تاپ خبر۲۴: معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) برای دوره های بیست ساله تنظیم می شود و در حال حاضر دو برنامه تنظیمی به اتمام رسیده و در آستانه برگزاری هبیتات۳ قرار داریم که یکی از مهم ترین محورهای آن، محیط زیست است. […]

تاپ خبر۲۴: معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) برای دوره های بیست ساله تنظیم می شود و در حال حاضر دو برنامه تنظیمی به اتمام رسیده و در آستانه برگزاری هبیتات۳ قرار داریم که یکی از مهم ترین محورهای آن، محیط زیست است.

به گزارش تاپ خبر۲۴، سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ظهر امروز در نشست خبری پایلوت بین المللی نظارت و گزارش شاخص‌های محیط شهری شهر قزوین که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: یکی از اهداف مجمع جهانی شهرهای اسلامی، رشد و توسعه پایدار شهری از طریق ایجاد تعامل و همکاری میان شهرهای اسلامی است.
وی افزود: از این رو نیازمند هم افزایی علمی برای تعالی شهرهای اسلامی هستیم تا این شهرها در مسیری قرار گیرند که به عنوان الگویی جهانی معرفی شوند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری جایگاه شهر قزوین به عنوان دبیرخانه دائمی مجمع شهرهای اسلامی، خاطرنشان کرد: از همین جهت توسعه پایدار شهر قزوین و الگوسازی آن، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
این مقام مسئول اشاره ای هم به رویکرد نوین جهانی در حوزه محیط زیست داشت و اظهار کرد: یکی از مهم ترین اتفاقات جهانی طی ماه های گذشته، گردهمایی سران کشورهای مختلف در پاریس برای همفکری و مشارکت جهانی در مقابله با تغییرات اقلیم بود.
مجابی با بیان اینکه برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) برای دوره های بیست ساله تنظیم می شود، گفت: در حال حاضر دو برنامه تنظیمی به اتمام رسیده و در آستانه برگزاری هبیتات۳ قرار داریم که یکی از مهم ترین محورهای آن، محیط زیست است.
وی با مروری بر نگاه ج.ا.ایران به موضوع محیط زیست، اظهار کرد: محیط زیست همواره در اسناد بالادستی مورد تاکید بوده از واضحات آن هم اصل ۵۰ قانون است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به بحران های متعدد محیط زیستی کشور داشت و اظهار کرد: شهرها هم از این چالش های محیط زیستی در امان نیستند و به طور نمونه، آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار یا فعالیت های انسانی، آب و مدیریت پسماند از جمله چالش های محیط زیست شهری در ایران است.
این مقام مسئول ضمن یادآوری دیدار ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۳ مقام معظم رهبری با فعالان و مسئولان حوزه محیط زیست کشور و تاکید ایشان بر اهمیت حفظ محیط زیست، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای اعمال نظرات مقام معظم رهبری، پیش نویس سیاست‌های کلی محیط زیست را آماده کرد و این سیاست ها در ۱۵ ماده، آبانماه سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد.
مجابی آب، خاک، تنوع زیستی، اقتصاد سبز، جرم انگاری تخریب و آلودگی محیط زیست، مشارکت مردم، توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در محیط زیست، استفاده از فناوری سازگار با محیط زیست را از جمله موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در سیاست های ابلاغی اعلام کرد و ادامه داد: یکی از مهم ترین موضوعات مورد تاکید ایشان، موضوع دیپلماسی محیط زیست و برقراری تعامل و ارتباط بین المللی و منطقه ای برای حفظ و ارتقاء محیط زیست کشور است و از این رو اجرای این برنامه، اقدامی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است.
وی با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه، محیط زیست به عنوان یکی از رویکردهای اصلی کشور مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، گفت: در حوزه شهرها نیز یکی از برنامه‌هایی که در هبیتات۳ مورد توجه قرار گرفته، CPI یا شکوفایی شهری با محورهای مختلفی همچون توسعه زیرساخت شهرها، پایداری زیست محیطی، مساوات و شمول اجتماعی، کیفیت زندگی، بهره وری و نظارت شهری است.
مجابی با اشاره به اینکه در دیپلماسی محیط زیست باید بتوانیم رقابت موثر نیز ایجاد کنیم، افزود: اجرای این طرح می تواند تاثیر مثبتی در رتبه بندی شهرها داشته باشد زیرا اطلاعات صحیح و دقیق و گزارش دهی منظم از تاکیدات هبیتات است. اینکه شهر سبز چه ویژگی هایی دارد و الگوهای مناسب برای داشتن شهر سبز چیست یا یک شهر چه شاخص‌هایی باید داشته باشد تا به عنوان شهر سبز معرفی شود، از جمله پرسش هایی است که بر اساس همین شاخص ها، پاسخ داده می شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: پایداری توسعه بر اساس SDG تعریف می شود و از این رو برای توسعه پایدار شهری باید توجه ویژه ای به شاخص های SDG داشته باشیم و به همین دلیل با انعقاد تفاهمی میان سازمان حفاظت محیط زیست و مجمع شهرهای اسلامی، این سازمان از هر گونه اقدام برای افزایش اطلاعات و اقدامات برای بهبود وضعیت مدیریت شهری در حوزه محیط زیست حمایت خواهد کرد.
فرصتی برای تغییر نگاه ناشناخته بین المللی به شهرهای ایران
مسعود نصرتی شهردار قزوین و رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی از دیگر حاضران در این نشست بود که با اشاره به موفقیت شهر قزوین در تهیه سند ۲۱ محلی اسکان بشر سازمان ملل متحد به صورت پایلوت، همچنین تهیه و تدوین نخستین سند ۲۱ در کشور، گفت: قزوین در تهیه و تدوین سند SDG (اهداف توسعه پایدار جهانی) نیز موفق ظاهر شد.
نصرتی با ابراز خرسندی از اجرای تلفیقی برنامه های CPI و یونپ در قزوین، اظهار کرد: اجرای هم زمان برنامه های CPI و یونیپ در شهر قزوین نیازمند حمایت‎های ملی و بین المللی است.
وی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۲ تدوین برنامه جهانی CPI یا ابتکار عمل شکوفایی شهری در دستور کار برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد قرار گرفته است، اظهار کرد: اجرای این برنامه جهانی می تواند روند رشد و توسعه قزوین را سرعت ببخشد و قزوین را در رسیدن به جایگاه مطلوب خود یاری رساند.
به گفته شهردار قزوین، این شهر از میان ۶۴ شهر از ۳۸ کشور جهان با حمایت معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان شهر پایلوت برنامه شکوفایی شهری انتخاب شد.
نصرتی ضمن یادآوری این موضوع که مسئله شهر قزوین نیست، بلکه تلاش و جایگاه ملی ایران در سطح دنیا مطرح است، خاطر نشان کرد: از جمله اهدافی که در اجرای این طرح پیگیری می کنیم، تغییر نگاه ناشناخته بین المللی به شهرهای ایران و استفاده از ظرفیت و پتانسیل بین المللی برای توسعه پایدار شهری به عنوان مهم ترین هدف در این طرح است.
CPI ابزاری برای سنجش اهداف توسعه پایدار شهری
رضا پور وزیری رئیس مرکز جهانی رهبران شهری و رئیس دبیرخانه کلان شهرهای شکوفایی شهری گفت: با توجه به انتخاب شهر قزوین از جمهوری اسلامی ایران به عنوان پایلوت اجرای برنامه جهانی ابتکار عمل شکوفایی شهری، این شهر مورد حمایت ملی و بین المللی قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه برنامه CPI یا شکوفایی شهری در حال حاضر به عنوان اصلی ترین و مهمترین مدل توسعه شهری مطرح است، گفت: این برنامه می تواند کمک شایانی به تحقق توسعه پایدار در جهان و ایران داشته باشد زیرا CPI ابزاری برای سنجش اهداف توسعه پایدار شهری است.
پوروزیری گفت: بر اساس شاخص های شکوفایی شهرها توسط بخش پژوهشی برنامه اسکان بشر ملل متحد می توان شهرها رتبه‌بندی کرد و با شاخص های قابل اندازه گیری، اولویت های توسعه ای شهرها بر اساس منابع پایدار را مورد سنجش قرار داد.
این مقام مسئول تاکید کرد: اجرای برنامه شکوفایی شهری در قزوین به عنوان نخستین شهر پایلوت، فرصت مغتنمی برای ایران است تا نقش راهبردی و رهبری در توسعه پایدار محیط زیست شهری داشته باشد.