تاپ خبر۲۴ : با پذیرش و ایجاد نماد معاملاتی یک انبار در شهرستان دامغان به عنوان دومین قطب تولید پسته کشور، معاملات گواهی سپرده پسته اکبری دامغان از امروز در بورس کالای ایران آغاز شد. به گزارش تاپ خبر ۲۴ از روابط عمومی بورس کالا ، معاملات گواهی سپرده کالایی پسته در بورس کالای ایران […]

تاپ خبر۲۴ : با پذیرش و ایجاد نماد معاملاتی یک انبار در شهرستان دامغان به عنوان دومین قطب تولید پسته کشور، معاملات گواهی سپرده پسته اکبری دامغان از امروز در بورس کالای ایران آغاز شد.

به گزارش تاپ خبر ۲۴ از روابط عمومی بورس کالا ، معاملات گواهی سپرده کالایی پسته در بورس کالای ایران از مهر ماه سال ۹۶ راه اندازی شد و هدف اصلی از ورود پسته به این ابزار معاملاتی، تسهیل معاملات و دسترسی باغداران پسته به بازار این محصول، آگاهی از قیمت های روز بازار و کشف قیمت موثرتر آن بوده است. در همین راستا دو انبار در استان کرمان مورد پذیرش بورس کالای ایران قرار گرفت و محصول پسته فندقی از طریق این انبارها در سه نوع مورد عرضه و معامله قرار گرفت و تاکنون ۱۲۳ تن پسته فندقی در این بستر مورد معامله قرار گرفته است.

اکنون و در روزهای پایانی سال ۹۶، انبار جدیدی در شهرستان دامغان، دومین قطب تولید پسته کشور (پس از استان کرمان)، مورد پذیرش قرار گرفته و نماد معاملاتی آن نیز ایجاد شد تا معاملات محصول پسته اکبری از امروز (یکشنبه مورخ ۲۰ اسفند ۹۶) آغاز شود؛ معاملات گواهی سپرده پسته اکبری برای نخستین در بورس کالا آغاز شده است تا با تنوع عرضه این محصول ارزشمند، باب جدیدی در مبادلات بخش کشاورزی بورس کالا باز شود. در همین راستا باغداران پسته و سایر فعالان بازار که محصولی متناسب با کیفیت مندرج در سایت بورس کالای ایران (منوی کالاها- کالای کشاورزی) در اختیار دارند، قادر خواهند بود با مراجعه به انبار تعاونی روستایی دامغان که در بورس کالا پذیرش شده است، محصول خود را به انبار تحویل دهند. انباردار پس از ارزیابی کمی و کیفی و انطباق آن با استاندارد اعلامی محصول، اقدام به صدور قبض انبار و گواهی سپرده کالایی به نام مالک محصول می کند. به این ترتیب گواهی سپرده پسته قابلیت معامله در بورس کالا را خواهد داشت و فروشندگان و خریداران آن می توانند با دریافت کد سهامداری اقدام به معاملات آن نمایند.

خریدار گواهی سپرده کالایی نیز یا محصول خود را مجددا در این بازار به فروش می رساند و یا جهت تحویل محصول خریداری شده از انبار، با مراجعه به انبار و ارایه گواهی خرید خود و نامه صادر شده توسط شرکت کارگزاری خریدار، درخواست ترخیص و خروج محصول خریداری شده را می کند.

با اجرایی شدن معاملات گواهی سپرده پسته اکبری در انبار شهرستان دامغان، معاملات این محصول در بستری شفاف امکان پذیر شده و قیمت های معاملاتی آن نیز به صورت روزانه و برخط اطلاع رسانی می شود. ضمن اینکه کشاورز می تواند با دریافت کد معاملاتی و مجوز معاملات برخط، اقدام به خرید و فروش محصول موجود در انبارها نماید.

اطلاعات بیشتر در خصوص استاندارد کالا و شرایط معامله و تحویل کالا در انبار، در سایت بورس کالای ایران به آدرس www.ime.co.ir در بخش “اطلاعات فیزیکی” به تفصیل تبیین شده است و استاندارد کالا نیز ضمن درج در اطلاعیه گشایش نماد این انبار، در منوی کالاها در بخش کالاهای کشاورزی قابل مشاهده است.

گفتنی است هم اکنون معاملات پسته دامغان با نام «پسته اکبری۲۶-۲۴ت.دامغان۹۷۰۷(پ)» و نماد «پست۹۷۱۰پ۰۷» در سامانه http://www.tsetmc.com در جریان است.