تاپ خبر۲۴: در حال حاضر فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ که مجموع آنها نزدیک به ۱۷۰ میلیون متر مکعب در روز گاز می تواند برای ما حاصل شود را اولویت داده و اعلام کرده ام که فعلا در مورد دیگر فازهای پارس جنوبی صحبت نمی کنم. وزیر نفت دولت یازدهم […]

تاپ خبر۲۴: در حال حاضر فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ که مجموع آنها نزدیک به ۱۷۰ میلیون متر مکعب در روز گاز می تواند برای ما حاصل شود را اولویت داده و اعلام کرده ام که فعلا در مورد دیگر فازهای پارس جنوبی صحبت نمی کنم.

وزیر نفت دولت یازدهم شب گذشته در برنامه نگاه یک که به بهانه هفته دولت برگزار می شود حضور یافت و به تشریح برنامه های وزارت نفت در دولت جدید پرداخت.

مهندس بیژن نامدار زنگنه که شامگاه دوشنبه (۴ شهریور) در این برنامه تلویزیونی اظهار داشت: شهید رجایی انسان خالصی بود، با مردم صداقت داشت و به طور شبانه روزی زحمت می کشید؛ واقعا به مردم عشق داشت و با تمام وجود می خواست اعتلای نظام جمهوری اسلامی را ببیند؛ شهید رجایی از تمام نیروها کمک می گرفت و واقعا انسان دلسوزی برای نظام جمهوری اسلامی بود.

وی با ذکر خاطره ای از دوران دولت شهید رجایی و باهنر افزود:در دوران رییس جمهوری شهید رجایی با حدود ۲۸ سال سن معاون وزیر ارشاد بودم. در آن دوران روزی نامه ای خدمت شهید رجایی فرستادم و در آن نامه، گزارش کار دولت را برای وی ارسال کردم. مدتی بعد، شهید رجایی پاسخ نامه را خود شخصا برای من نوشت؛ در آن زمان بسیار برای من جالب بود که یک رییس جمهور برای تشویق من، به طور مستقیم پاسخ نامه را داده است.

مهندس زنگنه برنامه های متعددی را برای اعتلای صنعت نفت عنوان کرد که مهمترین آن تسریع در تولید گاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی بود و در این زمینه اظهار داشت : در حال حاضر فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ که مجموع آنها نزدیک به ۱۷۰ میلیون متر مکعب در روز گاز می تواند برای ما حاصل شود را اولویت داده و اعلام کرده ام که فعلا در مورد دیگر فازهای پارس جنوبی صحبت نمی کنم.

به گفته وزیر نفت دولت یازدهم با بهره برداری از این فازها که معادل ۷ فاز استاندارد پارس جنوبی است، روزانه ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۲ میلیون تن گازمایع (ال.پی.جی) ، ۲ میلیون تن اتان به تولید کشور اضافه می شود و علاوه بر آن ۱۷۰ میلیون متر مکعب گاز این فازها به جای از دست رفتن، وارد شبکه انتقال گاز کشور شده و کمبود های ما را به طور کامل جبران می کند.

وزیر نفت درباره گسترش روابط دیپلماسی در شرایط دشوار کنونی خاطر نشان کرد: اگر چه وزارت نفت مسوول دیپلماسی کشور نیست ؛اما معتقدم که صنعت نفت سهم بزرگی برای آسان شدن مذاکرات دیپلماسی وزارت امور خارجه در دنیا دارد، چرا که مادامی که تولید نفت و گاز ما افزایش قابل توجهی داشته باشد خواه ناخواه دنیا خواستار مذاکره با ما خواهد بود بنابراین دو وزارتخانه نفت و امورخارجه باید دوشادوش یکدیگر به سمت جلو حرکت کنند.
به گفته مهندس زنگنه وزارت امور خارجه می تواند در گشایش برخی از بازارهای فروش نفت و بازاریابی به این صنعت کمک به سزایی داشته باشد.

تغییر در ساختار قراردادهای نفتی

وی در ارتباط با برنامه تغییر ساختار قراردادهای نفتی گفت: این تغییر باید با هدف ایجاد این قابلیت در قراردادها ایجاد شود که در درجه نخست در میدان های موجود که پیر شده اند بتوانیم طرح های افزایش بازیافت را به خوبی ایجاد کنیم؛ چون قراردادهای بیع متقابل برای افزایش بازیافت مفید نبودند و از طرف دیگر نوعی پیوستگی میان اکتشاف، توسعه و بهره برداری ایجاد کنیم و شرایطی تامین شود که برای پیمانکاران هم جذابیت بیشتری داشته باشد.

زنگنه با اشاره به این که چارچوب کلی برای قراردادهای نفتی خواهیم داشت، افزود: تمام شرایط این قراردادها برای همه نقاط مختلف یکسان نخواهد بود چرا که برای خزر حاضریم امتیازات بیشتری قایل شویم؛ بین زاگرس و البرز شرایط دیگری وجود دارد و مناطق جنوب و غرب زاگرس و همچنین خلیج فارس شرایط متفاوتی خواهد داشت؛ برای اینها گونه های متفاوت قراردادی خواهیم داشت.

به گفته وی در هر حال باید قراردادها به گونه ای باشد که توانمندی های ما را بالا ببرد و ما را قادر به صادرات خدمات فنی مهندسی در دنیا بکند.

جایگاه ایران در اوپک تضعیف شده است

زنگنه در پاسخ به پرسشی در خصوص جایگاه ایران در سازمان اوپک، گفت: این جایگاه تضعیف شده و تنها راه تقویت جایگاه کشور در اوپک بالا رفتن تولید و ظرفیت تولید است.

وی با تاکید بر این که ظرفیت مازاد بر تولید نفت در یک کشور همچون ارتشی است که برای موارد ضروری و نیاز بتواند از آن استفاده کند، گفت: هم اکنون جایگاه ما پایین آمده چرا که ظرفیت تولید و تولید ما کاهش یافته است.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی در ارتباط با دستیابی ایران به دبیر کلی اوپک، گفت: دبیرکلی اوپک برای من موضوعی فرعی و جزیی است چرا که این جایگاه تاثیری در تولید، قیمت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران نقشی ندارد؛ البته ما قبول نمی کنیم که دیگران حقوق ما را نادیده گرفته و به ما زور بگویند؛ همیشه ما روی این موضوع حساس بودیم و به همین دلیل هیچ گاه نگذاشته ایم آنهایی که به ما ظلم کرده اند دبیرکل اوپک شوند.

وزیر نفت اضافه کرد: رویه و واکنش ایران نسبت به این کشورها همچنان ادامه خواهد داشت، مگر اینکه علایم دیگری به ما بدهند که نشان دهنده تغییر دیدگاه شان نسبت به ما باشد.

نفت ۱۰۰ دلاری آمریکا را در نفت خودکفا کرد

زنگنه قیمت کنونی نفت خام را بسیار مناسب ذکر کرد و گفت: قیمت بالای نفت دو اثر کوتاه مدت و بلند مدت دارد؛ سیاستمداران عموما از قیمت بالای نفت حمایت می کنند چرا که به سرعت مشکلات اقتصادی کشور را حل می کنند. هر چند در سال های اخیر در زمان افزایش قیمت ها مشکلی برای ما پیش آمده است که نتوانسته ایم از این فرصت استفاده کنیم، اما قیمت بالا در دراز مدت باعث می شود سهم اوپک در بازار کاهش یابد و نفت های گران تر اقتصادی شده و وارد بازار شوند.

وزیر نفت دولت یازدهم افزود: آمریکا در حال حاضر از شیل گس و شیل اویل (ماسه های هیدروکربوردار) نفت تولید می کند که این امر با نفت ۳۰ دلار اقتصادی نبود، اما با نفت ۱۰۰دلار اقتصادی شد؛ به این ترتیب آمریکا به عنوان بزگترین وارد کننده نفت اکنون به جایی رسیده که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا ادعا کرده که در سال ۲۰۱۶ صادرکننده نفت و گاز می شود و نیاز به واردات نفت نخواهد داشت. این موضوع یک تحول بزرگ در بازار انرژی دنیا است که تنها با نفت ۱۰۰ دلاری صورت گرفت؛ این موضوع منجر به کاهش وابستگی آمریکایی ها به نفت منطقه خواهد شد و علاوه بر مسایل اقتصادی، تاثیر زیادی بر مباحث ژئوپلتیک خلیج فارس دارد.

به اعتقاد زنگنه پس از حذف شدن آمریکا از بازار نفت دنیا، بالاترین تقاضای نفت در شرق آسیا، چین، هند و اقتصادهای نوظهور آسیای جنوب شرقی خواهد بود.

وزیر نفت اعلام کرد: با این حال ما از این قیمت ها و همچنین از وحدت و همکاری اوپک برای ثبات بازار و قیمت ها حمایت می کنیم و سیاست هایی که در گذشته برای وحدت اوپک داشتیم را دنبال خواهیم کرد.

وی در ارزیابی توان داخلی برای حل مشکلات اقتصادی، گفت: در وضعیتی که پیش آمده است باید بخش خصوصی مان را تقویت کنیم و دولت به جایگاه سیاست گذاری خود برود و به بخش خصوصی کمک کند تا این بخش تقویت شود؛ همچنین باید سعی کنیم فرصت هایی برابر بدون اینکه به کسی رانت بدهیم ایجاد کنیم.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از نان شب هم واجب تر است

وزیر نفت در مورد احداث پالایشگاه های نفتی اظهار کرد: هر کاری که توجیه اقتصادی نداشته باشد، نباید انجام شود؛ معتقدم خیلی از پالایشگاه های ما توجیه اقتصادی داشت و ما برای آن مصوبه گرفتیم که در برنامه ۱۰ ساله ای که در سال ۱۳۸۴ تصویب شد اعلام شده بود که باید تا ۱۳۹۴ ظرفیت پالایشی کشور به ۲٫۵ میلیون بشکه برسد.

زنگنه تاکید کرد: نباید گفت به هر قیمتی باید پالایشگاه ساخت؛ باید توجه کرد که پالایشگاه مد نظر همچون احداث پالایشگاه نفت فوق سنگین، پالایشگاه میعانات گازی، بهینه سازی پالایشگاه های اصفهان، اراک و آبادان اقتصادی باشد.

وزیر نفت دولت یازدهم در ارتباط با افزایش تولید بنزین در پالایشگاه های داخلی گفت: تا آخر سال جاری یا اوایل سال آینده مقداری به تولید بنزین در پالایشگاه بندرعباس و اصفهان اضافه می شود، اما در میان طرح های پالایشگاهی توجه ویژه ای بر پالایشگاه ستاره خلیج فارس وجود دارد.

وی معتقد است که تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نان شب هم واجب تر است چرا که با دستیابی به تولید روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه، وضعیت تولید و تامین بنزین کشور پایدار شده و حتی علاوه بر تامین نیاز داخلی، مازاد وجود خواهد داشت.

وزیر نفت دولت یازدهم خاطر نشان کرد که هفته آینده بخشی از برنامه هایش پیگیری پالایشگاه ستاره خلیج فارس خواهد بود.

اقتصاد مقاومتی از نگاه زنگنه

وزیر نفت با تاکید بر این که تمامی کارها در وزارت نفت اقتصاد مقاومتی است، گفت: از نگاه من تفسیر اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت این است که بتوانم از پارس جنوبی گاز بیشتری برداشت کنیم، نفت کوره را صادر کرده و سالانه ۱۸ میلیارد دلار به اقتصاد ایران تزریق کنیم، صادرات نفت را اضافه کرده ؛ سوخت مورد نیاز مردم و صنایع را تامین کرده و از میادین مشترک برداشت بیشتری داشته باشیم.

زنگنه تاکید کرد که اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت یعنی آنچنان توانایی برای دوستانمان در وزارت امور خارجه ایجاد کنم که بتوانند با قدرت با دیگران صحبت کنند نه از موضع کشوری که مرتب فشار به آن در حال اضافه شدن است.

اقتصاد را باید به کمک نفت بزرگ کرد

وزیر نفت در پایان سخنان خود مناسبترین بخش برای درآمدهای حاصل از فروش نفت را صرف کردن درآمدهای نفتی در سرمایه گذاری های تولیدی با بازگشت مالی از سوی بخش خصوصی واقعی دانست و گفت: این کار جمهوری اسلامی ایران را برای آینده بیمه می کند و می تواند حوزه های پتروشیمی، فولاد و صنایع مختلف مرتبط با بخش های مختلف نفتی و غیرنفتی را شامل شود.

وی افزود: اگر در نفت درست سرمایه گذاری کنیم می توانیم با کمک آن اقتصاد را بزرگ کنیم و با رشد ۸ درصد جلو برویم. یک جهش در حرکت اقتصادی ایجاد کنیم و باید مشکلاتی که هست برداشته شود و اقتصاد بالای یک هزار میلیارد دلاری که در آن صورت وزن نفت کم می شود و بودجه دیگر اینقدر وابسته به نفت نیست و در آن زمان با کمک نفت تولید ناخالص را تسریع کنیم؛ وقتی ترکیه بدون درآمدهای نفتی می تواند با رشد خوب جلو رود پس ما می توانیم بهتر از اون عمل کنیم و مردم ما نشان دادند که نسبت به دیگران قدرت رقابت دارند.