تاپ خبر۲۴:در سرزمین پهناور ایران از دیر باز به ورزش، منش و روحیه پهلوانی ارج بسیار گذاشته شده است. در منابع تاریخی از ایرانیان به عنوان مردمانی یاد شده که نه تنها در پرورش جسم خویش و کسب مهارت و توانمندیهای افزونتر کوشا بوده‌اند، بلکه در تربیت فرزندان و نسل‌‌های آینده نیز سعی وافری داشته‌اند. […]

تاپ خبر۲۴:در سرزمین پهناور ایران از دیر باز به ورزش، منش و روحیه پهلوانی ارج بسیار گذاشته شده است.

در منابع تاریخی از ایرانیان به عنوان مردمانی یاد شده که نه تنها در پرورش جسم خویش و کسب مهارت و توانمندیهای افزونتر کوشا بوده‌اند، بلکه در تربیت فرزندان و نسل‌‌های آینده نیز سعی وافری داشته‌اند.

در آثار سخنوران و مشاهیر فرهنگ این دیار همواره کاهلی و تن‌آسایی مذمت شده و سخت‌کوشی و ورزش مورد ستایش قرار گرفته است.
از جمله ویژگی‌های بسیار ارزنده و تحسین برانگیز در تاریخ ورزش ایران، ترویج خصلت‌های جوانمردی و نوعدوستی بوده است که موجب شده تا ورزش ایران همواره همانند پرنده‌ای با دو بال “توانایی” و”دانایی” اوج بگیرد. همچنین در همه دوران‌ها ورزشکاران حامیان مردم در دشواری‌ها و از مبارزان و مجاهدان علیه زور و ستمگری بوده‌اند.

ورزش کشتی جزو فعالیت‌های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده است. جامعه آن زمان ارزش خاصی برای ورزشکارانی قایل می‌شد که برای قدرت بدنی و شجاعت روحی که در اختیار داشتند، شکرگزار بوده‌اند.

ورزش کشتی آداب و سنتی خاص دارد. آداب و سنتی که با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای دوره باستانی و تاسی از پیشوای نخستین شیعیان و جوانمردان امام علی (ع)، خُلق و خوی مردانگی و مروت و جوانمردی را در ورزش کاران بر می‌انگیزد.

عبدالله زارع پدر کشتی شهر ری و مربی سازنده حمید سوریان نابغه کشتی فرنگی جهان و بسیاری از قهرمانان چند دهه اخیر که چندی پیش جان به جان آفرین تسلیم کرد، از جمله پهلوانان ایارن زمین بود که هرگز نمی میرد.

این مرد به یاد ماندنی کشتی شهرری و ایران درسن ۲۰ سالگی به کشتی روی آورد و درسال های ۱۳۳۲و۱۳۳۷ موفق شد مدال برنز کشور را به دست بیاورد ولی به دلیل آسیب دیدگی خیلی زود از دنیای قهرمانی کنار رفت و به مربیگری رو آورد.

این پهلوان کشور از جمله افراد موفقی بود که باعث شد ایرانیان نه تنها به کشور خویش افتخار کنند بلکه کار یکرد تا بسیار از جوانان به وجود خویش نیزببالند و مایه سرافرازی کشور شوند.
عشق شورانگیز مردم این دیار به قهرمانان و پهوانان سرمایه‌گرانبهایی است که می‌بایست قدر شناخته شود. خصوصا جامعه ورزش در الگوسازی برای ورزشکاران حاضر و نسل‌های آینده نیازمند ارائه چهره‌ای است که مقبول و محبوب، و از جنس عصر حاضر باشد.
بی‌گمان جامعه ما نیازمند شناخت افزونتری از شخصیت های ورزشی است و در این راه ادبیات و هنر می‌تواند جذاب‌ترین و موثرترین روش معرفی ایشان باشد.
درحالی که امروز اخلاق ورزشی نه تنها در ورزشگاه‌ها و باشگاه‌ها، بلکه در متن جامعه، روز به روز می‌بایست حضوری پررنگتر و ملموس‌تر داشته باشد، نباید فضایی فراهم شود تا میان پهلوانان و نسل جوان فاصله‌ای پدیدار شود.

پدر کشتی شهر ری، اسوه جوانمردی، اسطوره ای به یاد ماندنی و پهلوانی نامدار در کشور بوده و هست که مصداق اصلی سخن سعدی است که فرمود:

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آنست که نامش به نکویی نبرند

مجتبی عبداللهی

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران