تاپ خبر۲۴: عضو هیات مدیره بانک ملی ایران تاکید کرد که پرداخت تسهیلات مرتبط با «کرونا»، هیچ اختلالی در روند پرداخت تسهیلات به سایر بخش ها به ویژه تسهیلات حوزه تولید ایجاد نخواهد کرد. عضو هیات مدیره بانک ملی ایران: «کرونا» در روند عادی پرداخت تسهیلات اختلالی ایجاد نمی کند محمود شایان در گفت و […]

تاپ خبر۲۴: عضو هیات مدیره بانک ملی ایران تاکید کرد که پرداخت تسهیلات مرتبط با «کرونا»، هیچ اختلالی در روند پرداخت تسهیلات به سایر بخش ها به ویژه تسهیلات حوزه تولید ایجاد نخواهد کرد.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران: «کرونا» در روند عادی پرداخت تسهیلات اختلالی ایجاد نمی کند
محمود شایان در گفت و گو با روابط عمومی بانک ملی ایران با بیان این که «کرونا» به عنوان یک حادثه بر همه ابعاد زندگی بشر تاثیر گذاشت، خاطرنشان کرد: نظام بانکی نیز از این قاعده مستثنا نبود؛ اما خوشبختانه این رخداد با تدابیر ویژه مدیریت شد؛ به طوری که فعالیت های جاری بانک بدون وقفه در حال انجام است.
وی به سهم حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار فقره ای بانک ملی ایران از تسهیلات یک میلیون تومانی خانوارهای یارانه بگیر که پس از شیوع کرونا پرداخت شد اشاره کرد و گفت: این تسهیلات بدون مراجعه حضوری و حتی بدون دریافت وثایق معمول پرداخت شد که اقدامی کم نظیر در نظام بانکی بود.
او در پاسخ به این سوال که تضمین بازپرداخت اقساط این تسهیلات چیست، گفت: حساب «یارانه» وثیقه این تسهیلات است به طوری که هر ماه و پیش از واریز یارانه نقدی به حساب افراد، مبلغ قسط از آن کسر خواهد شد و در صورتی که یارانه فرد به هر دلیلی قطع شود، سازمان برنامه و بودجه بازگشت منابع بانک را تضمین می کند.
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران همچنین با بیان این که این بانک قرار است ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تزریق کند، اظهار کرد: گروه «رانندگان» در این بخش تسهیلات ۶۰ میلیون ریالی را با ضمانت حداقلی دریافت کرده اند و در مورد سایر بخش ها نیز به مرور اقدام خواهد شد.
او ادامه داد: بانک ملی ایران علاوه بر این رقم، ۱۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی در نظر گرفته است که پس از تشکیل پرونده، معرفی تضامین و اعتبارسنجی، این تسهیلات نیز پرداخت خواهد شد.
شایان با تاکید بر این که بانک ملی ایران در روزهای ابتدایی شیوع کرونا با تشخیص درست به حمایت جدی از واحدهای تولید کننده محصولات بهداشتی رو آورد؛ گفت: تامین مالی واحدهای تولید کننده ماسک، مواد ضدعفونی کننده و دستکش با جدیت تمام انجام شد تا کمبودهای بازار در حداقل زمان برطرف شود.
وی در پاسخ به این سوال که منابع مرتبط با تسهیلات کرونا از چه محلی تامین شده است؛ گفت: بانک مرکزی با توجه به تکالیف بالادستی، یک سوم ذخایر قانونی را در اختیار بانک گذاشت و دو سوم باقیمانده نیز از منابع داخلی بانک تامین شد.
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با بیان این که پرداخت تسهیلات مرتبط با کرونا، منافاتی با روند عادی پرداخت تسهیلات در بانک ندارد؛ افزود: بنگاه های اقتصادی و به ویژه تولیدکنندگان در سال «جهش تولید» با هیچ مانعی برای دریافت تسهیلات مواجه نخواهند شد و بانک در این زمینه با آنها حداکثر همراهی را خواهد داشت.
به گفته شایان، اولویت پرداخت تسهیلات با طرح های نیمه تمام و دارای پیشرفت فیزیکی حداقل ۸۰ درصد است تا این پروژه ها به اتمام رسیده و بتوانند فعالیت خود را هر چه سریعتر آغاز کنند.