تاپ خبر۲۴: رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: با اجرای عملات فازهای شناسایی و پی جویی اکتشاف در ۲۰ استان کشور در مساحت ۲۵۰ هزار کیلومترمربع حدود ۳۰۰ محدوده امیدبخش معدنی شناسایی شده است. به گزارش تاپ خبر۲۴، مهدی کرباسیان در جمع خبرنگاران ضمن تبریک ایام دهه […]

تاپ خبر۲۴: رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: با اجرای عملات فازهای شناسایی و پی جویی اکتشاف در ۲۰ استان کشور در مساحت ۲۵۰ هزار کیلومترمربع حدود ۳۰۰ محدوده امیدبخش معدنی شناسایی شده است.

به گزارش تاپ خبر۲۴، مهدی کرباسیان در جمع خبرنگاران ضمن تبریک ایام دهه فجر افزود:محدوده های امیدبخش معدنی شامل ۷۶ محدوده در سنگان، ۲۸ محدوده در نوار مرزی سیستان و بلوچستان، ۱۲ محدوده در سراوان، ۱۰۰ محدوده آباده جازموریان، ۱۶ محدوده در نوار مرزی خراسان جنوبی ، ۶۰ محدوده در پهنه مرکز ایران و ۱۰ محدوده در استان اردبیل است.
وی همچنین اجرای ۷۶ پروژه اکتشافی در فازهای اکتشاف عمومی، تفصیلی و تکمیلی در مناطق مختلف کشور بر روی مواد معدنی مختلف مانند آهن، زغالسنگ ، پلی متال ، طلا ، مس ، آنتیموان ، سرب و روی ، کرومیت ، تیتان، نیکل ، مولیبدن ، باریت ، فسفات ، بوکیست و شورابه ها ( پتاس، منیزیم ، لیتیم و …) را از دیگر اقدامات ایمیدرو برشمرد.
کرباسیان برنامه ریزی برای مشارکت با بخش خصوصی را یکی دیگر از اقدامات مهم ایمیدرو در سال ۹۴ برشمرد و گفت: این سازمان برای جلب مشارکت بخش خصوصی با شرکت های مختلف جلساتی به منظور تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی برگزار کرد و به همین منظور نخستین واگذاری محدوده به بخش خصوصی در سال ۹۴ در طلای نیکوئیه قزوین انجام شد و این برنامه در سال آینده ادامه خواهد داشت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در آستانه تدوین قانون برنامه ششم و همچنین بودجه ۹۵ هستیم ، گفت: توصیه و تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای اقتصاد مقاومتی است و دولت هم تاکید دارد که به اهداف توسعه و سند چشم انداز ۱۴۰۴ یعنی قویترین قدرت اقتصادی منطقه برسیم که لازمه آن رشد اقتصادی سالانه ۸ درصد است.
کرباسیان تصریح کرد: یکی از حوزه هایی که در راستای اقتصاد مقاومتی است، حوزه معدن و صنایع معدنی است چون که به ازای هر واحد سرمایه گذاری در معدن حداقل تا ۳ برابر آن ارزش افزوده و بدنبال آن اشتغال ایجاد می شود.
به عنوان مثال سنگ آهن از مرحله برداشت تا دستیابی به تولید شمش فولاد و مراحل پایین دستی آن علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالا، شاهد اشتغالزایی فراوانی هم خواهیم بود.
وی به انجام فعالیت های اکتشافی ایمیدرو در سراوان و زابل اشاره کرد و افزود: پیش بینی می کنیم با فعالیت های اکتشافی ۲۰ هزار کیلومتر در این منطقه، معادن خوبی در این محدوده مرزی کشف شود که امنیت آن را هم تامین خواهد کرد.
کرباسیان گفت: در تفاهمی که با وزیر معادن و نفت افغانستان نیز که بتازگی انجام شده ، مقرر گردید آنها هم در سطح ۲۰ کیلومتر در نوار مرزی کار اکتشافی انجام دهند.
وی افزود: در اطراف زابل، آنتیموان را داریم که اکنون کارخانه کوچکی (پایلوت) هم ایجاد شده و مراحل تولید آزمایشی را طی می کند که باعث ایجاد امنیت هم شده است.
رییس هیات عامل ایمیدرو به پروژه های به بهره برداری رسیده در سال ۹۴ هم اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴ چند پروژه راکد یا متوقف شده به بهره برداری رسید که از جمله می توان به پتاس خور و بیابانک، استفاده از شورابه های دریاچه نمک، دو برابر شدن ظرفیت اسکله منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ، افتتاح قطران زرند و شروع عملیات اجرایی آلومینیوم جنوب اشاره کرد.
کرباسیان گفت: تعدادی از پروژه دیگر مانند روی مهدی آباد که سال ها متوقف شده بود، به مزایده بین المللی گذاشته شد که این معدن بزرگ را کنسرسیوم های بین المللی اجرا کنند تا الان ۲ کنسرسیوم سوئیسی و چینی علاقه مندی خود را به سرمایه گذاری در این معدن اعلام کرده اند.
وی افزود: همچنین پروژه تیتانیوم را بعد از اینکه بخش خصوصی مراجعه نکرد، به فراخوان گذاشتیم که ۳۵۰ میلیارد تومان تامین سرمایه کنیم و عملیات اجرایی آن را شروع خواهیم کرد.
کرباسیان در خصوص صنعت فولاد اظهار کرد: با وجود داشتن ذخایر فراوان سنگ آهن و همچنین انرژی در کشور سرمایه گذاری در حوزه فولاد ضروری است. فقط ذخایر سنگان از ۹۰۰ میلیون تن به ۱٫۲ میلیارد تن رسیده است.
وی در عین حال تحقق اهداف سند چشم انداز در دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد را منوط به جذب منابع مالی دانست و گفت: از این ظرفیت ۱۴ میلیون تن آن ظرفیت صادراتی خواهد بود ضمن اینکه امسال رکورد صادرات ۳ میلیون تن فولاد را در کشور خواهیم زد.
کرباسیان، جذب سرمایه گذاری خارجی و همچنین تامین منابع مالی بین المللی را دو راه برای سرمایه گذاری دانست و تصریح کرد: ضرورت دارد که ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز جذب شود.
سپید دشت،‌ نخستین طرح استانی، اسفند ماه
رییس هیات عامل ایمیدرو از افتتاح واحد آهن اسفنجی فولاد سپیددشت چهار محال و بختیاری به عنوان یکی از طرح های هفت گانه فولاد استانی در اسفندماه آینده خبر داد و افزود: افتتاح فولاد شادگان، نی ریز و میانه نیز در مراحل بعدی بهره برداری خواهند بود.
وی همچنین از به بهره برداری رسیدن ۲ کارخانه گندله سازی با ظرفیت ۱۰ میلیون تن ( هر کدام ۵ میلیون تن ) در سال ۹۵خبر داد و تصریح کرد: با بهره برداری از این کارخانه ها، ظرفیت توازن فولاد برقرار می شود و دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت.
کرباسیان به سفر اخیر هیات اقتصادی ایران به ریاست دکتر روحانی به کشورهای ایتالیا و فرانسه نیز اشاره کرد و گفت: با تشکیل شرکتی که تا ۱۰ روز آینده و با سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار یورو ثبت و تا ۲ میلیارد یورو افزایش خواهد یافت، درحوزه سنگ آهن تا فولاد سرمایه گذاری خواهد شد که بخشی از تولیدات آن به صادرات اختصاص خواهد یافت. ۶۰ درصد سرمایه گذاری شرکت مذکور را طرف ایتالیایی و ۴۰ درصد آن با ایمیدرو خواهد بود.
رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین به افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی اشاره کرد و افزود: سرمایه این صندوق که ریسک فعالیت های بخش خصوصی معادن بویژه در حوزه اکتشاف را ضمانت می کند، از ۱۰ میلیارد تومان به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
کرباسیان پیشنهاد کرد: در سال ۹۵ معادل ۵۰۰ میلیون دلار و یا حداقل در سال اول ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به حوزه معدن اختصاص یابد. همچنین اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای حوزه اکتشاف معادن برای ایمیدرو و سازمان زمین شناسی ضروری است.