تاپ خبر۲۴: رییس جهاد دانشگاهی درخصوص طرح‌های جدید در دست انجام این نهاد گفت: در حوزه پزشکی تولید داروی “تروپیک” برای درمان آلزایمر است و داروی دیگر برای درمان بیماری‌های گوارشی در پژوهشکده گیاهان دارویی، تولید کیت تشخیص شروع شیمی درمانی در پژوهشکده سرطان، طرح «VFD» توسط جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت برای کاربرد سیستم […]

تاپ خبر۲۴: رییس جهاد دانشگاهی درخصوص طرح‌های جدید در دست انجام این نهاد گفت: در حوزه پزشکی تولید داروی “تروپیک” برای درمان آلزایمر است و داروی دیگر برای درمان بیماری‌های گوارشی

در پژوهشکده گیاهان دارویی، تولید کیت تشخیص شروع شیمی درمانی در پژوهشکده سرطان، طرح «VFD» توسط جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت برای کاربرد سیستم کنترل دور موتورهای ولتاژ متوسط با ولتاژ ۶کیلووات و قدرت ۱٫۵ مگاوات، طرح «واژه‌بان (همتاجو)» پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات با همکاری معاونت علم و فناوری، طرح «استخراج فلزات با ارزش نیکل و کبالت و مولیبدن و آلومینیوم از کاتالیست مستعمل» جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس و طرح «تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) بیماری سیستیک فیبروزیس» پژوهشگاه ابن سینا از جمله طرح‌های جدید در دست اجرای معاونت پژوهشی و فناوری جهاددانشگاهی است.

به گزارش تاپ خبر۲۴ از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر سید حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، در نشست خبری سی وششمین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی که امروز، ۱۱ مردادماه در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد با اشاره به عملکرد مدیریتی جهاددانشگاهی، گفت: این نهاد سه برنامه در دستور کار خود قرار داده که برنامه اول تهیه برنامه پنجم توسعه جهاددانشگاهی است که براساس این برنامه تمام واحدهای استانی این نهاد بر مبنای تأمین نیازهای ملی و مزیت های بومی خود باید در هر چهار حوزه فعالیت های جهاددانشگاهی و همچنین در حوزه معاونت پشتیبانی و به ویژه در صورت نداشتن فضای کالبدی مناسب دارای فعالیت شاخص باشند.

وی افزود: عقد قراردادهای کارفرمایی، استفاده از منابع معاونت علمی و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت، استفاده از منابع استانی و استفاده از منابع بودجه ای جهاددانشگاهی روش تأمین منابع مالی این برنامه است.

دکتر طیبی تدوین سند نقش جهاد در اجرای نقشه جامع علمی کشور را برنامه دوم بیان و تصریح کرد: هدف از تدوین این سند واگذاری مأموریت های مشخص به جهاددانشگاهی در راستای تحقق اهداف نقشه جامع علمی است و به عبارت دیگر در این سند به دنبال مأموریت های تقاضا محور از طرف دولت و نظام هستیم. این سند در شورای راهبردی با واگذاری ۷ مأموریت به جهاد تصویب شده است. اما در اجرای این مأموریت ها به تشکیل دو سازمان و نقشه راه نیاز است.

وی اظهار کرد: برنامه سوم تشکیل پنج مجتمع و پنج برند ملی طبق فناوری هایی است که تولید شده یا می توانیم تولید کنیم. خوشبختانه در همین راستا فناوری‌هایی تولید شده است که در فضاهای محدود بخشی از نیازهای کشور را تامین می‌کند. این فناوری‌ها می‌توانند حتی به تدریج به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز صادر شوند.

رییس جهاددانشگاهی “الکترونیک، الکترونیک قدرت، الکترونیک مکانیک و فناوری‌های اطلاعات”، “شیمی، پتروشیمی، اگروشیمی”، “داروهای نوترکیب، گیاهی و شیمیایی”، “آب‌شیرین‌کن‌ها، تجهیزات مدرن آبیاری” و “کشاورزی با تمرکز بر کشت بافت” را از جمله حوزه های این فناوری‌ها ذکر کرد.

وی در ادامه با اشاره به این که در زمینه فناوری‌های فوق در حال مذاکره با سازمان گسترش برای تشکیل اولین مجتمع در زمینه الکترونیک قدرت، الکترونیک و الکترومکانیک براساس تامین نیازهای پروژه‌های مترو کشور و چند صنعت دیگر هستیم، افزود: می توانیم در این زمینه موفقیت‌های بزرگی به دست بیاوریم و تنها نگرانی ما در این زمینه واردات بی‌رویه این فناوری‌ها به کشور است.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه گزارش عملکردی از معاونت پژوهشی این نهاد ارایه کرد و گفت: یکی از مشکلات حوزه پژوهش و فناوری فاصله طولانی بین بیان توانمندی تا عقد قراردادهاست که متاسفانه اجرای این قراردادها به دلیل اینکه این فاصله طولانی است به تعویق می‌افتد و پرداخت‌های مناسب در طول اجرای پروژه صورت نمی‌گیرد و در نهایت ورود نتایج پروژه به صنعت و جامعه از دیگر مشکلات حوزه پژوهش و فناوری محسوب می‌شود.

دکتر طیبی با اشاره به آماری از دستاوردها و اقدامات انجام شده در معاونت پژوهشی و فناوری جهاددانشگاهی گفت: در حوزه نیروی انسانی و کارمندان معاونت پژوهشی نیروی انسانی شاغل نسبت به سال ۹۳، حدود ۳٫۴ درصد افزایش پیدا کرده است به طوری که در معاونت پژوهشی، ۱۵۰۴ پژوهشگر فعالیت می‌کنند که ۵۹۷ نفر آنها عضو هیات علمی، ۹۰۷ نفر غیر هیأت علمی و ۶۰۶ نفر کارشناس هستند. در واقع در زمینه اعضای هیات علمی پژوهشی ۶٫۴ درصد افزایش رشد داشته‌ایم.

اجرای هزار و ۵۶۷ طرح پژوهشی در سال ۹۴

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های پژوهشی جهاددانشگاهی به دو صورت داخلی و کارفرمایی انجام می‌شود، افزود: طرح‌های داخلی طرح‌هایی هستند که معاونت پژوهشی بودجه‌های آن را تامین می‌کند یا اینکه از محل درآمدهای خود واحدها، پژوهشکده و پژوهشگاه‌ها تامین می‌شود به طوری که در سال ۹۴ حدود ۱۵۶۷ طرح در حوزه پژوهش در دست اجرا بود که ۹۰۵ طرح آن به صورت کارفرمایی و مابقی به صورت داخلی اجرایی می‌شود وکه البته ۶۰ درصد منابع مالی این طرح‌ها برعهده کارفرما و حدود ۲۰ درصد مصوب معاونت پژوهشی و ۲۰ درصد نیز از طریق منابع واحدها تامین می‌شوند.

رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه منابع مالی قراردادهای این نهاد در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ حدود ۹۰٫۴ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: در واقع منابع مالی ما از ۷۱ میلیارد تومان به ۱۳۵ میلیارد تومان افزایش یافته است. اگرچه این میزان متناسب با تلاش‌های جهاددانشگاهی نبوده است اما در نوع خود قابل قبول است.

تألیف ۱۶۹۵ مقاله پژوهشی در سال ۹۴

دکتر طیبی درخصوص تعداد مقالات و کتب علمی تألیف شده در جهاددانشگاهی نیز گفت: ۱۶۹۵ مقاله پژوهشی توسط معاونت پژوهشی این نهاد در سال ۹۴ نوشته شده است که این مقالات و نشریات علمی داخل و خارج از کشور منتشر شده است. در واقع از کل مقالات تهیه‌ شده ۳۰۵ عنوان مقاله در نشریات داخلی، ۳۷۹ مقاله در مجلات خارجی به چاپ رسیده است.

وی اظهار کرد: از ۱۰۱۱ عنوان مقاله علمی به چاپ رسیده ۶۱۴ عنوان مقاله در مجامع بین‌المللی و ۳۹۷ مقاله نیز در مجامع علمی داخلی ارایه شده است که این آمار در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳، ۸٫۲ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد مقالات چاپ شده توسط جهاد دانشگاهی در ISI حدود ۲۹۹ مقاله است که این آمار در مقایسه با سال ۹۳، حدود ۹٫۵ درصد افزایش یافته است.

چاپ۴۷ عنوان کتاب

رییس جهاددانشگاهی درخصوص تعداد کتاب‌های پژوهشی چاپ شده نیز گفت: حدود ۴۷ عنوان کتاب در سال ۹۴ چاپ شد که این آمار در مقایسه با سال ۹۳، ۱۱٫۹ درصد افزایش یافته است که ۸۹٫۴ درصد این کتاب‌ها تالیف و ۱۰٫۶ به صورت ترجمه بوده است.

دکتر طیبی به عناوین برخی از طرح‌ها و فناوری‌های شاخص رونمایی شده طی یک سال گذشته در معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: ساخت دستگاه لوله مغزی سیار، تولید دیولسیفایرها، بازوی بارگیری نفت، ساخت متدهای حفاری سه دندانه‌ای، تولید داروی لیورسیل برای کاهش قند خون و دیابت، طراحی و ساخت فرستند – FM 20 کیلووات(با سیستم خنک‌کنندگی پیشرفته مایع‌ خنک‌کننده)، تولید آزمایشگاهی آنتی بادی دوگانه به منظور از بین بردن سلول‌های سرطانی و تولید داروی ضد سکته قلبی توسط پژوهشگاه رویان از جمله این دستاوردها است.

تولید”تروپیک”؛ دارویی برای آلزایمر

رییس جهاددانشگاهی در خصوص طرح‌های جدید در دست انجام این نهاد نیز گفت: در حوزه پزشکی ما در پژوهشکده گیاهان دارویی دو دارو در دست اجرا داریم که اولی داروی ملی “تروپیک” برای درمان آلزایمر است که این دارو به صورت کپسول تولید خواهد شد. کارآزمایی بالینی این طرح انجام شده و مجوز تولید آن در وزارت بهداشت دریافت شده است و طی یک ماه آینده وارد بازار می‌شود.

وی همچنین از تولید داروی دیگر برای درمان بیماری‌های گوارشی نیز خبر داد و گفت: این دارو کاملا گیاهی است که اصل ماده آن از سیاه‌دانه و عسل تهیه شده است و برای بیماری‌های گوارشی با منشأ ناشناخته بسیار مفید است. در حال حاضر آزمایش بالینی این دارو به اتمام رسیده و تا پایان شهریورماه تولید صنعتی آن به شکل شربت آغاز می شود.

تولید کیت تشخیص شروع شیمی درمانی

دکتر طیبی از تولید کیت تشخیص شروع شیمی درمانی در پژوهشکده سرطان خبر داد و گفت: این کیت یک تکنولوژی کاملا گرانقیمت است که در دنیا تولید شده که با انجام آزمایش‌های تست ۲۱ ژنی قادر است خطر عود بیماری در مبتلایان به سرطان پستان را اندازه‌گیری نموده و براساس آن امکان انتخاب شیمی‌درمانی یا هورمون‌درمانی را برای بیماران فراهم نماید. در حال حاضر مرحله آزمایشگاهی این کیت تمام شده و وارد مرحله اعتبارسنجی شده است که بعد از اتمام این مرحله به تولید می‌رسد.

وی همچنین در ادامه تصریح کرد: طرح «VFD» توسط جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت برای کاربرد سیستم کنترل دور موتورهای ولتاژ متوسط با ولتاژ ۶ کیلووات و قدرت ۱٫۵ مگاوات، طرح «واژه‌بان (همتاجو)» پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات با همکاری معاونت علم و فناوری و همچنین طرح «استخراج فلزات با ارزش نیکل و کبالت و مولیبدن و آلومینیوم از کاتالیست مستعمل» جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس و در نهایت طرح «تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) بیماری سیستیک فیبروزیس» پژوهشگاه ابن سینا از جمله طرح‌های جدید در دست اجرای معاونت پژوهشی و فناوری جهاددانشگاهی است.

سه گروه پزشکی تولید مثل، علوم سلولی و مهندسی بافت

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه در حوزه آموزش عالی، تأسیس دانشکده علوم پایه و فناوری‌های پزشکی یکی از اهداف ما در جهاد دانشگاهی است، گفت: بنا داریم سه گروه پزشکی تولیدمثل، علوم سلولی و مهندسی بافت را برای دانشگاه‌های جهاد ایجاد کنیم؛ اکنون منتظر اخذ مجوز هستیم.

تعیین ۸ طرح علوم انسانی برای محققان جهاددانشگاهی

وی افزود: اکنون هشت طرح توسط شورای علمی سازمان مدیریت برنامه با مبلغ ۳۱ میلیارد تومان برای این طرح‌ها به تصویب رسیده است.

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: همچنین ۱۰ طرح در حساب مشترک ما و معاونت علمی مصوب شده که در حال حاضر اقدامات هشت طرح آغاز شده است.

کسب عنوان سازمان برتر قرآنی کشور در نوآوری و ایده‌پردازی

در ادامه دکتر طیبی به خلاصه‌ای از دستاوردهای شاخص معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی طی یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: در حوزه فعالیت‌ها افتخارات و دستاوردهای سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های کشور توانستیم مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی و مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم را تاسیس و عنوان سازمان برتر قرآنی کشور در نوآوری و ایده‌پردازی را در نخستین برنامه ملی پایش دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کسب کنیم.

وی درخصوص فعالیت‌ها و دستاوردهای سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز اظهار کرد: برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در سه سطح استانی، منطقه‌ای و ملی، برگزاری سومین دوره گردهمایی گروه‌های دانشجویی «حامی محیط‌ زیست» در استان لرستان، برگزاری هفتمین دوره طرح هماهنگ دیدار با فرزانگان و افتتاح باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست از جمله این دستاوردها است.

اجرای بیش از ۳۵۳ طرح نظرسنجی

دکتر طیبی در حوزه فعالیت‌ها و دستاوردهای مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نیز گفت: اجرای بیش از ۳۵۳ طرح نظرسنجی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، طرح نظرسنجی سنجش سواد سلامت ایرانیان، طرح نظرسنجی بررسی ارزش‌ها و نگرش‌های ایران، طرح نظرسنجی بررسی میزان تمایل به فرزندآوری و بررسی میدانی انتخابات‌های مهم کشور از جمله هفت موج نظرسنجی انتخاب‌های مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از دستاوردهای این مرکز محسوب می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی در خصوص دستاوردهای این نهاد در زمینه انتشارات نیز گفت: وضعیت انتشارات در این نهاد نسبت به سال ۹۴ رشد قابل قبولی داشته است، انتشار بالغ بر ۴۸۸ عنوان کتاب، برگزاری بیست‌ودومین جشنواره کتاب سال دانشجویی و برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: برگزاری یازدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر، یازدهمین دوره همایش ملی علمی- فرهنگی خلیج فارس و برگزاری ۱۰ نشست و همایش علمی تخصصی در زمینه گردشگری از فعالیت‌های مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران جهاد دانشگاهی به شمار می‌رود.

دکتر طیبی گفت: خوشبختانه در حوزه فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا موفق شد براساس شاخص‌های رتبه‌بندی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رتبه اول را در بین خبرگزاری‌های داخلی کسب کند. همچنین خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نیز رتبه نخست را در بین خبرگزاری‌های تخصصی کسب کرده است.

رشد ۹۳، ۱۵ درصدی فراگیران آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی

رییس جهاددانشگاهی همچنین خلاصه‌ای از عملکرد معاونت آموزشی این نهاد ارایه داد و گفت: در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی تعداد فراگیران در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، ۱۵ درصد رشد داشته است. به طوری که ۵۶۸ هزار و ۳۰۰ نفر در این آموزش‌ها شرکت کردند که ۶۰ درصد از فراگیران در دوره‌های آزاد (عموم مردم) شرکت کرده اند و ۴۰ درصد از فراگیران مربوط به دوره‌های قراردادی با دستگاه‌های اجرایی و کارمندان دولت بوده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: انعقاد قرارداد و تفاهمنامه با دستگاه‌های اجرایی (۲۷ قرارداد که ۹ قرارداد در سال ۹۴ با دستگاه‌های اجرایی منعقد شد)، چاپ ۳۳ کتاب در زمینه‌های مختلف دینی، زبان‌های خارجی، روان‌شناسی، علوم انسانی و غیره، بومی‌سازی زبان انگلیسی، برگزاری همایش‌های تخصصی با موضوع آموزش و توسعه آن در علوم مختلف و طراحی و تدوین مدل نهایی رتبه‌بندی مراکز آموزشی و اجرای آن، تصویب گروه‌های تخصصی آموزشی نظیر فناوری اطلاعات، نفت و گاز و پتروشیمی و گسترش دوره‌های آموزش عالی آزاد از جمله برنامه‌ها و اقدامات مهم انجام شده در معاونت آموزشی محسوب می‌شود.