تاپ خبر۲۴:نخستین همایش بین المللی میراث مشترک ایران و هند مهرماه سال جاری با مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود. در این همایش که توسط مجمع ذخائر اسلامی قم و موسسه تاریخ علم و فرهنگ و با همکاری و مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و چندین نهاد، سازمان و دانشگاه برگزار […]

تاپ خبر۲۴:نخستین همایش بین المللی میراث مشترک ایران و هند مهرماه سال جاری با مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود.

در این همایش که توسط مجمع ذخائر اسلامی قم و موسسه تاریخ علم و فرهنگ و با همکاری و مشارکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و چندین نهاد، سازمان و دانشگاه برگزار می شود،  میراث تمدنی و فرهنگی مشترک با هند در حوزه های مختلف ادبیات، تاریخ، نسخ خطی، موسیقی، عرفان و دین به بحث و نظر گذاشته می شود و  آخرین مطالعات در خصوص هندشناسی و مطالعات ایرانی هندی را ارائه می کند.

از جمله اهداف برگزاری این همایش می توان به آشنائی با پژوهش های جدید در گستره ادب و فرهنگ ایران و هند، گفتگو و تبادل نظر شرکت کنندگان در عرصه­های پژوهشی، وجه خاص به حوزه های تطبیقی و میان­رشته­ای و ترغیب پژوهشگران جوان به عظمت ادبیات، تاریخ و فرهنگ مشترکِ ایران و هند  است.

بر اساس اعلام دبیرخانه همایش بیش از ۲۰۰ مقاله داخلی و خارجی به این همایش رسیده که نزدیک به ۲۰ مقاله آن خارجی است و مقالات تایید شده هیات داوران به صورت سخنرانی و گزارش ارائه می شود.

برپایی نمایشگاه‌ معماری ایرانی و هندی، نمایشگاه آثار نسخه‌های خطی و چاپی با محوریت هند و  نمایشگاه گروهی عکس هند، نمایشگاه اسناد روابط ایران و هند، نمایشگاه صحافی سنتی ایرانی، نمایشگاه کتاب شبه قاره که مربوط به آثار چاپ شده در ایران با موضوع شبه قاره هند است، از جمله برنامه‌های این همایش به شمار می‌رود.

هم چنین برگزاری کارگاه آموزشی تفاوت‌های سبک بین مینیاتور ایرانی و هندی و پنل پخش فیلم های مستند با موضوع هند نیزاز برنامه‌های دیگر این همایش است. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی همایش به نشانی اینترنتی  www.iiheritage.com مراجعه کنند. گفتنی است اولین همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و هند ۴ مهرماه سال جاری در دانشگاه مفید قم برگزار می‌شود.