تاپ خبر۲۴: دانشگاه پیام‌نور از آن دست نمونه‌هایی است که در عمل می‌تواند یک الگوی بسیار مطرح در زمینه مدیریت آموزشی و فرهنگی ایران باشد اما متاسفانه به علت اطلاع‌رسانی ناکافی در خصوص فعالیت‌های این دانشگاه، بسیاری از دستاوردهای ارزشمند علمی و فرهنگی آن مغفول مانده. در گفت‌وگویی با سرکار خانم فاطمه رضایی کوخدان، مدیرکل فرهنگی […]

تاپ خبر۲۴: دانشگاه پیام‌نور از آن دست نمونه‌هایی است که در عمل می‌تواند یک الگوی بسیار مطرح در زمینه مدیریت آموزشی و فرهنگی ایران باشد اما متاسفانه به علت اطلاع‌رسانی ناکافی در خصوص فعالیت‌های این دانشگاه، بسیاری از دستاوردهای ارزشمند علمی و فرهنگی آن مغفول مانده. در گفت‌وگویی با سرکار خانم فاطمه رضایی کوخدان، مدیرکل فرهنگی و فوق‌برنامه دانشگاه پیام‌نور مروری کوتاه داشتیم بر فعالیت‌های فرهنگی این نهاد علمی که به سرعت در حال توسعه در سراسر کشور است و سهم ارزشمندی در ارتقاء علمی و فرهنگی ایران عزیزمان دارد.
چرخ فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه پیام‌نور به سرعت در حال گردش است
به گفته فاطمه رضایی، اداره کل فرهنگی که از زیرمجموعه‌های معاونت فرهنگی دانشگاه به شمار می‌آید، در یک سال و نیم گذشته راهبری بخش‌های گوناگون علمی و فرهنگی را در سراسر کشور بر عهده داشته و توانسته در همین مدت‌زمان اندک، نتایجی درخشان و درخور تحسین به‌دست آورد. فعالیت‌ در زمینه‌هایی چون قرآن و عترت، توسعه و گسترش انجمن‌های علمی دانشجویی، تشکیل کانون‌های فرهنگی-هنری در زمینه‌هایی مانند قرآن، ایثار و شهادت، تئاتر، هلال‌احمر، حمایت ویژه از راه‌اندازی نشریات دانشجویی با تکیه بر سامانه یکپارچه سراسری پیام نور. همچنین برنامه‌ریزی جهت برگزاری جشنواره‌هایی هم‌چون «شهدای غواص» در ۳۱ استان کشور که از استان تهران آغاز و در اروندکنار خاتمه خواهد یافت از این دست برنامه های فرهنگی است. مجموعه همین فعالیت‌ها نیز سبب شده تا ایشان به عنوان مدیر برتر در جشنواره وزارت علوم برگزیده شوند.
مجموعه‌ای از اولین‌های وزارت‌علوم در پیام‌نور
مدیرکل فرهنگی دانشگاه پیام‌نور می‌گوید: «ما تمام سعیمان را به‌کار بسته‌ایم تا بهترین‌ها و اولین‌ها را در بخش فرهنگی دانشگاه کنار هم داشته باشیم. همین سامانه جامع نشریات دانشجویی پیام‌نور که برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شده، گواه خوبی بر مدعای ماست. به یاری این سیستم جامع سراسری تمامی دانشجویان دانشگاه پیام‌نور در سراسر کشور می‌توانند مراحل مجوز تا بارگذاری را به صورتی کاملا نظام‌یافته و با صرف کوتاه‌ترین زمان طی کنند. از طرفی به کمک این سامانه می‌توان سطح علمی، فضای آموزشی واحدها، سلیقه‌های گوناگون و… را در یک محیط مطبوعاتی رصد کرد و آمار صحیحی از تعداد و فعالیت‌های این نشریات در سراسر کشور داشت، موضوعی که تا یک سال و نیم پیش عمدتا بر پایه حدس و گمان مطرح می‌شد. همین نظم و تسهیل فعالیت مطبوعاتی در دانشگاه نیز سبب شد ما سال گذشته در جشنواره نشریات وزارت علوم ۴۵ رتبه کسب کنیم در حالی‌که در جشنواره مشابه سال قبل تنها موفق به کسب چهار یا پنج رتبه شده بودیم.»
فاطمه رضایی درخصوص فعالیت‌ انجمن‌های علمی نیز خبرهای امیدوارکننده‌ای دارد: «اکنون با افتخار باید اعلام کنیم دانشجویان دانشگاه پیام‌نور به ازای هر رشته با رعایت چارچوب‌ها می‌توانند یک انجمن علمی متناسب تشکیل دهند. امروز کلیه انجمن‌های علمی ما شناسنامه‌دار شده اند. با وجود اینکه اولین جشنواره حرکت در دانشگاه پیام نور در سال گذشته برگزار شد، انجمن های علمی این دانشگاه در هشتمین جشنواره حرکت وزارت علوم حائز بیشترین رتبه شدند. فعالیت‌های این انجمن‌ها، اختراعات و دستاوردهای علمی ارزشمندی در قالب فعالیت‌های گروهی در پی داشته و حتی سبب شده برخی فعالیت‌های علمی فردی به گروه‌ها تزریق شده و موجب هم‌افزایی شود.»
در حوزه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نیز تهیه و راه‌اندازی اولین سامانه جامع این کرسی‌ها در کشور و برگزاری بیشترین تعداد کرسی آزاداندیشی از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی دانشگاه پیام نور است.
محوریت در دانشگاه پیام‌نور «کارآفرینی» است
فاطمه رضایی درخصوص حمایت‌های حوزه فرهنگی دانشگاه از کارآفرینی می‌گوید: «ما در ۳۱ استان کشور به جهت شناساندن و معرفی دستاوردهای انجمن های علمی دانشگاه پیام‌نور نمایشگاه برگزار کرده‌ایم و در مهرماه پیش‌رو نیز نمایشگاهی در استان گیلان با حضور منتخبین تمامی استان های کشور خواهیم داشت که قصد داریم در آن از برترین‌های کشوری دانشگاه پیام نور تقدیر ویژه داشته باشیم و منتخبین را به جشنواره وزارت علوم در مشهد معرفی کنیم. اما خبر خوش در راستای حمایت از طرح‌ها و ایده‌های خلاق دانشجویان پیام‌ نور، شروع گارگاه‌های آموزشی با ۸ سرفصل برای کلیه انجمن‌های علمی از مستندنگاری تا ارتباط با صنعت و دیگری تخصیص بودجه‌ای کشوری جهت حمایت از طرح‌های برتر استان‌ها است که اختیار این بودجه با دبیرخانه انجمن علمی خواهد بود. عملکرد آن هم به این صورت است که طرح‌های برتری که توسط استان‌ها حمایت نشده‌اند، پس از بررسی همه‌جانبه و ارزیابی علمی مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند تا بتوانند در سطح ملی بارور شده و در اختیار صنعت قرار بگیرند. نکته پراهمیت هم همین‌جاست، به یاری این طرح می‌توان آشتی پایداری میان صنعت و دانشگاه برقرار کرد و در راستای باروری کارآفرینی اقدامات اساسی برداشت که در نهایت منفعت آن به کشور و مردم عزیزمان خواهد رسید.»
در خاتمه امیدواریم فعالیت‌های فرهنگی و اثربخش دانشگاه پیام‌نور پررنگ‌تر از گذشته ادامه داشته باشد و به سایر دستگاه‌ها و بخش‌های علمی و صنعتی نیز تسری یابد تا در دوران شکوفایی اقتصادی پساتحریم شاهد برقراری رابطه‌ای پایدار و تنگاتنگ میان صنعت و دانشگاه باشیم.