر و انرژی در SDG`s گفت: دسترسی به خدمات انرژی از اصلی‌ترین پیش‌شرط‌های رفع نیازهای اولیه بشری است و حیاتی بدون انرژی متصور نیست وانرژی زیرساخت توسعه است. وی با بیان اینکه تا سال ۲۰۵۰ بیش از هر زمان دیگری، جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی خواهد کرد تا روستایی، افزود: بدون توجه به موضوع انرژی و شهر، هیچ یک از اهداف SDG`s ممکن نخواهد بود. غفوری‌فرد با تاکید بر اینکه شهر آرمانی آینده با رویدادهای سریع توسعه‌ای ایجاد خواهد شد، گفت: با پیشگامی در فرآیند شهری شدن و ترویج تغییر سیاست‌ها، روش‌ها و نگرش‌های مقابله با نیازهای توسعه شهری می‌توان رشد شهرها و مناطق روستایی را به فرصتی برای توسعه تبدیل کند. وی با اشاره به شاخص‌هایی که در توسعه شهری موثر است، افزود: هر میزان که یک شهر بیشتر انرژی مصرف کند یعنی طراحی و مدیریت آن ضعیف‌تر بوده است. حسن غفوری‌فرد با بیان اینکه بسیاری از شهرداران دنیا نسبت به امضای میثاق‌نامه ایجاد شهر آرمانی آینده اقدام کرده‌اند، گفت: این موضوع هنوز در ایران رخ نداده است. وی با بیان اینکه در شهر آرمانی، ویژگی‌های همچون تامین انرژی، طراحی شهری، ساختمان‌ها، حمل و نقل، فضاهای عمومی، اقتصاد و مصرف قابل مشاهده است، افزود: برای تحقق شهر آرمانی باید تلاش‌های گسترده‌ای صورت گیرد. غفوری‌فرد با تاکید بر اینکه تامین انرژی کارآمد و بهره‌ور، در شهر آرمانی ضروری است، گفت: نیاز مدیریت‌شده انرژی الکتریسیته، حرارت و برودت عمدتاً از طریق منابع متنوع تجدیدپذیر محلی تامین می‌شود. وی با اشاره به اینکه طراحی شهری می‌تواند ما را در رسیدن به شهر آرمانی کمک کند، تصریح کرد: فضاهای شهری پرتراکم‌تر هستند و این تراکم بیشتر به بازدهی و بهره‌وری بیشترانرژی کمک می‌کند. این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ساختمان‌ها در ایجاد فضای شهر آرمانی دخیل هستند، افزود: ساختمان‌های جدید دیگر نیاز انرژی خود را از سوخت‌های فسیلی تامین نمی‌کنند بلکه خود آنها تامین‌کننده انرژی هستند. وی ادامه داد: در شهر آرمانی بیشتر مردم با حمل و نقل عمومی و یا پیاده رفت و آمد می‌کنند و خودروهای شخصی به استثنای خودروهای معلولین و افراد مسن، مجاز به تردد در مکان‌های عمومی شهری نیستند. وی افزود: هزینه بالای انرژی تغییرات عمده‌ای در کسب و کار ایجاد کرده و کارآفرینی‌های کوچک در سطح شهر،گسترده شده‌اند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی،تصریح کرد: الگوی جدید مصرف برای همگان در شهر آرمانی عمومیت پیدا کرده و فروشگاه‌های کارآمدی جایگزین مراکز خرید بزرگ شده‌اند.

رونمایی از کتاب بانکداری اجتماعی با نگاه اقتصاد شهری

در همایش بین‌المللی اقتصاد شهری، از کتاب بانکداری اجتماعی با نگاه اقتصاد شهری و آموزش منابع انسانی به قلم دکتر حسین محمدپورزرندی رونمایی شد. این کتاب در هشت فصل به موضوعات شناخت و معرفی نظام‌های بانکداری، چیستی بانکداری اجتماعی، بانکداری اجتماعی و تامین مالی اجتماعی، آینده بانکداری اجتماعی، اقتصاد شهری و بانکداری اجتماعی، بانکداری اجتماعی و رسانه‌های اجتماعی، آموزش و بانکداری اجتماعی و بانکداری اجتماعی در ایران می‌پردازد. به تعبیر این کتاب، بانکداری اجتماعی به عنوان شرایطی از خدمات و تامین مالی بانکی اشاره دارد که مهم‌ترین هدف آن همکاری مثبت در راستای توسعه منابع انسانی در حال و آینده می‌باشد. در واقع تمرکز اصلی بانکداری اجتماعی بر تامین نیازهای موجود در واقعیت اقتصاد و اجتماع است و پایداری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی را به طور همزمان مورد تاکید قرار می‌دهد. کتاب بانکداری اجتماعی با نگاه اقتصاد شهری با تیراژ یک هزار نسخه از سوی دانشگاه خوارزمی به چاپ رسیده است. همچنین “والوپ سواندی” رییس مشاورین شهردار بانکوک، مقاله خود را تحت عنوان “معماهای شهری، آلودگی محیط زیست و هوا، تجربیات و دیدگاهای بانکوک” ارائه کرد و نظرات خود را در خصوص توسعه سیستم‌های اقتصادی شهری و انتقال فرصت‌های تجاری به افراد کارامد و مجرب عنوان کرد. در پایان این همایش تفاهم‌نامه‌هایی بین انجمن علمی اقتصاد شهری با نمایندگان شش شرکت خارجی به منظور توسعه و تقویت همکاری در خصوص مدیریت اقتصادی شهری به امضا رسید و در این مراسم از شهرداران، مدیران و شورایاران محلات منتخب نیز تقدیر شد. بر اساس این گزارش، نخستین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری، ۳۰اردیبهشت ماه در سالن همایشهای ساختمان مرکزی بانک شهر برگزار شد.