تاپ خبر۲۴: سازمان‌های بزرگ با ماهیت کسب و کاری خطرپذیر باید به نقش استارت‌آپ‌ها در پیدایش شهر هوشمند اهمیت بدهند و تصدی‌گری تمامی امور را به عهده نگیرند.  پنل «موبایل، سرویس ارتباطی پیشران توسعه شهر هوشمند» در حاشیه همایش «زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند» با حضور معاون سازمان فناوری اطلاعات، مدیر واحد تلکام شرکت فناپ، […]

تاپ خبر۲۴: سازمان‌های بزرگ با ماهیت کسب و کاری خطرپذیر باید به نقش استارت‌آپ‌ها در پیدایش شهر هوشمند اهمیت بدهند و تصدی‌گری تمامی امور را به عهده نگیرند.

 پنل «موبایل، سرویس ارتباطی پیشران توسعه شهر هوشمند» در حاشیه همایش «زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند» با حضور معاون سازمان فناوری اطلاعات، مدیر واحد تلکام شرکت فناپ، رئیس دانشکده پست و مخابرات و نمایندگانی از اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، امروز در برج میلاد برگزار شد.

چیستی الزامات و نیازمندی‌های فنی توسعه بکارگیری مطلوب از نسل‌های جدید موبایل و همچنین نقش دولت و اپراتورها در توسعه جامع شبکه‌های پهن باند به‌ویژه تلفن همراه، دو محور اصلی این پنل بود.

محسن یوسف‌پور، مدیر واحد تلکام فناپ در خصوص نیازمندی‌های فنی شبکه‌های پهن‌باند به عنوان بستر ارائه خدمات شهر هوشمند گفت: وقتی صحبت از شهر هوشمند و نقش تلفن همراه و ابزارهای موبایل به میان می‌آید، باید حواس‌مان باشد که در این شرایط دچار تغییر پارادایم شده‌ایم و دیگر ادامه‌دهنده مسیر یک کسب و کار سنتی نیستیم.

او افزود: برای تحقق شهر هوشمند باید از معماری‌های جدید سازمانی، تغییر استراتژی‌ها، نقش استارت‌آپ‌ها و تغییر نگاه مدیران به فضای کسب و کار حرف بزنیم.

مدیر واحد تلکام فناپ با بیان اینکه تحقق شهر هوشمند در حقیقت، تغییر سبک زندگی مردم را نشانه می‌گیرد، گفت: این تغییر سبک زندگی، نیازمند زیرساخت است. از سوی دیگر، پیدایش اکوسیستمی برای شهر هوشمند نیز به هیچ وجه محدود به دولت و اپراتورها نیست.

یوسف‌پور افزود: چنانچه سازمان‌های بزرگی که ماهیت کسب و کاری خطرپذیر دارند، نقشی برای استارت‌آپ‌ها قائل باشند و به تنهایی، تمام مسئولیت‌ها را به عهده نگیرند، شاهد تحقق شهر هوشمند خواهیم بود، زیرا اگر هر کسی تصدی‌گری کند و طراحی و پیاده‌سازی تمام حوزه فعالیتی را به عهده بگیرد،‌ این موضوع تا ابد تحقق نخواهد یافت.

علی‌اصغر انصاری، معاون سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران نیز در این خصوص افزود: اگر شبکه‌های موبایل را در تحقق شهر هوشمند یک پیشران بدانیم باید به این نکته توجه کنیم که با استفاده از روش‌های فعلی نمی‌توان بازار را تنظیم کرد.

رسول سرائیان، عضو هیات مدیره شرکت همراه اول نیز در ادامه با ارائه مفاهیمی از شهر هوشمند، به دلایل هوشمندسازی شهرها و چرایی حرکت دنیا به این سمت پرداخت و از شهر “بارسلون” اسپانیا به عنوان نمونه موفقی از پیاده‌سازی طرح شهر هوشمند یاد کرد.

او گفت: پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۲۰ میلادی، گردش مالی شهرهای هوشمند به یک و نیم تریلیون دلار خواهد رسید و بزرگ‌ترین سهم از این عدد، یعنی حدود ۲۱ درصد آن متعلق به دولت است.

به گفته وی، تا سال ۲۰۲۵ میلادی نیز نزدیک به ۲۶ شهر هوشمند در کشورهای توسعه‌یافته شکل خواهد گرفت.

سرائیان در خصوص اقداماتی که همراه اول به عنوان یکی از اپراتورهای اصلی ایران برای دستیابی به شهر هوشمند انجام داده است، به ذکر آماری از پوشش‌های شهری و جاده‌ای و فعال شدن خدمات نسل ۳G اکتفا کرد.

در ادامه وحید یزدانیان، رئیس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات با اظهار عدم خوش‌بینی به نقش دولت در تحقق شهر هوشمند تاکید کرد که در مواجهه با شهر هوشمند، دولت باید نقش حداقلی داشته باشد.

او با بیان اینکه اپراتورها باید برنامه‌ای برای تحقق شهر هوشمند داشته باشند، تلویحا در پاسخ به سخنان سرائیان گفت که با ارائه آمار صرف از تعداد سیم‌کارت‌ها و پوشش شبکه‌ای،‌ نمی‌توان آن را برنامه تلقی کرد.

آرش بهگو، که به نمایندگی از شرکت ایرانسل در پنل حاضر بود، در خصوص نیازمندی‌های فنی شبکه‌های پهن‌باند به عنوان بستر ارائه خدمات شهر هوشمند گفت: وجود شبکه انتقال داده برای اتصال سایت‌های موبایل به یکدیگر، مهمترین نیازمندی برای تحقق شهر هوشمند است.

گفتنی است همایش “زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند” روزهای ۱۵ و ۱۶ شهریورماه در برج میلاد برگزار شد.