تاپ خبر۲۴:مرتضی گودرزی دیباج، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: امروز نیازمند غنی سازی فرهنگی در حوزه تفکر و مطالعات هستیم و باید به دنبال شوکی باشیم که عامل پویایی و تحرک در جامعه شود. به گزارش خبرنگارتاپ خبر۲۴ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، امروز دوشنبه ۱۰ آذر ماه، در تالار سوره […]

تاپ خبر۲۴:مرتضی گودرزی دیباج، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: امروز نیازمند غنی سازی فرهنگی در حوزه تفکر و مطالعات هستیم و باید به دنبال شوکی باشیم که عامل پویایی و تحرک در جامعه شود.
به گزارش خبرنگارتاپ خبر۲۴ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، امروز دوشنبه ۱۰ آذر ماه، در تالار سوره مجموعه حوزه هنری، مراسم افتتاح نمایشگاه هشتمین سوگواره هنر عاشورایی با حضور جمعی از اساتید، مدیران، هنرمندان و راه یافتگان این سوگواره برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مرتضی گودرزی دیباج گفت: در برگزاری این سوگواره با یک توقف یکساله مواجه بوده ایم و بر کسی پوشیده نیست مادامی که انرژی و توان داریم نمی گذاریم این خیمه بر زمین بیفتد. شاید هم اکنون لازم باشد از خودمان بپرسیم برای چه چیزی در این همایش هنری شرکت کرده ایم، آیا تنها نگاه مادی و جایزه گرفتن بوده است، اگر چنین است باید مرزی میان سوگواره هنر عاشورایی با سایر جشنواره ها را رعایت کنیم که این مرز از منظر ارزشی و اعتقادی است.
دیباج ادامه داد: ما به دنبال بیلان و آمار های مسئولیتی خویش نبوده ایم. خدا نکند مسئولان و هنرمندان ما این گونه فکر کنند و بدون توسل و توکل پا به این عرصه متعالی بگذارند. آنچه از بزرگان نقل شده است و در کتب گذشته تا کنون آمده موید این نکته است که بزرگان اهل هنر در هر رشته ای از خوش نویسی تا تذهیب و نگارگری برای آغاز خلق اثر خود وضو می ساختند که عده ای شاید آن را افسانه بنامند اما این گونه نیست.
وی اضافه کرد: این حرکت باعث تزکیه نفس و آرامش روحی و خلق اثری متعالی می شد. امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که باید دقیق تر بود، چون خطرات بیشتر است و باید با تذهیب و مراقبت نفس، از ناپاک شدن آن جلوگیری کرد. امروز زمانی است که باید این سوال را از خودمان بپرسیم که آیا قصد داریم تنها در حادثه کربلا بمانیم یا می خواهیم در خصوص موضوعی که جهان را متأثر کرده است، تعمق و اندیشه کنیم؟
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درخصوص پرداختن به موضوع عاشورا و توجه به عنصر تعهد در آن گفت: هنر عاشورایی زیر مجموعه هنر دینی است و هنر دینی نمی تواند متعهد نباشد و این تعهد بر می گردد به ریشه و غایت تعهد به خداوند متعال، زیرا به اذن اوست که یک اثر هنری خلق می شود و عنایت او شامل هنرمند می شود که مدارج هنری را می پیماید و اوست که لطفش شامل حال ما شده است.
وی افزود: دومین تعهد این است که ما برای چه کسی کار می کنیم؟ مگر نه این که درمورد عاشورا، امام حسین(ع) و پیام آن سخن می گوییم و کار می کنیم، کل این ماجرا طرحی برای گذاشتن پیام است. سوم تعهد به پیام کربلا است، زیرا بنا نبود که پیام کربلا در کربلا و واقعه آن بماند و خلاصه شود، زیرا پیام آن صحنه به صحنه و پیش از تولد امام حسین(ع) تا رسیدن ایشان به کربلا طراحی شده است.
دیباج با بیان این که پیام عاشورا عمیق تر از فرم ها و شکل های کلیشه ای موجود است تصریح کرد: اگر قرار است پیام انسانیت امام حسین(ع) را به گوش جهانیان برسانیم باید فراتر از خود اتفاق و عناصر کلیشه آن عمل کنیم.
این هنرمند ارزشی کشور درخصوص آثار حاضر در سوگواره گفت: از اساتید و مسئولان درخواست دارم که پس از پایان برگزاری این سوگواره، جلسه نقد و بررسی برگزار کنند تا اشکالات و کاستی ها شناخته شود و برطرف گردد.
وی با انتقاد از آثار ضعیفی که با نام امام حسین (ع) خلق می شود تاکید کرد: باید از ورود اثری که ضعیف است و شایستگی ندارد به سوگواره جلوگیری کرد زیرا باید شرافتی خاص برای این موضوع قائل شویم، زیرا فرهنگ عاشورا فقط مربوط به ما نیست و یک پیام و حرکت برای تمامی جهانیان است.
دیباج ادامه داد: باید تجدید نظر درست در محتوا و فرم ها انجام دهیم تا بتوانیم نسبت با همان تعهدهایمان اثری متعالی و ارزنده به جامعه معرفی کنیم و باید نسبت به اتفاقات کنونی جامعه خود و خطراتی که اعتقادات دینی – ملی ما را نشانه رفته اند، حساسیت نشان دهیم و نسبت به آن یک اثر روزآمد و قوی را خلق کنیم.
این پژوهشگر درمورد وظایف یک هنرمند متعهد در جهان امروز تصریح کرد: تکنولوژی و شکل های نادرست آن در حال نابودی فرهنگ ما هستند. ما باید درس فرهنگی بدهیم. میزان بی اخلاقی موجود در جامعه باید توسط هنرمند رصد شود تا بتوان امید به تحول داشت.
وی ادامه داد: هنر متعهد فقط طراحی پرچم، علم و کتل نیست؛ باید روزآمد کارکرد و به روز بود، باید به عاشورا و مسائل آن نه به نگاه نمره و جایزه بلکه تأثیر آن در رفتار، زندگی و آخرت هر فرد نگریست. امروز زمانی است که باید مطالعه، تحقیق و پژوهش کنیم. امروز نیازمند غنی سازی فرهنگی در حوزه تفکر و مطالعات هستیم و باید به دنبال شوکی باشیم که عامل پویایی و تحرک ما و جامعه شود و این وظیفه شما جوانان خلاق و نوآور است که زمینه این تغییرات را فراهم سازید.
در پایان این مراسم، با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، صدیقه سلمان دبیر هنری هشتمین سوگواره هنر عاشورایی، قاسم غلامی، فرهاد ابراهیمی، حسن یاقوتی، عفت السادات افضل طوسی، محمد خزائی، احمد آقاقلی زاده، قدرت الله معماریان، محسن نوری نجفی، فرشته سعیدا جوایز بخش های مختلف هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی به نفرات برگزیده اهدا شد