تاپ خبر۲۴:بانکداری الکترونیک با تلاش شبکه بانکی کشور ، وضعیت مطلوبی دارد و توانسته است این خدمات را رشد و توسعه داده و به خدمتی همگانی تبدیل نماید. ولی‌اله سیف رییس کل بانک مرکزی در «همایش هم‌افزایی دانشگاهها و بانکها در توسعه بانکداری مجازی» با بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد : در سال های گذشته، […]

تاپ خبر۲۴:بانکداری الکترونیک با تلاش شبکه بانکی کشور ، وضعیت مطلوبی دارد و توانسته است این خدمات را رشد و توسعه داده و به خدمتی همگانی تبدیل نماید.
ولی‌اله سیف رییس کل بانک مرکزی در «همایش هم‌افزایی دانشگاهها و بانکها در توسعه بانکداری مجازی» با بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد : در سال های گذشته، توسعه فناوری و کاربرد آن در لایه های مختلف اجتماع از موضوعی پیچیده و فنی که به افراد ویژه ای اختصاص داشت به امری همگانی تبدیل شده است.
رییس کل بانک مرکزی افزود: امروزه در کشورهای پیشرفته، کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان شاخص سواد شناخته شده است .
وی با اشاره به این که ایران نیز از پیشرفت‌های بانکداری الکترونیک دور نمانده است، تاکید کرد: امروزه ، مراودات شهروندان با شبکه بانکی عمدتاً‌ بر بستر خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات شکل گرفته است و بانکداری و پرداخت الکترونیکی، به عنوان رکن اساسی فعالیت های شبکه بانکی کشور شناخته می شود.
سیف پیشرفت های بانکداری الکترونیک کشورمان را مطلوب توصیف‌کرد و افزود: مجازی شدن در بانکداری الکترونیکی، همچون موج است و می تواند فرصتی عظیم یا تهدیدی جدی باشد. در مقابل این موج، می‌توان خنثی بود و در برابر ضرباتش، حالت انفعال و تسلیم به خود گرفت یا این که با تدبیر و شناخت دقیق فرصتها و تهدیدها، از انرژی فراوانش برای پیشبرد سریع‌تر اهداف نظام پولی بهره برد.
رییس کل بانک مرکزی، بانکداری مجازی را متفاوت از بانکداری الکترونیکی دانست و خاطرنشان کرد: بانکداری مجازی مفهومی است که در آن بانک به عنوان یک عضو، در فضای مجازی با دیگر افراد وارد تعامل می شود. تعامل در این منظر به معنی ارائه خدمات نیست بلکه بانک به عنوان یک واسطه مالی، در کلیت خود در این فضا ، حضور مجازی دارد.
وی با بیان اینکه بانکداری مجازی به معنی حضور بانکها در فضای مجازی به مفهوم کلی آن است ، اضافه نمود : این امر با خدمات بانکداری اینترنتی، بانکداری همراه ، کارتهای بانکی و به طور کلی خدماتی که از آن اصطلاحاً با عنوان بانکداری الکترونیکی یاد می کنیم ماهیتاً متفاوت است . در این تعریف نباید مصادیق را با مفاهیم یکسان گرفت ، چه در غیر این صورت نیازی بین تفکیک دو عبارت بانکداری الکترونیکی و بانکداری مجازی نیست .
سیف با تاکید بر این نکته که نباید بانکداری مجازی را به حضور بانک در فضای مجازی تنزل داد، به نقش اطلاعات و آمار در بانکداری الکترونیکی اشاره کرد و افزود : بحث بزرگ داده (Big Data) را می توان از جمله مباحث مهم فناوری روز دانست. بانک به برکت حضور خود در فضای مجازی، می تواند حجم عظیمی از داده ها را اخذ نماید که دریافت و پردازش آن در مراودات فیزیکی به هیچ عنوان میسر نبود .
رییس کل بانک مرکزی ، جهان پیش رو را دنیایی در حال تغییر و دگرگونی مداوم خواند و اظهارداشت : در این تغییرات نسبت به ثبات هیچ بخشی اعتمادی نیست . هیچ چیزی بیشتر از فضای مجازی بیانگر این تلاطم نیست . حضور بانکها در فضای مجازی و به تبع آن بانکداری مجازی، مسیری است که می تواند بازتعریفی از بانکداری در این دنیای پرتغییر خطرناک ارائه کند. همگامی حوزه پول و دانشگاه در واشکافی این پدیده ، فرصت مغتنمی برای کشور است تا پیش از تبدیل فرصت به تهدید از مزایای آن بهره مند شود .

سیف در پایان سخنانش با اشاره به توانایی مراکز علمی، دانشگاهی و تولیدکنندگان تجهیزات و ابزارهای الکترونیکی در حوزه بانکداری الکترونیک تاکید کرد: لازم است بانک مرکزی و بانکهای کشور ، حمایت از تولیدات داخلی و استقبال از طرح های پژوهشی دانشگاهها و مراکز علمی در رابطه با حوزه فناوری اطلاعات را در دستور کار خود قرارداده و به آن اهتمام جدی داشته باشند.
همایش علمی و پژوهشی «هم افزایی دانشگاهها و بانکها در توسعه بانکداری مجازی» با حضور مدیران بانکی، صاحبنظران دانشگاهی و اجرایی در موسسه عالی آموزش بانکداری ایران برگزارشد .
گفتنی است در این همایش یک میزگرد تخصصی با موضوع «نقش دانشگاهها در توسعه بانکداری مجازی، فرصت ها و چالشهای پیشرو » نیز برگزار شد .