تاپ خبر۲۴:نقش بانک مرکزی در بهبود وضعیت بازار بین بانکی ریالی موجب کاهش نرخ سود مرجع از ۲۷ درصد در مهرماه به ۲۱٫۵ درصد در پایان آذرماه، شده است . گزارش بانک مرکزی درباره این موضوع در جلسه مورخ ۹۴٫۱۰٫۱ شورای پول و اعتبار ارایه شد و این شورا ضمن تایید رویکرد بانک مرکزی، نسبت […]

تاپ خبر۲۴:نقش بانک مرکزی در بهبود وضعیت بازار بین بانکی ریالی موجب کاهش نرخ سود مرجع از ۲۷ درصد در مهرماه به ۲۱٫۵ درصد در پایان آذرماه، شده است .

گزارش بانک مرکزی درباره این موضوع در جلسه مورخ ۹۴٫۱۰٫۱ شورای پول و اعتبار ارایه شد و این شورا ضمن تایید رویکرد بانک مرکزی، نسبت به تداوم فعالیت این بانک در بازار بین بانکی تاکید کرد.
بر اساس این گزارش، نظر به تنگنای اعتباری سیستم بانکی و رشد تقاضای بازار پول در سال ۱۳۹۳ و میانگین نرخ سود معاملات بازار بین بانکی در پایان سال گذشته و اوایل سال جاری به میزان ۲۹ درصد، شورای پول و اعتبار در تاریخ ۱۳۹۴٫۲٫۸ مقرر کرد بانک مرکزی نسبت به ساماندهی اضافه برداشت بانک ها و تعدیل نرخ سود در بازار بین بانکی مداخله و اقدام لازم به عمل آورد.

در کنار ساماندهی اضافه برداشت بانک ها طی ماه های اخیر، مدیریت کارآمد بازار بین بانکی در دستور کار قرار گرفت و مجموعه اقدام های به عمل آمده موجب کاهش نرخ سود معاملات بازار بین بانکی تا مرز ۲۱٫۵ درصد در پایان آذرماه شده است.
انتظار می رود با ادامه این روند همراه با اقدامات اخیر بانک مرکزی در کاهش نسبت سپرده قانونی بانک های تجاری‌، آثار کاهشی نرخ بازار بین بانکی بر کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی به زودی نمایان شود، زیرا علاوه بر کاهش نرخ سود بازار بین بانکی و گرایش آن به سمت کاهش، پایداری لازم در این نرخ مشاهده می شود.