تاپ خبر۲۴: وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش ملی مولد سازی و مدیریت دارایی های دولت، اولین قدم در جهت ساماندهی و مدیریت دارایی های دولت را احصاء این دارایی ها عنوان کرد. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شادا ، مسعود کرباسیان در این همایش که با حضور معاون قوه قضائیه، نمایندگان […]

تاپ خبر۲۴: وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش ملی مولد سازی و مدیریت دارایی های دولت، اولین قدم در جهت ساماندهی و مدیریت دارایی های دولت را احصاء این دارایی ها عنوان کرد.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از شادا ، مسعود کرباسیان در این همایش که با حضور معاون قوه قضائیه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون حقوقی رئیس جمهور، معاونین، مدیران و کارکنان وزارت اقتصاد برگزار شد طی سخنانی گفت: مالکیت دولت بر اموال و دارایی های دولتی مشخص شده و اسناد مالکیت این اموال به نام دولت ثبت و در اختیار دستگاهها قرار گرفت.

وی تصریح کرد: گام مهم در ساماندهی این دارایی ها، احصاء این اموال بود که در دولت یازدهم توجه جدی به این موضوع شد.

کرباسیان با اشاره به اینکه در همه کشورها ثروت ملی در اختیار دولت است گفت: این ثروتها شامل املاک، تاسیسات، سرمایه های انسان ساخت و شرکتها است که عمدتا تحت مالکیت دولت می باشد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما یک اقتصاد نفتی و دولتی است دارایی های دولت را به کوه یخ تشبیه کرد که یک دهم آن را مردم می بینند ولی ۹ قسمت آن پنهان است و دولت امانتدار مردم در نگهداری این اموال در بکارگیری مطلوب آن است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اصول ۴۵ و ۸۳ قانون اساسی، بندهای ۹ و ۱۶ ابلاغیه مقام معظم رهبری و نیز پیوست احکام صادره از سوی رئیس جمهور برای وزرا نسبت به ساماندهی و مدیریت دارایی های دولت تاکید کرد.

کرباسیان افزود: در پیوست حکم وزیر اقتصاد، رئیس جمهور خواستار شفافیت مالی و حفاظت و مدیریت صحیح اموال دولتی و نیز مدیریت مطلوب دارایی های دولت و افزایش کارایی تاکید شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از پروژه های کلیدی وزارت اقتصاد، مولد سازی و مدیریت دارایی های دولت است خاطرنشان کرد: در اقتصاد مقاومتی، ۳۳ پروژه برای وزارت اقتصاد و سازمانهای وابسته به این وزارتخانه تعریف شده که نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش ۲٫۵ برابری داشته است.

وزیر اقتصاد هدف از اجرای پروژه مولد سازی و مدیریت دارایی های دولت را برقراری انضباط مالی و کاهش وابستگی به بودجه نفت عنوان کرد و گفت: نهادینه سازی و مدیریت دارایی های دولت، انتفاع و بهره وری مناسب، مولد سازی و جلوگیری از بلا استفاده ماندن دارایی های دولت از جمله مزایای ساماندهی و مدیریت دارایی های دولت است.

کرباسیان با بیان اینکه در راستای توسعه دولت الکترونیک و اصلاح نظام اداری، کارهای مهمی انجام شد که طراحی و اجرای سامانه جامع ثبت اموال دولتی (سادا) با هدف ارائه گزارشات آماری دقیق و جامع از اموال دولت از جمله این اقدامات در وزارت اقتصاد می باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه، تدوین لایحه جامع مدیریت دارایی های دولت، ایجاد الزام قانونی برای ثبت کل اموال دولتی در سامانه سادا، برآورد ارزش دارایی ها، پیشگیری از بلوکه شدن اموال و دارایی ها، بهره گیری موثر از منابع و دارایی های احصاء شده دولتی و مولد سازی دارایی های دولت به عنوان ابزار تامین مالی را از جمله اهداف آینده این پروژه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: برای افزایش سرمایه گذاری، رونق بنگاه های اقتصادی و ایجاد جریان نقدینگی در کشور، نیازمند توجه جدی به بازار سرمایه هستیم.

کرباسیان با بیان اینکه می توان از این همه دارایی معطل مانده دولت، برای پشتیبانی و وثایق بنگاه ها جهت اخذ تسهیلات و سرمایه گذاری استفاده کرد، اظهار داشت: باید از متعهد کردن دولت در این گونه امور خودداری کرد و توجه داشت که تعهد، ایجاد بدهی می کند ولی استفاده از دارایی برای این قبیل امور، تعهدی به وجود نمی آورد.