تاپ خبر۲۴:مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: قراردادهای تجاری بین المللی با حفظ منافع ملی و به صورت سرمایه گذاری مشترک بین ایران و کشور مقابل امضا خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن ، علی اشرف افخمی در حاشیه دیدار با یک گروه آلمانی افزود: گروه آلمانی یک گروه از […]

تاپ خبر۲۴:مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: قراردادهای تجاری بین المللی با حفظ منافع ملی و به صورت سرمایه گذاری مشترک بین ایران و کشور مقابل امضا خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن ، علی اشرف افخمی در حاشیه دیدار با یک گروه آلمانی افزود: گروه آلمانی یک گروه از صنایع مختلف که دارای تجربه و دانش فنی هستند به ایران سفر کردند و قرار است در زمینه پروژه های مختلفی مثل خودروسازی، پتروشیمی، مسایل زیست محیطی و فناوری های جدید همکاری های بسیار خوبی با ایران داشته باشند.
وی ادامه داد: این شرکتها توانمندی های بسیاری دارند و در گذشته نیز در ایران فعالیت می کردند و در حال حاضر تمایل دارند تا در زمینه های مختلفی مثل انرژی های نو، برق، نیروگاه ها، صنایع داروسازی، صنایع خودروسازی و کشاورزی دوباره در ایران فعالیت خود را آغاز کنند.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود : همکاری با این شرکتها به صورت سرمایه گذاری مشترک با شرکای ایرانی بوده و بانک ما به عنوان یک بانک تخصصی در تامین مالی پروژه ها همکاری خواهد داشت.
افخمی با اشاره به اینکه بانک های آلمانی هم سرمایه مورد نیاز را تامین خواهند کرد، ‌گفت: هرکدام از طرفین به میزان سهام خودشان در هر پروژه ای وارد بشوند سودآوری مشخصی دارند و سود آنها بستگی به پروژه و میزان آورده سرمایه آنها دارد.
وی خاطرنشان کرد: قراردادهای ما ، قراردادهای تجاری بین المللی با حفظ منافع ملی خواهد بود.
در ادامه این نشست در جلسه پرسش و پاسخ به میزبانی اعضای هیات مدیره بانک صنعت و معدن با حضور هیات بازرگانی آلمانی، علی اشرف افخمی مدیر عامل بانک صنعت، معدن با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران، به سرمایه‌گذاران آلمانی حضور در جلسه گفت: بانک صنعت و معدن مشتاق به نمایش فرصت‌های بازار متنوع ایرانی و تسهیل روابط مالی سرمایه‌گذاران اروپایی به خصوص آلمانی است.
در این جلسه شراگه – رییس اتاق بازرگانی نیدرساکسن – با اشاره به سفر چهار روزه‌ای که تاکنون به ایران داشته است از افخمی درباره‌ی فرصت‌هایی که بانک صنعت و معدن برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم می‌کنند، پرسید.
مدیر عامل بانک صنعت و معدن با معرفی اعضای هیات مدیره بانک برای حاضران جلسه از مشارکت بانک صنعت و معدن در ۴٨٠ پروژه داخلی طی دو سال اخیر سخن گفت.
در ادامه رنه هامون – مدیر عامل اتاق ایران و آلمان – در این باره افزود: بانک صنعت و معدن یکی از مهم‌ترین بانک‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی خواهد بود، البته سرمایه‌گذاران آلمانی نیازمند همکاری بانک‌های آلمانی خواهند بود و طبیعتا بانک صنعت و معدن در کنار بانک‌های آلمانی می‌تواند به سرمایه‌داران کمک کند.
وی همچنین از افخمی درباره‌ی نسبت سود بانکی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پرسید و با شوخی خواستار سود صفر درصدی در سرمایه‌گذاری با همکاری بانک‌های ایرانی شد.
افخمی نیز با اعلام بررسی پروژه‌های سرمایه‌گذاری و نتیجه پروژه‌ها از پایین‌بودن نرخ سود سرمایه‌گذاری در ایران و سرمایه‌گذاری ارزان سخن گفت و روند متداول سرمایه‌گذاری با کمک بانک‌های ایرانی را ٧٠- ٣٠ درصدی خواند. بدین شکل که بانک صنعت و معدن حاضر است در مقابل ٧٠ درصد سرمایه‌گذاری ٣٠ درصد تسهیلات ارائه کند، البته این موضوع بسته به بررسی ریسک پروژه و نتیجه آن است.
مدیر عامل بانک صنعت و معدن همچنین خطاب به هیات آلمانی حاضر در جلسه از آمادگی این بانک برای مشاوره در سرمایه‌گذاری خبر داد.
در ادامه‌ی جلسه مزبور افخمی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره بازار خودرو گفت: لزوم سرمایه‌گذاری خارجی در بازار خودروی ایران که از سوی دولت و بانک‌ها حمایت می‌شود بسیار وابسته به نظر مدیران بازار خودروی ایران و مدیران آلمانی است. ما در ٣٠ سال گذشته بیشتر شاهد عبور خودروهای آلمانی در ایران بوده‌ایم، اما هم‌اکنون اگر به خیابان‌های ایران نگاهی کرده باشید ماشین‌های چینی و بعضا فرانسوی وجود دارد. به نظر می‌رسد بازار خودرو در ایران برای ورود شرکت‌های بزرگ خودروی آلمانی مثل مرسدس و وی ام دبلیو مشتاق باشند.
وی در ادامه درباره‌ی پوشش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران از آمادگی بانک صنعت و معدن خبر داد و افزود: ایران با وجود ٨٠ میلیون جمعیت باسواد و بازار بزرگ متنوع خواهان هدف‌گیری بازار جهانی است و مطمئنا سیاست‌هایی برای برقرار‌کردن امنیت در سرمایه‌گذاری خارجی فراهم می‌کند. آنچه در آمادگی ما برای مشارکت در سرمایه‌گذاری خارجی مورد اهمیت است قابلیت صادر‌ شدن خدمات و کالاهایی که از این مشارکت بر خواهد آمد. اگر چه بازار داخلی بزرگ و متنوع است، اما هدف باید بازار جهانی باشد.
در ادامه مدیر عامل اتاق ایران و آلمان از نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت در ایران سخن گفت و با بیان خاطره‌ای گفت: در گذشته بین همکاران‌مان طنزی داشتیم که در ابتدا هر سرمایه‌گذار آلمانی‌ پول به همراه می‌آورند و طرف دیگر مشارکت در سرمایه‌گذاری تجربه‌اش را. در انتها طرف دیگر معامله است که پول را به همراه خواهد داشت و آلمانی‌ها تنها تجربه را. امیدواریم سرمایه‌گذاری در ایران بدین صورت انجام نپذیرد.
در پایان افخمی در پاسخ به وجود تسهیلات مالی سرمایه‌گذاری بلند‌مدت در ایران با اشاره به نبود صندوق سرمایه‌گذاری در ایران گفت: متاسفانه هنوز صندوق سرمایه‌گذاری در ایران وجود ندارد البته مسوولان در این زمینه وجود چنین صندوقی را در اولویت برنامه‌های اقتصادی ایران قرار داده‌اند. همانطور که هنوز یک آلمانی نمی‌تواند حسابی در بانک ایرانی باز کند، ایرانی‌ها هم قادر نیستند حساب بانکی در آلمان داشته باشند که معتقدم بعد از لغو تحریم‌ها این مشکل به زودی حل شود.