تاپ خبر۲۴: نماینده ایران در آژانس با اشاره به نشست ویژه شورای حکام درباره اجرای توافق ژنو گفت که همه اعضا از اجرای “برنامه اقدام مشترک” استقبال و آن را گامی مهم برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌ای عنوان کردند. رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی […]

تاپ خبر۲۴: نماینده ایران در آژانس با اشاره به نشست ویژه شورای حکام درباره اجرای توافق ژنو گفت که همه اعضا از اجرای “برنامه اقدام مشترک” استقبال و آن را گامی مهم برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌ای عنوان کردند.

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به نشست صبح روز جمعه شورای حکام درباره نظارت آژانس بر اجرای توافق ژنو گفت: در این نشست ابتدا مدیرکل آژانس گزارش خود را ارایه کرد و سپس نمایندگان کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد در آژانس (ایران)، اتحادیه اروپا (یونان) و آمریکای لاتین (نیکاراگوئه) بیانیه‌های خود را درباره موضوع در دستور کار نشست ارایه کردند.

وی ادامه داد: هم‌چنین اعضای دیگر شورای حکام به طور جداگانه بیانیه و نظرات خود را بیان کردند.

نجفی تاکید کرد که در این نشست همه کشورهای عضو شورای حکام از اجرای توافق ژنو استقبال و آن را گام مهمی برای توافق نهایی و حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای دانستند.

وی درباره تامین هزینه نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بر اجرای برنامه اقدام مشترک (جاپ) گفت که “چند کشور مثل آمریکا، انگلیس، ژاپن و دانمارک اعلام کردند که حاضر به تامین هزینه‌های اعلام شده از سوی آژانس هستند.”

نماینده ایران در آژانس هم‌چنین از قرائت بیانیه کشورمان در این نشست درباره موضوع نظارت بر اجرای اقدامات هسته‌ای در چارچوب برنامه اقدام مشترک خبر داد.

به گزارش ایسنا، نشست روز جمعه شورای حکام ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی آغاز و ظهر امروز نیز پایان یافت.

این نشست به منظور بررسی گزارش اخیر مدیرکل آژانس درباره چگونگی نظارت و راستی‌آزمایی اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق ژنو ارایه شده است.

هم‌چنین برای اجرای ۶ ماهه گام اول توافق ژنو آژانس درخواست کرده است که به حدود ۶ میلیون یورو نیازاست که تامین نیم میلیون آن از طریق جابجایی فعالیت‌ها امکان‌پذیر است.