تاپ خبر۲۴: امینی: شعر، هنر خاموش کشورمان است / به شعر طنز دلبستگی دارم دبیر نهمین جشنواره شعر فجر گفت: جشنواره شعر فجر کمک می کند شعر که در شرایط کنونی هنری باکیفیت اما خاموش است، تبدیل به هنر اول کشورمان شود. به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از حوزه هنری، شنبه نهم اسفند ۱۳۹۳، تالار سوره […]

تاپ خبر۲۴: امینی: شعر، هنر خاموش کشورمان است / به شعر طنز دلبستگی دارم

دبیر نهمین جشنواره شعر فجر گفت: جشنواره شعر فجر کمک می کند شعر که در شرایط کنونی هنری باکیفیت اما خاموش است، تبدیل به هنر اول کشورمان شود.

به گزارش تاپ خبر۲۴ به نقل از حوزه هنری، شنبه نهم اسفند ۱۳۹۳، تالار سوره حوزه هنری میزبان چهره‌های آشنای عرصه طنز کشورمان بود که برای حضور در محفل طنز نهمین جشنواره شعر فجر دور هم جمع شده بودند.

در ابتدای این مراسم، اسماعیل امینی، دبیر نهمین جشنواره شعر فجر گفت: شعر طنز از دلبستگی‌های شخصی من است و بخش عمده‌ای از کار پژوهشی من در دانشگاه به این موضوع اختصاص دارد.

وی درباره شیوه‌های جدید شعرخوانی گفت: در سنت شعری از روزگاران قدیم این گونه بوده که شعر را از پشت تریبون می‌خواندند و می‌شنیدند. در دوره سبک هندی در قهوه‌خانه‌ها و در روزگار خودمان هم آن را گاه به شکل نقالی عرضه می‌کردند. امروز شیوه‌های جدیدتری هم آمده و صدای شاعر در قالب CD یا در اینترنت منتشر می‌شود. اگرچه این شیوه‌ها خلاقیت دارد اما این ‌که شعر در کتاب باشد و شاعر شعرش را از روی کتاب بخواند، اهمیت بیشتری دارد.

این نویسنده ادامه داد: این که شعری از تریبون عرضه شود خوب است و مهم به نظر می‌رسد اما بهترین آزمون این است که شعر طنز را خواننده جدی شعر بخواند، آن را بپسندد و بر سر زبان‌ها بیفتد.

این مدرس دانشگاه و منتقد ادبی ادامه داد: در هر حال، این که شعر از تریبون خوانده شود هم یک شیوه عرضه شعر است و در اینجا می‌خواستیم شاعرها رویارو با مخاطبانشان شعر خوانده و توجه آن ها را به این عرصه جلب کنند. این محفل شعر طنز ابتکاری بود که شعر طنز را با جاذبه‌هایش به صورت مستقل مورد توجه قرار دهیم.

امینی همچنین گفت: جشنواره شعر فجر کمک می کند شعر که در شرایط کنونی هنری خاموش است، تبدیل به هنر اول کشورمان شود. در حال حاضر شعر از نظر کیفی جزو هنرهای برتر کشورمان است اما به نسبت ارتباط با مخاطب و رسانه‌ها خاموش تر است و امیدواریم جشنواره شعر فجر بتواند فرصتی برای ارتباط گرفتن بیشتر با مخاطبان باشد.

در ادامه این مراسم که رضا ساکی و نادر ختایی اداره آن را به عهده داشتند، طنزپردازان شناخته شده کشورمان به شعرخوانی پرداختند. امید مهدی‌نژاد، جلال سمیعی، شهرام شکیبا، ناصر فیض، مهدی فرج‌اللهی، صابر قدیمی، علیرضا لبش و … از حاضران در این همایش بودند.