تاپ خبر۲۴:بدون شک توسعه بورس کالای ایران منوط به ارتقا و توسعه ابزارهای مشتقه است. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، در مراسم افتتاح معاملات قرارداد آتی کنجاله سویا در بورس کالای ایران که دقایقی قبل با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه، وزارت جهاد کشاورزی، […]

تاپ خبر۲۴:بدون شک توسعه بورس کالای ایران منوط به ارتقا و توسعه ابزارهای مشتقه است.
به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، در مراسم افتتاح معاملات قرارداد آتی کنجاله سویا در بورس کالای ایران که دقایقی قبل با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه، وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و انجمن ها و تشکل های بازار نهاده های دام وطیور برگزار شد، دکتر پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق اظهار داشت: هدف اصلی بورس کالای ایران کاهش حجم و ارزش معاملات فیزیکی و انتقال آن بازار مشتقه است تا نقش اصلی بورس کالای ایران در اقتصاد ملی بیش از پیش نمایان شود.
مدیرعامل بورس کالای ایران به عنوان نخستین سخنران در این مراسم گفت: یکی از آرزوهای دیرینه فعالان اقتصادی کشور، رسیدن به نقطه تکامل در بازار کالا از طریق کشف قیمت محصولات براساس عرضه و تقاضا بوده که بورس کالای ایران در سال های اخیر بر اساس همین اصل گام برداشته است.
دکتر حسین پناهیان افزود: پس از مطالعات عمیق بر روند معاملات محصولات کشاورزی در بورس های کالایی کشورهای توسعه یافته دنیا، از حدود سه سال پیش بر توسعه بازار کشاورزی متمرکز شدیم که آغاز این تحولات را در حجم و ارزش معاملات از ابتدای امسال در تالار کشاورزی بورس کالا مشاهده می کنیم.
وی به لزوم آموزش در حوزه قراردادهای آتی اشاره کرد و گفت: راه اندازی ابزارهای مشتقه دارای پیچیدگی ذاتی فراوانی است که به همین منظور پس از بررسی بازار های کشاورزی در آمریکا، برای آموزش فعالان بازار کالای کشور بیش از ۲۲ هزار نفر ساعت برنامه آموزشی تدارک دیدیم که این آموزش ها قطعا افزایش می یابد.
مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: در بخش بازار مشتقه، کنجاله سویا و ذرت را به دلیل وجود حساسیت بالا و نوسان پذیری این دو محصول انتخاب کردیم تابه فعالان بازار کشاورزی امکان مدیریت ریسک و نوسانات قیمت را ارائه کنیم.
پناهیان با بیان اینکه در راه توسعه بازار مشتقه راه طولانی در پیش داریم، گفت: بدون شک توسعه بورس کالا منوط به ارتقا و توسعه ابزارهای مشتقه است و براین اساس هدف اصلی ما کاهش حجم و ارزش معاملات فیزیکی و انتقال آن بازار مشتقه است تا نقش اصلی بورس کالا ایران در اقتصادی ملی بیش از پیش نمایان شود.
وی در پایان گفت: بورس کالای ایران الکترونیکی شدن کل معاملات را در دستور کار خود دارد و پس از فراهم شدن امکان معاملات آنلاین در بازار مشتقه در سال گذشته، تا پایان امسال کلیه معاملات در بازار فیزیکی نیز به صورت آنلاین انجام خواهد شد.