تاپ خبر۲۴:مدت‌زمان نه‌چندان زیادی است که تلویزیون‌های صفحه بزرگ و هوشمند وارد زندگی روزمره انسان‌ها شده است و به نظر می‌آید که قرار است مدت مدیدی بخشی اصلی زندگی انسان باقی بمانند. در کنار سرگرمی‌، آموزش و دیگر فواید فراوان تلویزیون‌ها، مهم‌ترین نگرانی اغلب متخصصان و کارشناسان نور آبی ساطع‌شده از این قاب جادویی است […]

تاپ خبر۲۴:مدت‌زمان نه‌چندان زیادی است که تلویزیون‌های صفحه بزرگ و هوشمند وارد زندگی روزمره انسان‌ها شده است و به نظر می‌آید که قرار است مدت مدیدی بخشی اصلی زندگی انسان باقی بمانند.

در کنار سرگرمی‌، آموزش و دیگر فواید فراوان تلویزیون‌ها، مهم‌ترین نگرانی اغلب متخصصان و کارشناسان نور آبی ساطع‌شده از این قاب جادویی است که علاوه بر ایجاد اعتیاد به تماشای هرچه بیشتر، برای چشمان، سلامتی جسم و خواب ما هم مضر به نظر می‌رسد؛ زیرا تشعشع نور آبی به دلیل انرژی بالایی که دارد می‌تواند باعث آسیب به سلول‌های شبکه چشم و مشکلاتی همچون ماکولا شود؛ که البته نور آبی تلویزیون نه‌تنها بر چشم، که بر سلامت کلی بدن هم تأثیرگذار است؛ اما برای مراقبت از خودمان در برابر حمله تشعشعات نور آبی چه باید کرد؟

• شاید یکی از بهترین روش‌های محافظت هم‌زمان از چشم و محیط‌زیست، استفاده از قابلیت Eco در تلویزیون‌ها برای به حداقل رساندن میزان روشنایی صفحه و البته به‌طور هم‌زمان کاهش مصرف برق باشد. شما با کمک این تنظیمات می‌توانید نور صفحه را تا حد ممکن کاهش دهید اما همچنان تصاویر به‌وضوح قابل‌مشاهده باشند. حتی شاید بهتر باشد اتاق تلویزیون‌تان تاریک‌تر از معمول باشد تا با تنظیمات نور حداقلی تصاویر را به‌خوبی مشاهده کنید.

• گزینه مهم بعدی فاصله و زاویه قرارگیری تلویزیون است. همیشه تلویزیون را در ارتفاعی قرار دهید که زیاد بالاتر یا پایین‌تر از زاویه دید محل نشستن شما نباشد. همچنین برخلاف نظر قدیمی‌ها، دور بودن از تلویزیون الزاماً گزینه مناسبی نیست و فاصله تلویزیون از کاناپه دوست‌داشتنی‌تان نباید خیلی دور یا نزدیک باشد؛ زیرا در هر دو صورت به چشمان‌تان فشار آمده و باعث خستگی و آسیب به آن‌ها خواهد شد. تلویزیون باید در فاصله‌ای قرار گیرد که تماشای آن باعث خستگی چشم یا عضلات گردن و کمر نشود.

• امروزه انواع گوناگون عینک‌های محافظتی را در بازار خواهید یافت که بدون مزاحمتی برای تماشای تصاویر، تا حد بسیار زیادی از ورود نور آبی به چشمان‌ جلوگیری می‌کنند. این گزینه مخصوصاً هنگامی‌که قصد دارید آخر هفته یک سریال تلویزیونی طولانی را تماشا کنید، انتخابی عالی و ضروری خواهد بود.

• مانند کار با هر نمایشگر دیگری، لازم است که هنگام تماشای تلویزیون هم به چشمان‌تان استراحت دهید. اگر برنامه را از اپلیکیشن‌های VOD تماشا می‌کنید، این امکان رادارید که هر از چند گاهی آن را متوقف کرده و چند لحظه به چشمان‌تان استراحت دهید. آن‌ها را ببندید یا به دوردست خیره شوید. قانون ۳۰/۳۰/۳۰ در این خصوص بسیار کاربردی است. به ازای هر ۳۰ دقیقه تماشای تلویزیون، به مدت ۳۰ ثانیه به نقطه‌ای در فاصله تا ۳۰ متری خودتان خیره شوید.

البته در کنار تمامی این ترفندها، شاید مؤثرترین اقدام باید هنگام خرید تلویزیون انجام گیرد و آن‌هم انتخاب تلویزیونی است که بیش از همه با چشمان شما مهربان باشد! در میان انواع تلویزیون‌های موجود در بازار، LCD ها بیشترین میزان تشعشع نور آبی و البته مهم‌تر از آن بیشترین میزان سوسوی نوری رادارند و گزینه مناسبی برای انتخاب شما نمی‌باشند. اگر به دنبال گزینه‌ای باقیمت مناسب می‌باشید، LED ها و مدل‌های جدید آن همچون NanoCell و Mini LED گزینه‌های بهتری برای محافظت از چشمان‌تان هستند؛ اما اگر به دنبال سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت برای سلامت خود و اعضای خانواده‌تان باشید، بدون شک تنها انتخاب شما در بازار تلویزیون‌های امروزی، مدل‌های OLED خواهند بود.

بدن انسان به‌گونه‌ای طراحی‌شده که با غروب آفتاب ترشح هورمون ملاتونین در بدن آغاز می‌شود تا خواب و استراحت شبانه راحت و مؤثری را به ارمغان آورد؛ اما تحقیقات نشان داده که نور آبی تلویزیون می‌تواند باعث سرکوب ترشح ملاتونین گردد. در این میان تلویزیون‌های OLED با میزان سرکوب ملاتونین ۲۰ درصدی بهترین گزینه در میان رقبای موجود در بازار هستند.

در این میان برای اطمینان خاطر بیشتر مصرف‌کنندگان برخی استانداردهای جدید هم در این زمینه وضع‌شده که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به گواهی Eye Comfort Display و تأییدیه Eyesafe® Certified TV اشاره نمود. این گواهی‌ها تنها به تلویزیون‌هایی تعلق می‌گیرد که بتوانند میزان تشعشع نور آبی را در حد مجاز مورد تأیید این استانداردها حفظ کنند. امروزه بسیاری از نمایشگرهای ال‌جی توانسته‌اند گواهینامه Eye Comfort Display را کسب کنند و همچنین تلویزیون ۶۵ اینچی جدید ال‌جی اولین محصول در دنیا است که توانسته تأییدیه استفاده از عنوان Eyesafe® Certified TV را به دست بیاورد. این تلویزیون که در نمایشگاه CES 2021 رونمایی شده، آزمایشات میزان تشعشع نور آبی و تنظیمات بهینه رنگ را با موفقیت پشت سر گذاشته و کمترین میزان تشعشع نور آبی را به ثبت رسانده است. همچنین تلویزیون‌های OLED ال‌جی موفق شده‌اند تأییدیه Flicker Free Display را به کسب کنند. تست‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که میزان سوسوزدن نور این تلویزیون‌ها کمتر از ۱.۳ درصد است. درحالی‌که میزان استاندارد فعلی آن در بسیاری از محصولات بازار ۹.۶ درصد است.

بدون شک بهترین تلویزیون تولیدی ازنظر محافظت از چشم مدل ۶۵ اینچی جدید ال‌جی است که گواهی Eyesafe® Certified TV را کسب نموده و به‌زودی وارد بازارهای جهانی خواهد شد؛ اما تا آن زمان، از میان تلویزیون‌های موجود در بازار این‌ محصولات را می‌توان بهترین و مهربان‌ترین گزینه با چشم انسان دانست:

o LG GX Series OLED TV تنها کافی است یک‌بار کیفیت تلویزیون‌های OLED ال‌جی را از نزدیک ببینید تا به آن ایمان بیاورید. این تلویزیون تصاویری فوق‌العاده را به نمایش می‌گذارد و تعریف جدیدی از کیفیت ارائه نموده است. میلیون‌ها OLED به شکل انفرادی نور لازم برای نمایش هر پیکسل تصویر را تأمین کرده و می‌توانند کاملاً خاموش شوند. لذا یکی از دقیق‌ترین بازتولید رنگ مشکی را در صفحه نمایشگر شاهد خواهید بود. همچنین میلیون‌ها رنگ غنی و دقیق با کنتراست بی‌نهایت روی این نمایشگر قابل‌مشاهده هستند. اگرچه همه تلویزیون‌های OLED ال‌جی تأییدیه‌های جهانی برای مهربانی با چشم را کسب نموده‌اند، اما سری GX علاوه بر ارائه بهترین کیفیت نمایش، امکانات فراوانی را هم برای کاربر فراهم آورده است؛ و از همه مهم‌تر اینکه اغلب تلویزیون‌های OLED ال‌جی با استفاده از تکنولوژی HDR با بهبود جزئیات تصویر و اصلاح میزان روشنایی درصحنه‌های با پس‌زمینه روشن، جلوی آسیب چشمان را می‌گیرد.

o LG CX Series OLED TV اگرچه تفاوت چندانی ازنظر کاهش چشمگیر آسیب‌های چشمی میان مدل‌های مختلف تلویزیون‌های OLED ال‌جی وجود ندارد، اما این شرکت محصولاتش را در دامنه وسیعی از مدل‌ها با امکانات گوناگون ارائه می‌نماید که مصرف‌کنندگان بتوانند بر اساس نیاز و سلیقه‌شان انتخاب مناسبی داشته باشند. سری CX ال‌جی بیش از هر چیز به خاطر پردازنده قدرتمند K4، نسل دوم پردازنده هوش مصنوعی و پشتیبانی از تکنولوژی‌های Dolby Vision و Dolby Atmos شهرت یافته است که باعث می‌شود هر چیزی را با بهترین کیفیت ممکن صدا و تصویر تماشا کنید. همچنین ThinQ AI باعث شده تا ال‌جی لقب هوشمند‌ترین تلویزیون‌های دنیا را از آن خود کند.

o تمامی تلویزیون‌های OLED: با توجه به اینکه شرکت ال‌جی در سال ۲۰۱۹ موفق به کسب تأییدیه Eye Comfort Display برای پنل‌های OLED خود گردید، بدون شک بهترین گزینه‌های بازار برندهایی هستند که از این پنل استفاده می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید ال‌جی به‌عنوان تنها تولیدکننده و صاحب تکنولوژی OLED در دنیا، این محصول را در اختیار تعدادی از شرکت‌های تلویزیون ساز قرار داده است. اگرچه تقریباً هیچ‌یک ازنظر کیفیت و امکانات به‌پای محصولات برند ال‌جی نمی‌رسند.