تاپ خبر۲۴:دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه کشور در دیدار با کارکنان بانک مهر اقتصاد استان قم، استفاده از ظرفیت علمای دین برای اجرای عقود اسلامی را امری پسندیده دانست. آیت اله مقتدایی – دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه کشور – در این دیدار با ابراز خرسندی از اقدامات مجموعه مهر در […]

تاپ خبر۲۴:دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه کشور در دیدار با کارکنان بانک مهر اقتصاد استان قم، استفاده از ظرفیت علمای دین برای اجرای عقود اسلامی را امری پسندیده دانست.

آیت اله مقتدایی – دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه کشور – در این دیدار با ابراز خرسندی از اقدامات مجموعه مهر در عرصه بانکداری بدون ربا، بر ترویج بانکداری اسلامی در جامعه با بهره مندی از ظرفیت حوزه و مبلغان دینی تاکید کرد و گفت: باید اقدامات انجام شده در این حوزه را به اطلاع عموم برسانید چرا که بسیاری از هموطنان تمایل دارند با بانکی همکاری کنند که بر محور دین گام برمی دارد.

این استاد حوزه، در ادامه سخنان خود از اجرایی نشدن کامل بانکداری اسلامی در کشور انتقاد کرد و اظهارداشت: در مورد بانکداری اسلامی سخنان بسیاری شنیده ایم ولی در عمل آنطور که باید شاهد اجرای آن نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه در برخی از بانک ها متاسفانه معاملات صوری انجام می شود، افزود: مردم ما مردمی متدین، دیندار و علاقه مند به انجام امور شرعی و حلال هستند لذا در زمنیه معاملات اقتصادی و حوزه پولی و بانکی نیز انتظار دارند احکام الهی و حدود شرعی رعایت شود.

در ادامه، محمدرضا پاطلا – مدیرکل شعب استان – با اشاره به نامگذاری حکیمانه چند سال اخیر از سوی مقام معظم رهبری، افزود: بانک مهر اقتصاد از سال ها پیش با همکاری جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برنامه های قابل توجهی را در زمینه بانکداری اسلامی در دستور کار قرار داده و اجرایی کرده است.

مدیرکل شعب استان قم با اشاره به آموزش مبانی بانکداری اسلامی به بیش از ۳۰ هزار نفر ساعت از کارکنان، راه اندازی کمیته شرعی در این بانک را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای بانکداری اسلامی عنوان کرد و بیان داشت: مصوبات و قرارداد های بانک مهر اقتصاد ابتدا توسط این کمیته از لحاظ شرعی تایید شده و سپس به مرحله اجرا در می آید و نظارت بر حسن اجرای شرعی این ابلاغیه ها نیز توسط گروهی از  اساتید حوزه و دانشگاه انجام می شود.

پاطلا از راه اندازی مرکز تحقیقات اسلامی بانکی توسط مجموعه مهر در استان قم خبر داد و اذعان داشت: در این مرکز تعدادی از روحانیون مسلط به مباحث بانکی مستقر هستند که به صورت تلفنی و حضوری به سئوالات شرعی مردم و کارکنان پاسخ می دهند.